دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۹)؛

«سلامت» اولویت اصلی نامزدهای ریاست جمهوری باشد/ لزوم ارتقای سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

«سلامت» اولویت اصلی نامزدهای ریاست جمهوری باشد  لزوم ارتقای سهم سلامت از تولید ناخالص ملی
در نشست مشترک سازمان نظام پزشکی با مسئولان کمیته‌ سلامت ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری بر لزوم در اولویت قراردادن حوزه سلامت تأکید شد.
کد خبر : 918610

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده در نشست بررسی اولویت‌های سلامت نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: گفتمان حوزه سلامت در انتخابات پررنگ‌ باشد و حوزه سلامت از اولویت‌های هر نامزد باشد.

وی یادآور شد: منابع انسانی به شکل ویژه مورد توجه قرارگیرد زیرا در حوزه منابع انسانی نسبت به تجهیزات و تخت‌ها دچار عدم توازن شده‌ایم.

رئیس‌زاده با بیان اینکه تلاش نظام پزشکی این است که مسائل حوزه سلامت در ذیل انتخابات به یک گفتمان غالب تبدیل شود، گفت: مسائل حوزه سلامت در کانون توجه دولت آتی قرار گیرد. منابع انسانی و غیرانسانی در کانون توجه دولت آتی قرار گیرد؛ چرا که طی این سال‌ها منابع انسانی و غیرانسانی تحت تاثیر مسائلی قرار گرفته است. شرایط به نحوی است که منابع غیرانسانی در کانون توجه بوده و به آن پرداخته شده اما منابع نیروی انسانی مورد توجه نیست.

رئیس‌زاده بیان کرد: به عنوان مثال رشته جراحی کودکان در آزمون دستیاری طی سه دوره اخیر آزمون دستیاری، پذیرفته‌شدگان صفر است. این میزان در طب بیهوشی و اورژانس به ترتیب کمتر از ۷ و ۵ درصد است. همچنین پروژه‌هایی به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد افتتاح شد و این درحالیست که تخصیص چنین مبالغی برای نیروی انسانی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. افزایش حقوق دستیاران رشته‌هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس در کانون توجه قرار گیرد.

پیوست سلامت در همه حوزه‌ها لحاظ شود

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: معتقدم آنطور که‌ باید و شاید به سلامت پرداخته نشده و شأن سلامت را درست تعریف نکرده‌ایم. امور سلامت نباید صرفا به وزارت بهداشت تقلیل پیدا کند.

وی با بیان اینکه کلمه امید، چشم‌انداز حوزه‌سلامت است و‌اهمیت سلامت تا جاییست که بر معیشت رجحان پیدا کند، تأکید کرد: پس پیوست سلامت باید در همه حوزه ها لحاظ شود. اگر مفهوم‌و‌ اهمیت سلامت در دولت ها جا بیفتد میتوانیم امید به آینده‌ای روشن داشته باشیم.

فاضل با بیان اینکه مفهوم‌کمی سلامت نیازمند تغییر است، گفت: افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی در 10 سال اخیر افت داشته است. درصورت توجه به این موضوع سهم سلامت بسیار بیش از چهاردرصد فعلی خواهد بود.

سهم سلامت از تولید ناخالص ملی بالا برود

در ادامه این نشست سید رضا سید کرمی رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات و راه حل‌های حوزه بهداشت مورد اختلاف نظر نیست و بسیار ساده است، گفت: همه مشکلات به کمبود منابع باز می‌گردد و همانطور که دکتر رییس زاده اشاره کردند مشکل ما تجهیزات و منابع انسانی است. برای حل این مشکل باید هزینه ها را کاهش داد و منابع پایدار ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ و ۹۴ تنها سالی بود که پرداخت از جیب بیماران بابت هزینه‌های درمانی ۳۰ درصد بود و الان به حدود ۷۰ درصد رسیده است. آنچه که برای ایجاد درآمد پایدار مهم است، این است که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.

رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی پزشکیان با تأکید بر اینکه طرح پزشک خانواده باید به صورت صحیح شود، گفت: بخش خصوصی باید تقویت شده و سهم سلامت از تولید ناخالص ملی بالا برود.

سید کرمی با بیان اینکه بیمه‌ها باید مسئولیت پذیر باشند، تأکید کرد: در موضوع رزیدنت‌ها باید امید به آینده را بیشتر کنیم.

مشکلات تعرفه جامعه پزشکی حل شود

علی اکبر ساری رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی نیز در این نشست با بیان اینکه

درد دلها در حوزه پزشکی و‌ بهداشت درمان زیاد است، گفت: پیش از انتخابات فرصت خوبی برای گلایه‌ها است.

وی یادآور شد: سند بهداشت درمان یکی از سندهای کاملی است که جایگاهش تقلیل یافته و امید بین مردم از بین رفته است. این نا امیدی محسوس دیده می‌شود. مشکلات تعرفه جامعه پزشکی باید اصلاح و‌بازنگری شود.

ساری یادآور شد: قانون و قیمت‌ها به درستی اعمال نشده است. آیین‌نامه‌ها ودستورالعمل‌ها به درستی اجرایی نمی‌شود.

لزوم به کارگیری عقلانیت در حوزه سلامت

وی افزود: عقلانیت و منطق به حل مشکلات حوزه سلامت منجر می‌شود و نیاز به دخالت‌های خارجی ندارد.

سید جلیل میرمحمدی رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نیز در این نشست گفت: در مناظرات به دنبال چالش‌ها می‌رویم، اما باید ببینیم چه‌چیزی تحویل گرفته‌ایم و الان کجا هستیم.

وی افزود: این تعداد خدمات رایگان افزایش یافته‌ است و ارتقا کیفیت اموزش پزشکی باید دیده شود.

میرمحمدی بیان کرد: مشکلات فعلی فقط مالی نیست گفت: در طرح تحول سلامت فروپاشی وحشتناکی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: باید درون و برون دولت بر سرکار حل مشکلات بیایند تا مسائل حل شود. موضوع پزشک‌خانواده  برای کاهش هزینه های درمان  و ارتقای سلامت بسیار مهم است.

فشارها بر روی حوزه سلامت عمدی است

محمد میرخانی نماینده حجت‌الاسلام پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت:بسیاری از مشکلات دهه‌ها است که تکرار می‌شود، در موضوعاتی مانند بیمه‌ها، نیروهای حوزه سلامت و ... سالها است که تغییرات خاصی ایجاد نشده است.

وی با تأکید بر اینکه بیایید گسترش سیاسی را تبدیل به موفقیت کنیم، گفت: از سال ۹۷تحریم‌های ظالمانه داشتیم و اگر بخواهیم با امکانات داخلی این مشکلات را حل کنیم دیگر امکان پذیر نیست.

میرخانی با تأکید بر اینکه باید به دنبال شایسته سالاری در نظام سلامت باشیم زیرا نظام سلامت میراث کسی نیست، تأکید کرد: نظام‌ سیاسی اگر نتواند آرامشی ایجاد کند، نظام سلامت تاثیر منفی می‌گیرد پس گسترش فرهنگ گفتگوی سیاسی می‌تواند ناجی ما باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا در موضوع رزیدنت‌ها این فشارها به عمد نیست، اظهار کرد: مشکلات مالی افزایش مهاجرت و ...گویی به عمد است. باید بدون‌فشار، به مردم مشکلات را بگوییم و ‌باصداقت به‌ دنبال حل آنها باشیم.

تغییر اولویت از تجهیزات محوری به انسان محوری

سیدحسن امامی‌رضوی رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف نیز در نشست بررسی اولویت‌های نظام سلامت در برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری اظهار کرد: چهار سال پیش، آقای قالیباف برنامه‌ای را به دانشگاه علوم پزشکی تهران سفارش داد. این برنامه در واقع سند مکمل برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه آقای قالیباف پنج برنامه اصلی برای دولت خود در نظر گرفته‌ است، افزود: دو برنامه از مجموعه پنج برنامه مد نظر مربوط به حوزه سلامت است. برنامه «سپر حمایتی و دفاعی از مردم» که بخشی از این برنامه به حوزه سلامت مربوط می‌شود. همچنین برنامه اعطای زمین به مردم است و پزشکان جوان در این برنامه قرار دارند.

امامی رضوی ادامه داد: هشت محور و برنامه اولویت‌دار برای حوزه سلامت تعریف کرده‌ایم که شامل رفع کمبودهای دارویی با حمایت از صنایع دارویی می‌شود و این موضوع با تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز ممکن است. ما با استفاده از ابزارهای نوین می‌توانیم میزان مصرف دارو را به صورت لحظه‌ای رصد کنیم.

امامی‌رضوی ادامه داد: حمایت از کادر درمان، تغییر اولویت از تجهیزات محوری به انسان محوری، توزیع عادلانه منابع انسانی و منابع زیرساختی، عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای، استفاده از تمام ظرفیت نخبگان سلامت، تقویت تاب‌آوری نظام سلامت، توسعه شبکه بهداشتی و برنامه هشتم نیز توجه به سلامت روان به عنوان یک برنامه اولویت‌دار در نظر گرفته‌ایم. تمام این موارد جزو برنامه‌های آقای قالیباف به حساب می‌آید.

چالش‌های حوزه سلامت مشخص است

صداقت رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده نیز در این نشست با بیان اینکه موضوعاتی مانند حل مشکلات بیمه، تکریم‌نیروی انسانی و تقویت نظام شبکه در روستاها باید انجام‌شود، گفت: سهم ما از تولید ناخالص ملی باید متعهدانه پرداخت شود، ما معتقدیم وقتی حرف از سلامت میزنیم‌ پیشگیری را مقدم بر درمان قرار دهیم اگر انسان سالم باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود، مردم مسموم‌روانی هستند، الودگی محیط زیست بسیار زیاد است و همه اینها بر سلامت مردم موثر است.

وی ادامه داد: در بحث تکریم نیروی انسانی باید مشکلات را ببینیم، چرا تعرفه ها افزایش پیدا نمیکند،رزیدنتها به مناطق سخت و دور دست میروند و ابن موضوع دیگر به بایدن و ترامپ ربطی ندارد. تعهد کسی که بر مسند قدرت است بسیار مهم است.

صداقت بیان کرد: تعرفه‌های پرستاری چندین سال است بر روی زمین مانده و سبب افزایش مهاجرت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته