دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 14:15
دبیر سابق انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی:

توسعه فناورانه صنعت ریلی باید مبنای تفاهم‌نامه‌های خارجی باشد

دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه توانمندی تامین ناوگان طی سال‌های گذشته در کشور ایجاد شده است، گفت: قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقده در زمینه راه‌آهن باید تنها بر مبنای توسعه فناورانه این صنعت باشد.
کد خبر : 91772

مجید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه اکنون شرکت‌های تولید لوکوموتیو و واگن در کشور فعال هستند، افزود: شرکت مپنا با همکاری شرکت زیمنس اقدام به تولید لوکوموتیو می‌کند و در زمینه تولید واگن نیز تکنولوژی و فناوری مورد استفاده بسیار ساده‌تر است که در داخل وجود دارد.


وی تصریح کرد: چندین کارخانه از جمله واگن پارس، پلور سبز و ایریکو ساخت واگن باری و مسافری را انجام می‌دهند بنابراین توانمندی کلی وجود دارد اما در این میان چندین مسئله مهم از قبیل فناوری مورد استفاده و تطبیق آن با فناوری‌های روز دنیا مورد بحث است.


این کارشناس صنعت ریلی با اشاره بر قرارداد راه‌آهن با کره‌ای‌ها برای تامین ناوگان اعلام کرد: وقتی صحبت از همکاری با کره‌ می‌شود، باید این همکاری‌ها از نوع توسعه کارهای فناورانه و یا در راستای تامین تجهیزات و ناوگان قطارهای سریع‌السیر باشد.


بابایی بیان کرد: اگر محور این تفاهم‌نامه‌ها واردات تکنولوژی‌های به روز باشد، باید بگوییم سازندگان داخلی ضعف جدی در این زمینه دارند بنابراین باید مدل همکاری‌ها بر اساس سرمایه‌گذاری مشترک باشد.


وی با بیان اینکه در بخش توانمندی‌های داخلی نیز دو بحث توانمندی‌های مالی و مدیریتی وجود دارد، تاکید کرد: باید دید آیا بخش خصوصی قادر است تا محصول و ناوگان تولیدی خود را منطبق بر قیمت جهانی عرضه کند؟ شرکت‌های خصوصی مانند رجا و چوپار باید از طریق خرید واگن و لوکوموتیو تامین ناوگان کنند اما یقینا قیمت پایین‌تر، کیفیت بالا و عدم ایجاد وقفه در تولید را ملاک خود قرار می‌دهند که سازندگان داخلی باید اساس کار خود را تطبیق با این معیارها قرار دهند.


بابایی گفت: در زمان مواجهه با کمبود نقدینگی ممکن است بخشی از ناوگان مورد نیاز از طریق فاینانس و استفاده از خطوط اعتباری دیگر کشورها مانند کرده صورت گیرد.


دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه صنعت راه‌آهن کشور در زمینه تامین و ساخت واگن و لوکوموتیو بیش از دو سه دهه فعال است، اظهار کرد: حتی‌الامکان باید از این توانایی‌ها استفاده شود اما این بدین‌ معنی نیست که همکاری‌های فناورانه و خرید تکنولوژی از دیگر کشورها قطع شود.


وی تصریح کرد: با وجود اینکه در حوزه ناوگان ریلی توانایی ساخت لوکوموتیو و واگن باری و مسافری در سطح استانداردهای موجود وجود دارد اما باید دید چه جذابیتی در قرارداد کرده‌ای‌ها وجود داشته که شرکت‌های داخلی حاضر به انعقاد تفاهم‌نامه شده‌اند.


بابایی خاطر نشان کرد: البته از آنجایی که فعلا خط برقی تهران-مشهد راه نیافتاده و قطار سریع‌اسیر در کشور نداریم بنابراین این ابهام نیز وجود دارد که قرارداد اخیر بر مبنای تکنولوژی‌های موجود بوده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته