دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره اهمیت تعلیم و تربیت برگزار شد

مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره اهمیت تعلیم و تربیت برگزار شد
نمایندگان نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره اهمیت تعلیم و تربیت امروز به گفت‌وگو و مناظره پرداختند.
کد خبر : 918636

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حوزه مسائل تعلیم و تربیت و وزارت آموزش‌وپرورش  امروز یکشنبه 3 تیر با حضور سید محمد بطحایی نماینده مسعود پزشکیان، سید بابک هاشمی نکو  نماینده محمدباقر قالیباف، محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی، محمد حدادی  نماینده مصطفی پورمحمدی، عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عباس رمضانی نماینده علیرضا زاکانی برگزار و موضوعاتی اعم از رتبه‌بندی معلمان، سند تحول و استخدام معلمان مطرح شد.

سید بابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف در این مراسم اظهار کرد: سعی کردم که پله‌های آموزش‌وپرورش را به ترتیب طی کنم و هم‌اکنون مشاور وزیر آموزش‌وپرورش هستم.

این نماینده با بیان اینکه باید تنوع مدارس کاهش پیدا کند، اظهار کرد: هم‌اکنون ما ۲۴ نوع مدرسه از جمله ماندگار، نمونه دولتی داریم و اکثر این مدارس آزمون ورودی می‌گیرند. در برنامه دولت آینده تعدد و تنوع مدارس باید به صورت تدریجی کاهش پیدا کند و این اتفاق نه به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد. در برخی از مناطق تهران ۸۰ درصد مدارس غیردولتی وجود دارد و باید برای این مدارس حد مقرر شود. 

هاشمی نکو ادامه داد: آموزش‌وپرورش شانس پیشرفت هر کشوری است و این مهم است که مسئولان چه مقدار این مطلب را درک کرده‌اند، اگر آموزش‌وپرورش را سرمایه‌گذاری نبینند بلکه آموزش‌وپرورش را مصرفی می‌بینند در دولت یازدهم و دوازدهم که اولویت آن دولت را مشخص می‌کند.

نماینده محمدباقر قالیباف اظهار کرد: اولویت برای دولت‌ها متفاوت است، در دولت دهم و یازدهم اولویتی قائل نبود و در دوره آقای روحانی بوده است که رویکرد آن دولت واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی بوده است. 

هاشمی نکو با بیان اینکه در فصل هشتم سند تحول بنیادین همکاری دستگاه‌ها در اداره آموزش‌وپرورش و اجرای سند تحول بنیادین مطرح شده است، صداوسیما در این سند نام‌برده شده است. دیدگاه آقای روحانی واگذاری مدارس بود و اگر در مجلس جلوی این موضوع گرفته نمی‌شد،  هم‌اکنون ۸۰ الی ۹۰ درصد مدارس غیردولتی بود. در دوره رئیس‌جمهوری آقای روحانی دانشگاه فرهنگیان تضعیف شد و در دو سال آخر سالانه ۱۲ هزار نفر را جذب می‌کرد.

به گفته وی، در دولت آقای روحانی در دانشگاه فرهنگیان، جذب دانشجو معلم به‌شدت کاهش یافته بود و صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با اختلاس ۸ هزار میلیاردی روبرو شد و هم‌اکنون برخی از عوامل این اختلاس در زندان حضور دارند. 

نماینده محمدباقر قالیباف اظهار کرد: رتبه‌بندی در دولت روحانی یک لایحه ۵ هزار میلیاردی به مجلس داده شده است، خوشبختانه با  وعده شهید جمهور و همکاری مجلس رتبه‌بندی تصویب شد و ۱۰۰ همت از دولت خود به آموزش‌وپرورش پرداخت کردند. در شیوه‌ی اجرای این طرح اشکالاتی وجود داشت و باید این اشکالات برطرف شود و در این دولت تلاش می‌کنیم که این اشکالات را برطرف کنیم. 

هاشمی نکو گفت: نکته‌ای آقای قالیباف اشاره دارد، در سنوات بودجه افت کرده به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و بودجه باید در مناظرات به ۲۰ درصد برسد. بحث ۹۸ درصد پرسنلی و ۲ درصد غیر پرسنلی مطرح است و در کشورهای دیگر ۸۰ درصد و ۲۰ درصد است و اگر سهم غیر پرسنلی کم باشد چطور به مدارس داده و در نیروی انسانی کمک کند. ما فضاهای و نیروی انسانی داریم که هرز می‌رود. بهره ورزی در روستا و شهرها باید افزایش پیدا کند و با مردودیت یک دانش‌آموز حدود ۱۸ میلیون مجدد هزینه می‌شود.

وی افزود: از رئیس‌جمهوری که در اولین جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش بعد از انتخاب شرکت کردند و همچنین در جلسه شورای معاونین آموزش‌وپرورش هم شرکت کردند. آموزش‌وپرورش طبق صحبت رئیس‌جمهور شهید  اولویت است. امسال در دانشگاه فرهنگیان ۳۵ هزار نفر وارد حرفه معلمی می‌شود. ما کمبود قانون نداریم بلکه ما به  مدیری نیاز داریم که بتواند از قانون استفاده کند. در نگاه قالیباف به معیشت و جایگاه معلم ویژه است. بودجه آموزش‌وپرورش را بر اساس نیاز تخصیص دهیم نه بر اساس عملکرد.

هاشمی نکو گفت: هدف رتبه‌بندی  تنها به دنبال افزایش حقوق نیست بلکه به ارتقا آموزش توجه دارد، همچنین باید به مهارت‌آموزی توجه شود.

محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی در ادامه این نشست اظهار کرد: تبیین رویکردهای کاندیدهای ریاست جمهوری می‌پردازیم تا نامزد اصلح و دارای برنامه مدون انتخاب شود.

وی افزود: آموزش‌وپرورش به نوعی نیروی مولد کشور است، ما دارای سازمان‌های متعددی هستیم که نیروی آن در آموزش‌وپرورش تربیت می‌شود. وقتی رئیس‌جمهوری باور به آموزش‌وپرورش داشته باشد، آموزش‌وپرورش برایش دارای اولویت است و آقای جلیلی آموزش‌وپرورش در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

کاظمی با اشاره به مطلب‌های آموزشی در مدارس کشور  بیان کرد: باید مطالبی که آموزش می‌دهیم به نیازهای روز دانش‌آموز و جامعه امروز و فردا در نظر بگیریم، لذا رویکرد کتاب‌های درسی آموزش مهارت زندگی است و مطالب درسی را باید بر اساس نیازهای امروز و فردای دانش‌آموزان و مهارت شغلی را به دانش‌آموزان ایجاد کنیم تا آموزش مادام‌العمر برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

نماینده سعید جلیلی گفت:  ما متأسفانه در دهه ۹۰ شاهد توقف اجرا سند تحول بنیادین بودیم و سند ۲۰۳۰ جایگزینی برای سند تحول بنیادین شد و در دولت شهید رئیسی اجرای سند تحول بنیادین از سر گرفته شد. مسئله اجرای سند تحول ناشی از عدم وجود نقشه راه بود. کلیات نقشه راه فراهم شد و همه دولت‌ها باید بر اساس نقشه راه حرکت کنند. 

وی عنوان کرد: ارائه تسهیلات به فرهنگیان به عنوان یک مسئله است و باید به آن پرداخته شود. منزلت و معیشت معلم مهم است. طرح رتبه‌بندی در دولت آقای رئیسی اجرا شد.

کاظمی بیان کرد: راه جذب معلم باید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی باشد، مسیر اصلی معلم از سوی دانشگاه‌ها یمس گذرد و باید تمرکز خود را برای جذب معلم بر دانشگاه فرهنگیان و رجایی بگذاریم. در دهه ۹۰ ظرفیت جذب معلم به کمتر از ۲ هزار نفر رسید و مشکلات کمبود نیروی انسانی به دهه ۹۰ بازمی‌گردد. تدوین برنامه جامع نیرو انسانی باید صورت گیرد و جز اولویت‌های برنامه‌ها قرار دارد. این روش جذب بدون تحلیل و در نظرگیری  وضعیت دانش‌آموز در دوازده سال اشتباه است. کمبود نیروی انسانی خود را باید از سوی اضافه تدریس معلم شاغل جبران کنیم. با تحلیل جمعیت در مدت زمان ۱۸ سال آینده نیروی انسانی جذب کنیم.

نماینده سعید جلیلی در باره ایجادِ نظام عادلانه پرداخت به‌ویژه به معلمان گفت: معلمان از اختلاف در حقوق  ناراحت هستند، از مزیت‌های معیشتی و رفاهی بی‌بهره است و در دولت آقای جلیلی  و در سند تحول بنیادین به  پاداش، ارائه تسهیلات رفاهی به معلمان توجه شده است. در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار است  که با اصلاح دستورالعمل‌ها می‌تواند با شفافیت و ورد به بورس فعالیت کند. از سوی دیگر دولت بر اساس زیر نظام‌هایند تحول باید به ۲۵ درصد برساند. دو درصد سهم اعتبارات آموزش‌وپرورش از اعتبار دولت افزایش دهیم. در این راستا رئیس‌جمهور باید آموزش‌وپرورش و معلم باور داشتند و آقای جلیلی به آموزش‌وپرورش و معلم باور دارند.

کاظمی عنوان کرد: رئیس‌جمهور باید آموزش‌وپرورش را بشناسد و باور به آن داشته باشد و مدارس دولتی را تقویت کنند و خانواده‌ها در انتخاب‌هایشان مدارس دولتی را در اولویت قرار دهند لذا باید تمرکز خود را به تقویت مدارس دولتی بگذاریم.

وی افزود: برخی از نامزدهای ریاست جمهوری و روسای ستادهای انتخاباتی خودشان مدارس غیردولتی دارند و به دنبال گسترش مدارس غیردولتی هستند.  ساماندهی مطلوب نیروی انسانی در برنامه‌ها وجود دارد و معلمان خوب را در مدارس غیردولتی جای گذاری می‌کنیم و مابقی معلمان را در مدارس دولتی قرار می‌دهیم. تربیت‌معلم یک دغدغه مهم است و دانشجو معلمان بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از مطالب یاد گرفته در کلاس‌های درس دانشگاه اعتراض دارند که در کلاس درس کاربردی ندارد.

نماینده سعید جلیلی گفت: مولدسازی ملک و تعاونی‌ها در دولت جلیلی و کسب درآمد از خدمات مدارس خارج از زمان کلاس درس استفاده کنیم. جلیلی برای معیشت معلم برنامه دارند و همچنین به تأمین مسکن برنامه دارند.

در ادامه این نشست محمد حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی اظهار کرد: در دهه اخیر ۹ وزیر و ۵ سرپرست داشته و بی‌ثباتی مدیریتی را تجربه کرده است و آقای پورمحمدی هم تلاش می‌کند، وزیر قدرتمندی به چرا برای آموزش‌وپرورش معرفی کنند.  انتخاب مدیرانی که دارای مهارت ارتباط باشند می‌توانند مدیرانی  شایسته و دارای مهارت ارتباطی را انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: تقویت مدارس دولتی اخیراً مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است، با تحلیل پژوهش‌های پیشین امکان‌سنجی شود که مدارس و مدیران مدرس اختیاران بیشتری داده شود تا بتواند درآمدزایی داشته باشند، دادن اختیار بیشتر باید جدی گرفته شود. در بین والدین ظرفیت خوبی داریم. سمپاد برای هوش برتر برنامه‌ریزی شده است، در این حوزه باید اقتضائات خود را بگیریم و موضوع هوش و استعداد از یکدیگر جدا است و باید به افرادی که دارای هوش برتر است، توجه بیشتری صورت گیرد.

حدادی بیان کرد: در دولت پورمحمدی دانشگاه فرهنگیان و رجایی ارتقا پیدا می‌کند. من با دیدگاه دکتر رمضانی موافق نیستم، آموزش‌وپرورش هم می‌تواند با همین رویکرد از زیان دهی خارج شو دو برای جلوگیری از زیان ده بودن برخی بخش‌ها باید مدیران شایسته‌ای توجه کرد. خانواده آموزش‌وپرورش شایسته این هستند که از  آثار این مجموعه‌ها بهره ببرند. 

عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: به خانواده نگاه ویژه‌ای دارد و در خانواده به‌ویژه مادر و سپس پدر اولین معلمان این مرزوبوم هستند. ما نماینده‌های خانواده‌ها یس هستیم که می‌خواهند فرزندان خود را به عنوان عامل ارتقا جایگاه کشور در دنیا باشند. ما معلمان با کمک خانواده می‌خواهیم به پرچم جمهوری اسلامی ایران ببالیم. 

وی درباره کاهش شکاف بین مدارس دولتی و غیردولتی بیان کرد: مداری دولتی را باید تقویت کنیم تا بتوانیم بر اساس سند تحول بنیادین کاهش انواع مدارس را کاهش دهیم. معلمان از جنس مردم است و باید جایگاه آنها را. ارتقا دهیم، به‌طوری که  عزت آنها حفظ شود، در این راستا بر زیرساخت کار کرده و بودجه مورد نظر را برای آموزش‌وپرورش، حقوق و مزایا فراهم کنیم. با وجود طرح رتبه‌بندی بازهم باید حقوق معلمان افزایش یابد. تقویت مدارس دولتی باید به صورت زیر بنایی صورت گیرد و  آموزش هابه صورت کارگاهی برگزار شود‌. والدین هم در این میان در آموزش مشارکت داشته باشند، همچنین به شورای مدارس باید توجه بیشتری شود و طلب می‌کند که اختیارات آنها را قوت ببخشیم. 

نماینده قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: دسترسی آسان به مدارس دولتی محقق می‌شود و بحث همکاری بین مدارس دولتی و غیردولتی با انعقاد تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد. قبل از دولت سیزدهم سند تحول بنیادین به عنوان تزیین وجود داشته است، کاهی اوقات تعجیل  صورت می‌گرفت سندنویسی انجام می‌گرفت. شهید جمهور به داشتن یک سند تحول بنیادین و برنامه‌ریزی بر اساس این سند تأکید داشت.

زارعی اظهار کرد: راهکارهای که باید برای ارتقا منزلت معلمان صورت گیرد که بخشی از این راهکارها در دولت رئیسی انجام گرفت، باید بدانیم که معلم به چه مسئله‌ای نیاز دارد که این مسئله از جمله حقوق، مسکن است که باید در این راستا مسیر دولت رئیسی را دنبال کنیم. تقدیر از معلم را نباید تنها به روز معلم محدود کنیم.

وی عنوان کرد: در دولت قاضی‌زاده هاشمی طرح ارزش مالکانه در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام می‌شود. مشارکت فعالانه معلم صورت می‌گیرد. 

نماینده قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: معلمان ما چه مسئولیت سنگینی دارد و به شکلی می‌توان گفت که همان افرادی هستیم که از کلاس درس معلمان رئیس‌جمهور بیرون می‌آیند. دنیا نگاه ویژه‌ای به داخل کلاس دارد و معلم در حال نقش‌آفرینی است و به همین دلیل این معلم باید تراز باشد. ما با حضور بابرکت دانش‌آموزان در این دستگاه شاغل شدیم. کی ضلع معلم و یاد دهنده، ضلع دیگر دانش‌آموز و یادگیرنده و همچنین ضلع سوم محتوا است.

زارعی گفت: نیروی انسانی ما درای دغدغه‌های هستند که یکی از این دغدغه‌ها معیشت است و باید این معلمان به صورت مستمر درس خواند و مطالب جدید فرابگیرد.  در بحث محتوا باید محتوای کاربردی داشته باشیم و دانش‌آموز بتواند در زندگی از محتواها استفاده کنند.

در ادامه این نشست عباس رمضانی نماینده علیرضا زاکانی در ادامه عنوان کرد: جبه انقلاب در کشور در حوزه تعلیم و تربیت کرده است و دفاعی از عملکرد دولت رئیس‌جمهور شهید انجام دهیم. به رئیس‌جمهور منتخب برای ارتقای آموزش کشور کمک کنیم. 

رمضانی گفت: با اتصالات درست به موتورهای محرک تبدیل کنیم. ارتباط فرا دستگاهی یکی از الزاماتی است که در همه سازمان‌ها باید وجود داشته باشد و در آموزش‌وپرورش بسیار مهم است و در آموزش‌وپرورش این روابط لازم است.  ما درمانگاه فرهنگیان درست کردیم درحالی‌که وزارت بهداشت داریم، همچنین صندوق را داریم که بانک هم داریم و در آموزش‌وپرورش یک دولت ایجاد کردیم و در تلاش هستیم که با سازمان‌های درگیر ارتباط خود قطع کنیم. بسیاری از بخش‌ها زیان ده شده است و با ایجاد روابط فرا دستگاهی می‌توانیم  هر بخش را به سازمان مربوط اتصال دهیم تا ستادها کم کرده و به وظیفه یادهی  و آموزش خود بپردازد. ارتباط با نهادهای تأثیرگذار و شورای عالی از جمله شورای عالی آموزش‌وپرورش داشته باشیم. 

وی درباره استعدادهای درخشان بیان کرد: نخبه یابی و پروری هدف مدل‌های آموزش در دنیا است، اینکه اختلاف را کاهش دهیم، در این اختلافات ویژگی‌های مطرح است و از دیدگاه زاکانی باید مدارس دولتی را آن‌قدر تقویت کنیم تا مثل دانشگاه دولتی که مردم نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی ترجیح دهند، مثل مدارس سمپاد است؛ که برای این کار به الگویی نیاز داریم که می‌تواند مدارس سمپاد باشد. 

نماینده علیرضا زاکانی بیان کرد: در حوزه محتوا به‌شدت نیاز به بازنگری داریم، دنیا تغییر کرده است و به‌سوی متاورس حر کت می‌کند و این درحالی‌که است که در کتاب‌های درسی ما اشاره‌ای صورت نگرفته است. 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان درباره تنوع‌بخشی در روند جذب معلم گفت: در ادامه شهدای رئیسی خواهیم بود و رئیس‌جمهور برای اولین بار در روند گزینش و جذب معلم روش مصاحبه را اجرا کردند. نگاه دوم خردادی یک نگاه خاصی به جذب معلم دارد و طبق دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر  جذب معلم از دانشگاه فرهنگیان و رجایی در دوره دولت روحانی جریان ماده ۲۸ آمده است و آفت جان آموزش‌وپرورش شد.  در دولت رئیس‌جمهور شهید بحث دانشگاه‌های دیگر را در جذب معلم مطرح شد و پذیرفته‌شدگان باید به مدت دو سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند. 

نماینده علیرضا زاکانی بیان کرد:  گفته آقای زارعی مبنی بر مدارس دولتی مارا به یاد بی‌کیفیت می‌اندازد  که من را به یاد اقتصاددانان کلاسیک می‌اندازد. همه طبقات حق دارند که از آموزش با کیفیت  استفاده کنند. در آموزش‌وپرورش سند انتظار داریم که خصوصی‌سازی را گسترش دهیم و ۲۰ درصد را به هیئت‌امنایی و یک درصد را به اشخاص دارای صلاحیت داده شود. 

رمضانی درباره هوش  گفت: طبق نظریه ده‌گانه می‌توانیم هوش دانش‌آموزان را تقویت کنیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته