دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زائران ایرانی دعای کمیل را در مکه مکرمه زمزمه کردند

زائران ایرانی دعای کمیل را در مکه مکرمه زمزمه کردند
زائران ایرانی خانه خدا در آستانه آغاز پرواز‌های بازگشت، فراز‌های دعای روح بخش کمیل را در مکه مکرمه شهر نزول قرآن زمزمه کردند.
کد خبر : 918191

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، زائران ایرانی بیت الله الحرام که در مکه مکرمه بسر می برند، در فضایی معنوی با قرائت دعای کمیل به مناجات و راز و نیاز به درگاه الهی پرداختند و در آستانه خروج اولین کاروان‌های زائران از سرزمین وحی فراز‌های این دعای روح بخش را با هم زمزمه کردند.

ده‌ها هزار زائر ایرانی در مکه مکرمه شهر نزول قرآن ندای «یَا رَبِّ ارْحَمْ ضَعْفَ بَدَنِى-پروردگارا بر ناتوانی جسمم رحم کن» سردادند و از پروردگار مهربان آمرزش و مغفرت طلب کردند.

در مراسم اصلی دعای کمیل زائران ایرانی که با حضور حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در «هتل ویولت» برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع حاجیان نخستین گام در پسا حج را پاسداری و حفظ آثار حج عنوان کرد.

حجت الاسلام نواب برلزوم مراقبت از اعمال ارزشمند حج تاکید کرد و گفت: خداوند گنجی گرانبها در اختیار ما قرار داده است که باید آن را حفظ کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در روایت داریم کسانی که در قبر هستند و چشم شان به عالم معنا باز شده است آرزو می‌کنند که ایکاش بجای همه اموال و سرمایه ام، در کارنامه اعمال یک حج ثبت شده باشد.

وی با بیان اینکه شیطان قسم خورده است که با شیوه‌های مختلف انسان را گول بزند، تصریح کرد: شیطان که توانست آدم و حوا را گول بزند بدنبال ربودن این گنج گرانبهاست. حجت الاسلام نواب به زائران توصیه کرد برای مراقبت از این گنج ارزشمند، به روحیات معنوی که در این سرزمین عادت کرده اند، استمرار بخشند.

وی افزود: زمانی که به ایران باز می‌گردید فرزندان و آشنایان باید از نوع رفتار و اخلاق شما متوجه شوند که تغییر در وجودتان حاصل شده است، در این سفر سحرخیز شده اید، دیگر حرف خلاف نمی‌زند و نسبت به دیگران مهربان‌تر و به همسایه دلسوزتر و ... شده اید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه هر نعمتی که خدا به انسان ارزانی داشته شکر و سپاسی دارد، دومین گام در پسا حج را شکرگزاری ذکر کرد و به فراز‌های مناجات شاکرین، مناجات امام سجاد (ع) در درگاه خداوند اشاره کرد.

وی افزود: شکرگزاری زمینه فراوانی نعمت را فراهم می‌کند و اگر شکرگزاری نباشد انسان براحتی نعمت‌ها را از دست می‌دهد. حجت الاسلام نواب درادامه به آیات سوره مبارکه قلم اشاره کرد که در آنها خداوند به ماجرای باغی در یمن می‌پردازد که به خاطر بخل ناسپاسی صاحبانش از کمک به فقرا در آتش سوخت و این عاقبت کسانی است که مانع خیر هستند.

وی حاضران را در بازگشت از سفر به توجه به فرزندان یتیم در میان همسایگان، آشنایان و اقوام توصیه کرد و آن را اقتضای مواسات و شکرگزاری دانست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به روایت «الشاکِرُ أسعَدُ بالشُّکرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ التی أوجَبَتِ الشُّکرَ؛ لأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ، و الشُّکرَ نِعَمٌ و عُقبى- خوشبختىِ شکرگزارى براى شاکر، بیشتر از خوشبختى او به نعمتى است که موجب شکر شده است؛ زیرا نعمت متاعى [فانى]است، اما شکر، نعمت و عاقبت است» از امام هادی (ع) اشاره و تصریح کرد: روحیه سپاسگزاری ماندگار و شکر نعمت پایا است. سعی کنیم پس از این سفر معنوی که خداوند روزی ما کرده است عطر و آثار حج را حفظ کنیم و شکر آن را بجا آوریم.

وی افزود: اگر روحیه ما در بازگشت از حج تغییر کرده باشد ارزش این سفر را داشته ایم ولی اگر عوض نشده باشیم قضاوت این است مکه هم که بسیاری از افراد را بیدار می‌کند نتوانسته است در او اثر بگذارد.

براساس این گزارش، دراین مراسم، حاج سید محمد علوی مداح و ذاکر اهل بیت (ع) دعای کمیل را قرائت و با مداحی و نوحه خوانی اشک از چشمان زائران جاری شد و مهدی عادلی قاری بین المللی قرآن کریم نیز به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

هتل‌های «سدره الاحسان»، «میدان» و «بلدالطیب» نیز دیگر هتل‌هایی بودند که مراسم دعای کمیل بعثه مقام معظم رهبری امشب به صورت متمرکز در آنها برگزار شد. این گزارش حاکیست در دیگر هتل‌های محل اقامت کاروان‌های اعزامی از کشورمان در مکه نیز امشب حجاج ایرانی در نمازخانه هتل‌ها گرد هم آمدند و فراز‌های دعای کمیل را در فضایی عرفانی زمزمه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته