دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 19:00

سازمان جهانی بهداشت بابت داروی کاهش وزن و دیابت هشدار داد

سازمان جهانی بهداشت بابت داروی کاهش وزن و دیابت هشدار داد
سازمان جهانی بهداشت در هشداری جدی نسبت به تزریق داروی جعلی سماگلوتاید که به عنوان دارویی پرفروش برای کاهش وزن، درمان چاقی و دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : 918438

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، این هشدار پزشکی مربوط به سه دسته جعلی از داروی تزریقی سماگلوتاید است. یکی از نسخه‌های پرفروش آن با نام تجاری «اوزمپیک» شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۳ در کشورهای  برزیل، بریتانیا و ایالات متحده پیدا شد.

دکتر یوکیکو ناکاتانی، دستیار مدیر کل در سازمان جهانی بهداشت در مورد دسترسی به این نوع داروها گفت: «سازمان جهانی بهداشت به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مقامات نظارتی و مردم توصیه می کند که از وجود این طیف تقلبی از داروها آگاه باشند.»

وی در همین زمینه از ذینفعان این دارو درخواست کرد تا « استفاده از هرگونه داروی مشکوک را متوقف کرده و آن را به مقامات مربوطه گزارش دهند.»

تقاضای زیاد برای این داروها که با نام‌های دیگر «وی‌گووی» و «ریبلسوس» نیز به بازار عرضه می‌شوند، منجر به کمبود در بازار و روند رو به رشد داروهای تقلبی شده است.

این داروها با تقلید از عملکرد هورمونی که در روده ترشح می‌شود و باعث تولید انسولین بیشتری توسط پانکراس می‌شود، خروج غذا را از معده کُند می‌کند.  شرکت داروسازی دانمارکی «نو وو نوردیسک» این دارو را به بازار عرضه می‌کند.

عوارض داروهای تقلبی

سازمان جهانی بهداشت به مردم هشدار داد که داروها را از منابع تایید نشده خریداری نکنند. این سازمان همچنین استفاده از دو نسخه دیگر این دارو به نام‌های «وی‌گووی» و «ریبلسوس» را برای درمان دیابت به دلیل هزینه بالای آن‌ها توصیه نمی‌کند.

به گفته این سازمان، استفاده از نسخه جعلی داروی «ازمپیک» می تواند منجر به «درمان بی اثر» یا خطرات جدی یا تهدید‌کننده زندگی برای سلامتی بیماران شود.

آژانس دارویی اروپا (EMA) در اکتبر سال گذشته از پیدا شدن قلم‌های تقلبی از پیش پر شده «اوزمپیک» در اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد.

برخی از بیماران پس از استفاده از نسخه‌های تقلبی این دارو در بیمارستان بستری شدند. افت قند خون یا «هیپوگلیسمی» و تشنج به عنوان عوارض جانبی احتمالی این نسخه‌های تقلبی گزارش شده بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته