دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

محاسبه پلکانی تعرفه آب مشترکان پرمصرف و بد مصرف

محاسبه پلکانی تعرفه آب مشترکان پرمصرف و بد مصرف
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به پیشبرد برنامه منابع و مصارف آب برای عبور بدون تنش از تابستان جاری، گفت: تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف در راستای مدیریت منابع آبی اعمال می‌شود.
کد خبر : 918398

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده از افزایش ۶ درصدی ورودی سد‌های کشور باتوجه‌به بارندگی‌های اخیر و پوشش برفی مناسب، نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: البته آب ورودی به مخازن سد‌های کشور در مقایسه با متوسط پنج‌ساله، کاهش ۱۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

وی افزود: در این شرایط خروجی سد‌ها کنترل می‌شود، همچنین مصارف طبق برنامه‌ای که در پاییز مصوب و در اسفند مورد بازنگری قرار گرفته بود موردتوجه ویژه قرار دارد تا با کمترین تنش در همه حوزه‌های مصرفی عبور ایمن از تابستان جاری صورت گیرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: براین‌اساس کنترل خروجی آب از مخازن سد‌ها نسبت به متوسط پنج‌ساله حدود ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه به دلیل بارندگی‌های مناسب در ماه‌های اخیر میزان پرشدگی مخازن ۲۰ سد کشور به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است، ادامه داد: هم‌اکنون میانگین میزان پرشدگی سد‌های کشور ۶۶ درصد است و با توجه ورود به فصل تابستان در شیب نزولی حجم مخازن سد‌ها قرار گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: حجم موجود مخازن نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش‌یافته و در مقایسه با متوسط پنج‌ساله باتوجه‌به پیشبرد برنامه مدیریت منابع و مصارف از سمت وزارت نیرو در کنار همکاری کشاورزان، خانوار‌ها و ... حدود ۵ درصد حجم موجود مخازن رشد را به ثبت رسانده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: میزان پرشدگی سد تهران نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش‌یافته و در شرایط مطلوب‌تری قرار دارد؛ درعین‌حال باتوجه‌به مصارفی که در پیش روست و با درنظرگرفتن آمار به ثبت رسیده از سال‌های پرآب و نرمال می‌توان گفت که در شهر تهران با کاهش حجم مخازن روبرو هستیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای عبور بدون تنش برای تأمین آب شرب تهران صورت‌گرفته است، افزود: این شرایط نیازمند همکاری شهروندان در موضوع مدیریت است.

وی با بیان اینکه همه مباحث مدیریت مصرف در قالب برنامه منابع و مصارف خلاصه می‌شود، گفت: در همین راستا جلسات هفتگی کنترل مصارف با بخش شرب در داخل وزارت نیرو و در بخش کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی، تشکل‌ها و اصنافی که در این حوزه فعال هستند، تشکیل می‌شود.

سخنگوی آب ادامه داد: در حوزه کشاورزی برنامه تدوین شده به ذی‌نفعان منعکس شده و شرایط منابع موجود آبی برای این گروه تشریح و تبیین می‌شود، در شرایط همراهی این بخش و پیشروی بر اساس مدل تعریف شده، کمترین چالش و تنش در تأمین آب این حوزه وجود خواهد داشت.

قاسم‌زاده افزود: در بخش شرب علاوه بر اقدام‌های فرهنگی و آموزشی، با اعمال تعرفه‌های پلکانی سطوح مصرفی رده‌های پرمصرف و بد مصرف هزینه‌های بیشتری را پرداخت می‌کنند و بدین ترتیب مصارف آب کشور کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سامانه‌هایی طی دو - سه سال اخیر توسعه‌یافته است که به‌واسطه آن نظارت در کلان‌شهر‌ها به‌صورت برخط در بخش توزیع آب مورد رصد قرار می‌گیرد و همین امر تأثیر قابل‌توجهی در جلوگیری از بروز مخاطراتی، چون کاهش فشار آب یا عدم تأمین آب دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب قبض آب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته