دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 16:52
معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان:

60 درصد اتباع افغانستانی کم‌سواد و بی‌سواد هستند

معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان، عنوان کرد: وضعیت سواد در کشور افغانستان در جمعیت 15 سال و بالاتر حدود 40 درصد است و به عبارت دیگر حدود 60 درصد جمعیت مذکور بی‌سواد و کم سواد هستند.
کد خبر : 91873

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد رحیمی در دیدار با رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، ضمن تشکر از فرصت فراهم شده در ایران، اظهار کرد: امیدوارم از ظرفیت‌ها، دستاوردها و تجارب سازمان نهضت سواد آموزی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سواد مردم افغانستان استفاده لازم و کافی را ببریم.


معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دستاورد بسیار خوبی در باسواد کردن جمعیت کشور خود داشته است، تصریح کرد: طبق آمارهای بیان شده درصد باسوادی از 48 درصد سال 1355 به 95 درصد در سال 1394 رسیده است و این افتخار بزرگی است که افغانستان هم می‌تواند از این تجربه استفاده کند.


وی خاطرنشان کرد: وضعیت سواد در کشور افغانستان در جمعیت 15 سال و بالاتر حدود 40 درصد است و به عبارت دیگر حدود 60 درصد جمعیت مذکور بی‌سواد و کم سواد هستند.


رحیمی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور افغانستان «طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی» را مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: طرح اولیه «بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی» آماده شده و امیدواریم با انسجام مراکز، محلات و بخش‌های مرتبط با سوادآموزی بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.


معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان، در ادامه افزود: به دنبال به تصویب رساندن «طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی» هستیم تا بتوانیم با به کارگیری تجارب و دستاوردها در اجرای این طرح با بی‌سوادی کشورمان مبارزه کنیم.


وی در ادامه اظهارکرد: براساس برنامه STG ما فرصت داریم تا سال 2030 یک برنامه خوب و پایه‌ای را برای امحای بی‌سوادی کشورمان تهیه و ارائه کنیم.


معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان، گفت: امیدوارم در این سفر با توجه به وجود پیوستگی زبانی، فرهنگی و دینی دو کشور از دستاوردهای خوب و تجارب نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با بی‌سوادی استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته