دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1403 - 12:57
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲۹)

فرصت‌های مطالعاتیِ منتهی به تولید علم و ثروت ایجاد شود/ آسیب‌شناسی نقاط ضعف حوزه فناوری

فرصت‌های مطالعاتیِ منتهی به تولید علم و ثروت ایجاد شود  آسیب‌شناسی نقاط ضعف حوزه فناوری
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تأکید کرد که ایجاد فرصت‌های مطالعاتیِ منتهی به تهیه طرح‌های پژوهشی همگرا و تولید علم و ثروت مهم‌ترین مطالبه فعالان حوزه علم و فناوری از رئیس‌جمهور آینده است.
کد خبر : 918929

مهرداد نصری عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سوال که در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی باید در اولویت رئیس جمهور جدید در دولت چهاردهم قرار گیرد؟ گفت: امروز دانشگاه‌ها با توجه به حرکت به سمت کارآفرینی باید به دنبال ایجاد رشته‌های نوین و کاربردی باشند.

وی اضافه کرد: باید صنعت و مشکلات آن کاملاً آسیب‌شناسی شده و دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌علمی آنها تعامل خوبی با صنعت داشته باشند و در نتیجه رشته‌ها و آموزش‌های ارائه‌شده باید برای رفع مشکلات صنعت، کاملاً کاربردی باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی عنوان کرد: به‌عنوان مثال رویداد صدرا به‌عنوان یک رویداد ملی دانشگاه آزاد اسلامی که ارتباط میان صنعت و دانشگاه را ایجاد کرده و راه صنعت را هموار می‌کند، می‌تواند نقشه راه مناسب برای رئیس‌جمهور و وزیر علوم آینده باشد.

نصری افزود: به‌این ترتیب رشته‌های سنتی کم‌کم باید حذف شده و رئیس‌جمهور آینده برنامه‌هایی را در حوزه علم و فناوری در اولویت خود قرار دهد که در مسیرِ مطرح‌شده گام بردارد.

افزایش مقالات باید توأم با تولید ثروت باشد

وی درباره ارزیابی خود از مسیر رشد علمی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون و مؤلفه‌های مدنظر مسئولان برای تداوم این مسیر، تبیین کرد: رشد علمی در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون وجود داشته، اما نمو و تکامل حاصل نشده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: رشد علمی به‌معنای افزایش تعداد مقالات است، اما نمو و تکامل از طریق تولید ثروت حاصل می‌شود. یعنی در دنیا دانشگاهی می‌تواند معتبر باشد که در کنار تولید دانش‌آموخته به تولید ثروت نیز بپردازد؛ بنابراین باید دنبال کار‌های علمی و تولید مقالاتی باشیم که همگرایی داشته و به تولید ثروت منجر شود.

نصری افزود: دنیای آینده دنیایی است که دانشگاه‌های آن علاوه بر کمیت به کیفیت نیز توجه داشته و دانش‌آموختگانِ این دانشگاه‌ها در تولید ثروت و تأثیرگذاری در منطقه و حتی جهان، نقش‌آفرین هستند.

وی درباره اینکه گستره علمی در استان‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چنین پاسخ داد: متأسفانه تاکنون موازی‌کاری صورت گرفته و برش استانی در موضوع آمایش علمی بررسی نشده؛ در‌حالی‌که هر استان باید متناسب با اقلیم و شرایط خاص خود، طرح آمایش و کاربری علمی منحصر‌به‌فرد داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی متذکر شد: به‌عنوان مثال در استان مرکزی و شهر اراک با توجه به استقرار صنایع و وجود آلودگی‌های صنعتی، آمایش علمی باید متفاوت با استانی مثل گیلان باشد و باید در هر استان با توجه به اقلیم و شرایط منطقه، رشته‌هایی ایجاد شود که منجر به تکامل آن منطقه شود.

به گفته نصری، نمی‌توان یک رشته را به صرف اینکه یک رشته جذاب است، در تمامی نقاط کشور ایجاد کرد، بلکه یک رشته را می‌توان با توجه به شرایط خاص یک منطقه، قطبی کرد.

پژوهش نوعی سرمایه‌گذاری است

وی به مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیس‌جمهور آینده اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین مطالبه که قبلاً نیز وجود داشته و مدتی است متوقف شده، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: باید این تفکر که پژوهش یک نوع پولشویی است، متوقف شود. لازم است ابتدا یک پروپوزال خوب برای پژوهش طراحی شده و سپس بودجه لازم اختصاص یابد تا آن پروپوزال به تهیه مقاله و طرح پژوهشی مطلوب و در نهایت به تولید ثروت منجر شود.

نصری یادآور شد: باید این تفکر جا بیفتد که پژوهش و فناوری یک نوع سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و تأثیرگذار است که می‌تواند بازدهی خوبی داشته و به تولید ثروت ختم شود.

وی تأکید کرد: به‌این ترتیب لازم است موضوع بودجه‌های پژوهشی و شناخت پژوهشگر خوب که قادر به تولید ثروت باشد، مورد توجه قرار گرفته و فرصت‌های مطالعاتی در اختیار اعضای هیئت‌علمی فناور قرار گیرد تا بتوانند با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا، پروپوزال‌های مناسب را تهیه کرده و به ایجاد طرح‌های پژوهشی همگرا و تولید علم و ثروت بپردازند.

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در پاسخ به این سوال که ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور را چه می‌دانید؟ خاطرنشان کرد: موضوع ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری آسیب‌شناسی و کالبدشکافی شده، اما برای برطرف ساختن نقاط ضعف و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها و تقویت نقاط قوتِ این حوزه باید تلاش بیشتری شود.

نصری با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور آینده باید نقشه راهِ موجود را عملیاتی کند، تشریح کرد: باید در این مسیر از کار گروهی و از دانشگاه‌های مختلف کمک گرفته شود. در دنیا کار‌های علمی همگرا و قابل قبول توسط دانشگاه‌ها و گروه‌های متفاوت انجام می‌شود و تلاقی این اندیشه‌ها می‌تواند کار‌های بزرگ‌تری را رقم بزند.

وی با تأکید بر ضرورت حرکت حوزه علم و فناوری به سمت تکوین، تکامل و نمو، متذکر شد: باید روابط‌مان را با دنیا گسترده‌تر و از اندیشه‌های بزرگ استفاده کنیم تا شاهد رقم خوردنِ تولید ثروت و اتفاقات بزرگ باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از توجهِ صرف به تعداد مقالات و کمیتِ کار، افزود: امروزه افراد تأثیرگذار در دنیا شاید از لحاظ تعداد مقالات چندان قابل توجه نباشند، اما این افراد با همان مقالات اندک توانسته‌اند به تکامل علم و صنعت کمک کرده و گره‌های بزرگ‌تری را باز کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته