دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست مطرح شد؛

وضعیت فاجعه‌بار درمانی در غزه/ نقض حقوق بشر در فلسطین بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد می‌کند

وضعیت فاجعه‌بار درمانی در غزه  نقض حقوق بشر در فلسطین بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد می‌کند
نشست واکاوی جنایات رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان غزه برگزار و در آن به نقض حقوق زنان و کودکان براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخته شد.
کد خبر : 918328

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست واکاوی جنایت رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان غزه با حضور عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان و اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه حمایت از مردم غزه برگزار شد. 

جلالیان در این نشست با تبریک ایام ولایت و اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: تشکیل و حیات رژیم صهیونیستی از هر حیث نقش حقوق بشر و نقض حقوق شهروندی است. همچنین آنچه در مدت هشت ماهه گذشته در غزه رخ‌داده، مجموعه‌ای از انواع نقض حقوق بشر است و می‌توان گفت هرکسی بخواهد در زمینه نقش حقوق بشر تحقیق کند، مجموعه‌ای از انواع آن را در فلسطین اشغالی پیدا می‌کند. 

*وضعیت فاجعه‌بار درمانی در غزه

وی با بیان اینکه صهیونیست یک مکتب و شیوه تفکر است، افزود: وضعیت درمانی در غزه بسیار فاجعه‌بار است به‌طوری که هیچ دارو و مسکنی برای درمان مجروحان به‌ویژه کودکان وجود ندارد. 

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: آنچه در غزه به وقوع پیوسته، علاوه بر اینکه نقض همه کنوانسیون‌های حقوق بشری است، نقض کنوانسیون ژنو و به‌ویژه کنوانسیون ۱۹۴۹ درباره حق اسرا نیز در فلسطین نقض شده‌است. 

وی با اشاره به اینکه آمریکا تنها کشوری است که به کنوانسیون حقوق کودکان نپیوسته، گفت: در قطعنامه ۲۴۱۷ سازمان ملل در خصوص منع گرسنگی دادن مردم در جنگ‌ها است، از جمله قطعنامه‌های حقوق بشری است که در غزه توسط رژیم صهیونیستی زیر پا گذاشته شده‌است. 

*بهانه‌های رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم به‌لحاظ حقوقی باطل است

جلالیان توضیح داد: همه بهانه‌هایی که رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه مردم غزه می‌آورد، مانند حق دفاع مشروع، براساس اسناد بین‌المللی و شرایط مردم در غزه باطل است.

وی بیان کرد: حق دفاع مشروع سه پیش شرط دارد، اول اینکه باید ضرورت داشته‌باشد و دنیا بپذیرد که این اقدام، دفاع مشروع محسوب‌می‌شود. پیش شرط دیگر اصل تفکیک است. به این معنی که باید بین نظامیان و غیرنظامیان، اماکن نظامی و غیرنظامی، مجموعه‌های امدادی و... تفکیک شوند. 

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از زیرساخت‌های غزه ویران‌شده، گفت: از ۳۶ بیمارستان غزه، ۳۱ بیمارستان تخریب شده‌است. ۸۰ مدارس نابود شده‌است. 

* زنان در معرض جنایات انسانی صهیونیست‌ها قرار دارند

وی با تأکید بر اینکه زنان قربانی خاموش جنگ غزه هستند، گفت: زنان علاوه بر اینکه در این جنگ، جان خود را از دست می‌دهند، سوگوار از دست دادن مردان و فرزندان خود نیز هستند و از سوی دیگر در معرض جنایات انسانی صهیونیست‌ها قرار دارند. اینها مواردی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

جلالیان به آسیب‌های محیط زیستی در غزه اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید محیط زیست امری فرامرزی است و آسیب به آن باعث بروز مشکلات محیط زیستی در کشور‌های دیگر می‌شود. آن همه بمب که بر سر غزه فرود آمده، آسیب‌های زیادی به محیط زیست این منطقه وارد کرده که این موارد حتماً به کشور‌های دیگر نیز سرایت می‌کند. 

وی به حجم بالای بیماری‌هایی که در غزه ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: در جنگ ۲۲ روزه ۲۰۰۹، حدود ۱۷ درصد از مزارع و محیط زیست غزه از بین رفت و در جنگ ۲۰۱۴ فاجعه دیگری در فلسطین رخ داد و اکنون هم می‌توان گفت از محیط زیست فلسطین و به‌ویژه غزه چیزی باقی نمانده‌است. 

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: در معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری یک میز برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد ایجاد شده تا بتوانند فعالیت‌های حقوقی خود را از طریق آن پیگیری کنند. 

*نقض حقوق بشر در فلسطین بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد می‌کند

فلاحی در این نشست با اشاره به اینکه جنایات رژیم صهیونیستی در سکوت مدعیان حقوق بشر رخ می‌دهد، اظهار کرد: از ۱۹۴۸ که این رژیم منحوس شکل گرفت، شرایط بغرنجی را در این جغرافیا که پاره تن جهان اسلام است، ایجاد شده‌است.

وی بیان کرد: وضعیت نقض حقوق بشر در غزه به‌نحوی است که بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد می‌کند. این آسیب‌ها جزو مواردی است که در اعلامیه‌های حقوق کودک و کنوانسیون منع هر نوع تبعیض نژادی آمده است. 

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه منشور‌های حقوق بشری به‌شکل‌ی در فلسطین لگدمال شده، افزود: از حدود ۳۷ هزار شهید در جنگ اخیر غزه، ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر کودک و ۹ هزار و ۵۰۰ شهید زن بوده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه از ۷۷ هزار و ۶۴۳ مجروح در جنگ غزه، ۷۵ درصد زنان بوده‌اند، گفت: هشت هزار نفر پس از جنگ غزه مفقود شده‌اند که نیمی از آنان زنان و کودکان بوده‌اند. 

فلاحی ادامه‌داد: شاهد نسل کشی و نابودی خانواده‌ها در فلسطین هستیم. بیش از ۱۷ هزار کودک فلسطینی یتیم شده‌اند. همچنین نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در غزه آواره شده‌اند. 

وی با بیان اینکه اسرائیل بزرگ‌ترین کلینیک باروری در غزه را نابود کرده است، افزود: ۵۵ هزار زن باردار و تازه مادر شده از ابتدایی‌ترین مراقبت‌های بهداشتی محروم هستند. تخت مورد نیاز برای مجروحان وجود ندارد و روزانه ۸۳ زن بدون داروی مسکن زایمان می‌کنند و بیش از ۱۰۰ کودک در روز به‌دلیل نبود برق، جان خود را از دست می‌دهند. 

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۵ درصد زنان باردار در غزه با فقر شدید مواجه هستند. همه این موارد در شرایطی رخ می‌دهد که منشور‌های بین‌المللی، زنان و کودکان را تحت حمایت قرار داده است. 

وی با اشاره به مفاد اعلامیه حقوق کودکان گفت: در این اعلامیه مراقبت ویژه از کودکان مطرح شده‌است، اما همه این مسائل در فلسطین وجود ندارد. 

فلاحی با بیان اینکه قطع کردن حامل‌های انرژی مانند برق و گاز، مصداق جنایت جنگی است، افزود: حمله به مراکز فرهنگی و بیمارستان‌ها، کشتن عامدانه افراد و گروه‌های غیرمسلح، تجاوز به زنان و... از دیگر مصادیق جنایات جنگی است که در غزه و در سکوت محافل بین‌المللی حقوق بشری رخ می‌دهد. 

در ادامه این نشست، برخی کارشناسان به موضوعاتی مانند نقض حقوق بشر از طریق شهرک‌سازی‌ها و همچنین تبعات اجتماعی حضور صهیونیست‌ها در این شهرک‌ها و نقض حقوق مردم فلسطین از سوی شهرک‌نشینان، اعمال خشونت مستمر علیه مردم فلسطین و نقض حقوق مرتبط با عبور و مرور و... اشاره کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته