دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راه‌اندازی یکی از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های جهان در دانشگاه علوم پزشکی ایران

راه‌اندازی یکی از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های جهان در دانشگاه علوم پزشکی ایران
میکروسکوپ الکترونی TEM از تکنولوژی‌های برتر جهان، مجدداً به مدار خدمات‌دهی حرفه‌ای به اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشجویان رشته‌های مهندسی و پزشکی بازگشت.
کد خبر : 918329

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فنواری آنا، به همت رضا فلک معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و پیگیری علیرضا نجفی مسئول شبکه آزمایشگاهی راهبردی (labsnet) دانشگاه و با همکاری مرکز تحقیقات سلولی و ملوکولی دانشگاه؛ «میکروسکوپ الکترونی TEM» مجدداً به مدار خدمات‌دهی حرفه‌ای به اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته‌های مهندسی و پزشکی بازگشت.

در این زمینه جواد عرفانی کارشناس نصب و راه‌اندازی این دستگاه به خبرنگار این معاونت عنوان کرد: دستگاه LEO ۹۰۶ Germany متعلق به شرکت زایس جزو تکنولوژی‌های برتر (High Tec) دنیا شمرده شده و با وجود آنکه نسل جدیدی از این میکروسکوپ‌ها به بازار آمده، ولی هنوز نیز این میکروسکوپ‌های الکترونی در دنیا کارآمد و به روز، به حساب می‌آید.

عرفانی ادامه کرد: به خاطر پیچیدگی فناوری به‌کار گرفته شده در این دستگاه، قاعدتاً استفاده از آن، تبحر بسیار زیادی می‌طلبد و تنها کاربرانی می‌توانند با این دستگاه‌ها کار کنند که دوره‌های خاصی را گذرانده و پیش‌زمینه مناسبی از علم و مهارت نمونه‌برداری داشته باشند.

وی همچنین به زحمت و هزینه بسیار نگهداری و تعمیر این دستگاه‌ها، به خاطر حساسیت بالا اشاره کرد.

همچنین وحید پیرحاجاتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به عنوان متخصص کاربر این دستگاه در دانشگاه عنوان کرد: این دستگاه با قدرت ۱۰۰ KV امکان تفکیک در حد ۲ نانومتر را داشته و از لحاظ بزرگ‌نمایی نیز در عمل از ۶۰۰ برابر تا ۲۱۵ هزار برابر بزرگنمایی نمونه را به دست خواهد داد. خوشبختانه با این قابلیت، ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران امکان تصویربرداری از نمونه‌های استخراج شده از سلول‌های زیستی همچون اگزوزوم‌ها، لیپوزوم‌ها و یا انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها (نیازمند رنگ‌آمیزی منفی) و همچنین آماده‌سازی، برش‌گیری و تصویربرداری بافت‌ها در جهات تحقیقاتی و یا تشخیصی را با قیمت‌های بسیار مناسب و رقابتی خواهیم داشت.

وی افزود: این آزمایشگاه، تصویر نمونه‌هایی در حد ذرات‌نانو و نمونه‌هایی که نیاز به رنگ‌آمیزی منفی دارند را معمولاً در مدت یک هفته و نمونه‌های بافتی و پاتولوژی و بیوپسی‌های بیمارستانی که نیازمند برش‌گیری است را تا حداکثر یک‌ماه پس از ارسال، آماده کرده و برای هر نمونه حدود ۳۰ تصویر به متقاضیان ارائه خواهد داد.

پیرحاجاتی با قدردانی از فرتوت‌زاده کارشناس فنی این دستگاه درخصوص نحوه استفاده پژوهشگران از خدمات این آزمایشگاه خاطرنشان کرد: اساتید و دانشجویان می‌توانند از طریق «شبکه آزمایشگاهی راهبردی (labsnet) دانشگاه علوم پزشکی ایران» برای تصویربرداری از نمونه‌های خود، ثبت‌نام کرده و فرم‌های مرتبط را تکمیل و پس از تائید، نمونه‌ها را به آزمایشگاه ارسال کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: میکروسکوپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته