دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 15:47
معاون دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

برگزاری ۳۰ درصد کلاس‌های فنی و مهندسی در محل کارخانه/ با دانشکده‌های رشته‌محور خداحافظی می‌کنیم

برگزاری ۳۰ درصد کلاس‌های فنی و مهندسی در محل کارخانه  با دانشکده‌های رشته‌محور خداحافظی می‌کنیم
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد گفت: با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، برخی از کلاس درس‌های خاص رشته‌های فنی و مهندسی، حداکثر تا سقف  ۳۰ درصد برنامه برگزاری کلاس مطابق تقویم آموزشی در محل کارخانه یا صنعت برگزار می‌شود.
کد خبر : 918395

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در واحد سمنان این دانشگاه، جلسات جداگانه‌ای با رؤسا و معاونین آموزشی و پژوهشی واحد‌های دانشگاهی استان سمنان، مدیرگروه‌های استانی و رؤسای پیشنهادی دانشکده‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برگزار کرد.

وی اضافه کرد: فرآیند و ساختار جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان طرح دانشکدگان، با هدف جهت‌دهی و هویت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آغاز شده و در این ساختار جدید، حول یک موضوع خاص با تعریف مأموریت خاص دانشکده جدید تشکیل خواهد شد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشکده‌های جدید از ۳۱ اردیبهشت‌ به واحد‌های استان ابلاغ شده و فعالیت خود را از تیرماه آغاز می‌کنند، ادامه داد: با اجرای طرح دانشکدگان باید با دانشکده‌های نسل رشته‌محور خداحافظی کنیم.

برگزاری ۳۰ درصد کلاس‌های رشته‌های فنی و مهندسی در محل کارخانه/ با دانشکده‌های نسل رشته‌محور خداحافظی کردیم

علی‌اکبری افزود: در ساختار جدید برای یک مجموعه رشته، دانشکده ایجاد نمی‌شود؛ بلکه برای یک «موضوع» دانشکده شکل می‌گیرد و انتظار می‌رود در زمان تعیین شده و برنامه‌ریزی مدون، مأموریتی در استان سمنان به فرجام برسد.

آغاز فعالیت دانشکدگان با ابلاغ مصوب به واحدهای دانشگاهی

وی یادآور شد: در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی هفت سرفصل برای ایجاد دانشکدگان تعریف شده که واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات موجود ذیل این سرفصل‌ها درخواست تصویب دانشکده کردند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: پس از ابلاغ دانشکدگان مصوب به هر واحد دانشگاهی با معرفی رئیس، فعالیت دانشکده آغاز می‌شود.

علی‌اکبری درباره واحد‌های کوچک و مراکز دانشگاهی که شرایط و ظرفیت ایجاد دانشکده را ندارند، گفت: طرح دانشکدگان در این واحدها اجرا نخواهد شد، بر این اساس در تصمیم‌گیری‌ها اصالت را به گروه‌های آموزشی می‌دهیم؛ نه به دانشکده‌ها، بنابراین نداشتن دانشکده در فعالیت و ساختار اداره واحد‌های کوچک خللی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: در این حالت با حذف لایه دانشکده، گروه‌های تحصیلی به‌صورت مستقیم با معاونت آموزشی و پژوهشی ارتباط خواهند داشت که این مورد مبحثی در بخش و ساختاراداری دانشگاه محسوب می‌شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این واحد‌ها در ساختار علمی به ساده‌ترین شکل ممکن به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهند، تأکید کرد: از آنجا که دانشکده به واحد استانی داده شده، انتظار می‌رود که گروه و دانشکده برای استان سمنان برنامه عملیاتی ارائه دهند و با بهره‌مندی از امکانات دانشگاه و ظرفیت اعضای هیئت علمی، در قالب یک ساختار علمی استانی فعالیت کنند.

علی‌اکبری، ایجاد دو ساختار دانشی و اجرایی را دستمایه سخنان خود قرار داد و گفت: در ساختار اجرایی؛ گروه‌های آموزشی قابل تغییر نیستند و بر اصالت گروه‌های آموزشی نیز تأکید داریم، با اشتراک چند گروه آموزشی یک دانشکده ایجاد می‌شود؛ اما در گروه‌های تشکیل‌دهنده دانشکده امکان تغییر وجود دارد.

وی افزود: در ساختار دانشی مدیرگروه کشوری، مدیرگروه استانی و مدیرگروه واحد دانشگاهی وجود دارد که با تغییر نفرات ساختار و مأموریت تغییر نخواهد کرد. مدیر گروه‌های کشوری و استانی نباید در ساختار اجرایی نقش داشته باشند، اما ماهیت مشورتی و همکاری آنان با معاونت‌های هماهنگی و برنامه‌ریزی، پژوهشی و آموزشی پابرجاست.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان باید بتواند با ساماندهی و به‌کارگیری هدفمند اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک مأموریت با موضوع خاص را در استان رفع کند.

علی‌اکبری، تدوین آیین‌نامه عرصه و پایه در رشته‌های فنی مهندسی را رویداد دیگری در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، برخی از کلاس درس‌های خاص رشته‌های فنی و مهندسی، حداکثر تا سقف  ۳۰ درصد برنامه برگزاری کلاس مطابق تقویم آموزشی در محل کارخانه یا صنعت برگزار می‌شود تا دانشجو با شرایط واقعی کار و حرفه آشنا شود و این فرآیند تقویت‌کننده دانشکده‌ها و سبب ارتقای سطح دانش علمی و عملی دانشجویان خواهد شد.

وی مطرح کرد: ماهیت عرصه و پایه این است که در مأموریت‌هایی که برای دانشکده‌ها تعریف می‌شود، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات قابل دسترس برای واحد‌های دانشگاهی از قبیل اعضای هیئت علمی، صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار حائز اهمیت است و متناسب با آنها تصمیم گیری خواهد شد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، لازمه کار در صنعت و ارتباط با صنعت را در سه سطح طبقه‌بندی کرد و گفت: مهم‌ترین سطح که شناخت اولیه از مسائل فنی و تخصصی رشته تحصیلی و حرفه است در کارگاه و آزمایشگاه اتفاق می‌افتد که این بخش در ظاهرهیچ ارتباطی با صنعت ندارد و در واحد دانشگاهی شکل می‌گیرد.

ابلاغ آیین‌نامه و شرح وظایف مدیران گروه‌های کشوری

علی‌اکبری افزود: سطح بالاتر زمانی است که دانشجو شرایط کار را در صنعت می‌بیند، این سطح که کاربینی نام گرفته با حضور همزمان استاد و دانشجو در صنعت محقق خواهد شد، سطح سوم، کارآموزی یا کارورزی است که دانشجو پس از معرفی و مراجعه به صنعت در آنجا مشغول به فعالیت می‌شود و شرایط واقعی کار را حس می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ابلاغ آیین‌نامه و شرح وظایف مدیران گروه‌های کشوری اشاره کرد و گفت: کیفیت مطلوب و دقت در کار از سوی مدیران گروه‌های استانی بسیار مهم است و مدیر گرو‌های استان در مباحث علمی مربوط به گروه خود اختیار تام دارند و برگزاری جلسات منظم با مدیر گروه‌های واحد‌های دانشگاهی به‌منظور رفع مشکلات علمی در گروه مربوطه مورد تأکید است.

برگزاری ۳۰ درصد کلاس‌های رشته‌های فنی و مهندسی در محل کارخانه/ با دانشکده‌های نسل رشته‌محور خداحافظی کردیم

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از فعالیت‌های مهم در این زمینه را به‌کارگیری هیئت علمی‌های وابسته و دستیاران آموزشی دانست و عنوان کرد: برای تدریس در مقاطع کاردانی و کارشناسی باید از دستیاران آموزشی بهره گرفت و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هیئت علمی وابسته کمک بزرگی به دانشگاه خواهد کرد.

علی‌اکبری مطرح کرد: مدیران گروه استانی با دقت در پایش وضعیت هرم اعضای هیئت علمی گروه خود در استان سمنان می‌توانند با اصلاح ناترازی در ارائه خدمات هیئت علمی به دانشگاه، فرآیند آموزشی و پژوهش واحد‌های استان را بهبود ببخشند.

وی، ساماندهی و نظارت بر نحوه ارائه دروس در واحد‌های مختلف را از وظایف اصلی مدیران گروه‌های استانی دانست و افزود: مدیران گروه‌های استانی باید بر برنامه‌ریزی‌های آموزشی نظارت دقیق داشته و از ارائه درست و مناسب دروس در مقاطع مختلف تحصیلی گروه آموزشی اطمینان حاصل کنند و به‌طور کلی تمام فرآیند‌های آموزش و پژوهش به لحاظ کیفی باید تحت نظارت مدیر گروه‌های استانی صورت پذیرد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر در سرفصل دروس را امکانپذیر ندانست و با تأکید بر اجرای کامل سرفصل مصوب و تأیید شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تغییر در نحوه و نوع آموزش را خواستار شد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی، نوآوری در ارائه دروس را از وظایف مدیر گروه‌های استانی دانشکده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در جدول دروس اختیاری رشته‌های تحصیلی، دروسی را تعریف کنید که مختص دانشکده باشد، بنابراین اخذ و گذراندن آن دروس برای دانشجویان سایر رشته‌ها جذاب و مثمرثمر باشد و سبب ارتقای دانش علمی آنها شود.

علی‌اکبری، بازدید و آشنایی با سامانه کاتب در بلوک آموزش مجازی پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: هدف از راه‌اندازی سامانه کاتب آمادگی برای حرکت به سوی آموزش کاملاً مجازی است. تجربه دنیا در زمان شیوع بیماری کرونا بیانگر این است که در بسیاری از موارد شرکت و حضور در کلاس درس ضروری به نظر نمی‌رسد.

وی تشریح کرد: در روند مصاحبه و جذب هیئت علمی وابسته که با حضور مدیر گروه‌های کشوری، استانی، واحد دانشگاهی و دو عضو دیگر به صورت مجازی برگزار می‌شود، تأکید بر تولید علم در قالب مقاله و کتاب، توسط هیئت علمی وابسته ضرورت ندارد، چراکه تولید علم در اداره پژوهش و توسط هیئت‌های علمی اصلی دانشگاه انجام خواهد شد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید حساسیت رؤسای دانشکده‌ها در معرفی هیئت علمی وابسته متذکر شد: هیئت علمی وابسته باید در دانشکده نیز همکاری داشته باشد و ما در جذب هیئت علمی وابسته علاوه بر سوابق علمی دنبال توانمندی‌های غیرعلمی نیزهستیم، از این رو صاحبان صنعت، کارآفرینان و مدیران موفق بخش‌های دولتی و خصوصی از اولویت برخوردار هستند.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رشته‌های تحصیلی در دانشگاه ذیل دو معاونت علوم انسانی و هنر و علوم، مهندسی و کشاورزی فعالیت می‌کنند، جابجایی رشته‌های تحصیلی را از گروه‌های آموزشی معاونت‌ها را مجاز ندانست و بیان کرد: چنانچه اعضای هیئت علمی یک یا چند رشته درخواست تغییر معاونت مربوطه را داشته باشند، حسب درخواست و تعریف مأموریت جدید در دانشکده با ایجاد میان رشته‌ها این امکان میسر خواهد شد.

علی‌اکبری افزود: در این شرایط فقط اشخاص درخواست‌کننده برای مأموریت خاص به معاونت جدید منتقل خواهند شد و رشته از ذیل نظارت معاونت اصلی حذف نخواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه معاونت توسعه‌ای دانشکده در ساختار اجرایی دانشکدگان گفت: معاون توسعه‌ای باید بهینه بیندیشد و برنامه‌ریزی دقیق و مدون داشته باشد و در ساختار آموزشی و پژوهشی مرسوم حرکت نکند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ساختار جدید، صنعت، جامعه و دانشگاه باهم در ارتباط هستند، عنوان کرد: معاون دانشکده باید در ساختاری حرکت کند که با شناسایی مسائل و انتقال آن به دانشگاه، مسئله را به آموزش و پژوهش تبدیل کند.

علی‌اکبری، ارتباط با صنعت را یکی از جنبه‌های مهم علمی و پژوهشی دانشگاه دانست و توضیح داد: با توجه به شرایط هیات علمی‌های وابسته، افرادی که در تولید علم فعالیت کمتری دارند، می‌توانند با صنعت ارتباط بهینه برقرار کنند و از این طریق به دانشگاه برای نیل به اهداف خود کمک کنند.

مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان هم ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر علی‌اکبری با اعلام اتمام تقریبی امور مربوط به تصویب دانشکده‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان درباره پیگیری آغاز فعالیت دانشکده‌ها مواردی را متذکر شد.

برگزاری ۳۰ درصد کلاس‌های فنی و مهندسی در محل کارخانه/ با دانشکده‌های رشته‌محور خداحافظی می‌کنیم

به گزارش آنا؛ در این جلسه مسائل آموزشی و پژوهشی استخراج شده از سامانه آموزشیار مرتبط با واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان توسط سودابه سلیمانی مدیرکل امور آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و توضیحات لازم ارائه شد.

در بازدید دو روزه علی‌اکبری از دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، علی هارون‌آبادی سرپرست دانشکدگان فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته و علی عسکری رئیس دانشکدگان مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی وی را همراهی کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته