دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 09:22
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شهید چمران شخصیتی چند بعدی ؛ از فیزیک الکترونیک تا فرمانده جنگ‌های نامنظم

شهید چمران شخصیتی چند بعدی ؛ از فیزیک الکترونیک تا فرمانده جنگ‌های نامنظم
شهید چمران یک شخصیت چند بعدی است که نمی توانیم فقط روی یک بعد تمرکز داشته باشیم، در درجه اول وی یک دانشمند بزرگ، و یک عالم مشهور جهانی در رشته خودش (فیزیک الکترونیک) بود و بعد هم فرمانده‌ای شجاع و بادرایت بود.
کد خبر : 918277

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص شخصیت علمی شهید چمران گفت: شهید چمران یک شخصیت چند بعدی است که ما نمی توانیم فقط روی یک بعد تمرکز داشته باشیم، در درجه اول وی یک دانشمند بزرگ، یک عالم مشهور جهانی در رشته خودش (فیزیک الکترونیک) بود و بعد هم کار تحقیقات تخصصی که در بحث فیزیک پلاسما داشت.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهید چمران اولین فردی بود که در این زمینه در دنیا شروع به کار کرد و‌ توانست از خود کارهای ارزشمندی را به یادگار بگذارد و در تعداد بزرگ‌ترین دانشمندان روی زمین در این رشته تخصصی خود باشد.

وی افزود: ولی او فقط یک دانشمند فیزیک نبود او در کنارش یک عارف بزرگوار یک عارف وارسته و یک عابد و زاهد تمام عیار به تمام معنا بود،عارفی که در گوشه دنجی و کنجی بنشیند عبادت بکند یا ذکر بگوید و کتاب بنویسد و کتاب بخواند نبود، عارفی بود که در جبهه و در جنگ بود.

چمران گفت: در عین حال که او یک دانشمند بود، یک عارف بود، یک فرمانده بزرگ جنگ چه در ایران، چه در لبنان، چه در پاوه، چه در خوزستان، چه در دهلاویه و پایه‌گذار جنگ‌های نامنظم به صورت عملی و جدی و حتی بسیج نیروها  در ایران بود.اولین گروه‌هایی که بسیج شدند و به جبهه رفتند،همراه او رفتند و در خوزستان به نام ستاد جنگ‌های نامنظم شکل گرفت که او و مقام معظم رهبری مسئولیت آنها رو به عهده داشتند البته فرمانده نظامی آن به عهده شهید دکتر چمران بود.

برادر شهید چمران تصریح کرد: حالا در کنار همه اینها یک شخصیت مدیریتی داشت، یک مدیر بسیار توانمند بود و در هر کجای دنیا که رفت سازمان تشکیل داد، مدیریت داشت و مبارزه کرد، چه  در ایران قبل از رفتن به آمریکا و چه در آمریکا و چه از آمریکا که به اروپا آمد و چه از آنجا که به مصر رفت حتی در مصر سازمان و تشکیلاتی درست کرد و بعد هم که به ایران آمد ستاد جنگ‌های نامنظم را شکل داد و در همان ستاد هم بالاخره به شهادت رسید.

وی افزود: شهید چمران یک هنرمند بزرگ بود یعنی شما این ها را جمع بکنید در کنار هم قرار بدهید، یک هنرمندی که خوب می‌نویسد یک نقاش برجسته بود یک خطاط برجسته بود، آثار و تابلوهای نقاشی او باقی مانده، آثار خطاطی او باقی مانده و در یک روح لطیف، روحیه لطیف هنری داشت که خب کنار آن رزمنده و جنگنده هم باشد، خیلی سخت می‌شود کسی را پیدا کرد که این ابعاد مختلف شخصیتی را بتواند در کنار هم با هم جمع کند.
چمران تصریح کرد: علاوه بر این یک سیاستمدار بود که مسائل سیاسی را خوب درک می‌کرد نه به لحاظ اینکه سیاسی کار باشد، سیاستمدار که سیاست‌ها را بشناسند، سیاست‌های روز را بداند و بتواند برای آینده پیش بینی کرده، تصمیم‌سازی و تصمیم گیری بکند.

وی در خصوص راه اندازی انجمن اسلامی دانشجویان در خارج از کشور گفت: در ایران که بود در دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشجویان را با دوستان بزرگواری مثل مرحوم شیبانی و دیگران شکل داد، در دانشکده فنی خودش مسئول انجمن اسلامی دانشجویان بود و بعد که به آمریکا و دانشگاه تگزاس رفت در آنجا شروع به تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی کرد و بعد انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان را که از همه کشورهای اسلامی بودند و هنوز هم در آمریکا فعالیت دارد، برپا کرد. البته بعد از آن کنفدراسیون دانشجویان ایرانی را در آمریکا شکل داد و بعد به اروپا آمد و در یک فرصت کوتاهی با مرحوم دکتر حبیبی و دکتر صادق طباطبایی در اروپا هم انجمن اسلامی دانشجویان را در آلمان و  فرانسه شکل داد و در لبنان هم که آمد سازمان عمل حرکت المحرومین را اول و بعد سازمان عمل که ریشه حزب الله هست را شکل داد که هنوز هم ما آثارش را میبینی.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته