دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1403 - 22:38

دبیرکل جدید ناتو معرفی شد

دبیرکل جدید ناتو معرفی شد
طبق توافق همه ۳۲ کشور عضو ناتو مارک روته، نخست‌وزیر هلند به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ، دبیرکل بعدی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواهد بود.
کد خبر : 918169

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از تائید مجارستان و اسلواکی در روز سه‌شنبه، رومانی نیز حمایت خود از روته را اعلام کرد و کلاوس یوهانیس رئیس جمهور رومانی از نامزدی خود برای پست ریاست ناتو انصراف داد.

یوهانیس در جلسه شورای عالی دفاع ملی این کشور گفت که به متحدان ناتو در مورد انصراف از نامزدی خود اطلاع داده است.

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه که ممکن است به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود گفته که در ناتو خواهد ماند اما او تهدید کرده است که کمک‌های آمریکا به اوکراین را قطع خواهد کرد.

پیشتر مجارستان با انتخاب روته نخست وزیر فعلی هلند به عنوان دبیرکل جدید ناتو مخالفت کرده بود. پیتر سیجارتو وزیر خارجه این کشور در سخنانی در این باره گفت که مجارستان نمی‌تواند از نامزدی روته حمایت کند.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که روته در نشستی در بروکسل به مجارستان اطمینان داده است که از توافق این کشور با دبیر کل قبلی، حمایت خواهد کرد.

اوربان در توافقی با استولتنبرگ توافق کرده بود که هیچ یک از نظامیان مجارستانی نباید در فعالیت‌های ناتو در اوکراین شرکت کنند.

روته همچنین در سال ۲۰۲۱ یادداشتی درباره مجارستان نوشته بود که موجب نارضایتی مقامات ارشد این کشور شده بود.

حالا این سیاستمدار ۵۷ ساله هلندی به اوربان اطمینان داده که سربازان و بودجه مجارستان در حمایت ناتو از اوکراین شرکت نخواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته