دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارسال ۲۳ مقاله برتر به دبیرخانه همایش دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز

ارسال ۲۳ مقاله برتر به دبیرخانه همایش دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز
۲۳ مقاله به همایش ملی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش علمی غیردولتی ارسال شده، که از این تعداد ۱۵ مقاله در سه پنل جداگانه ارائه خواهند شد.
کد خبر : 917216

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ امروزه، نقش و جایگاه محوری آموزش عالی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همه جوامع اعم از جامعه‌های دانش‌مدار، توسعه یافته و در حال توسعه، نه تنها اصلی پذیرفته شده است بلکه از آموزش عالی به عنوان موتور محرکه و پیشران توسعه یاد می‌شود. کشورهای جهان می کوشند با ایجاد ارتباط میان توسعه ملی و آموزش عالی، سیاست‌های ملی دانش محور را پایه برنامه‌های توسعه خود قرار دهند.

دانشگاه یکی از با ارزش‌ترین منابعی است که جامعه برای پیشرفت در اختیار دارد و می توان با تعریف صحیحی از رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها بر پایه دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز، به بسیاری از نیازهای جامعه پاسخ گفت. در این میان، آموزش عالی غیردولتی به عنوان بخشی که در دل جامعه است، از نیازهای جامعه الهام گرفته و برپایه مشارکت جامعه و مردم شکل می‌گیرد، نقشی ویژه دارد به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای جهان کوشیده‌اند تا سندی ملی برای آموزش عالی غیر دولتی خود تهیه کنند.

برگزاری همایشی برای بررسی نقش و جایگاه آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی، نیل به توسعه پایدار و تحقق جامعه دانایی محور و مبتنی بر دانش، فناوری و مهارت از مسیر ارائه راهکارهای علمی مستخرج از پژوهش‌های علمی و کاربردی، ضرورتی بود که باید هرچه زودتر تحقق می‌یافت. در همین راستا دفتر آموزش عالی غیردولتی با همکاری اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی، دانشگاه علم و فرهنگ و موسسه آموزش عالی غیردولتی آفاق نسبت به برگزاری اولین «همایش ملی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی در تحول نظام آموزش عالی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز» اقدام نموده است

داریوش طالعی، دبیر همایش با اشاره به تمدن ساز بودن نقش دانشگاه به اهمیت این موضع اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانات شان تاکید کردند که توسعه آموزش عالی باید هدفمند باشد و توسعه غیرهدفمند، هم اتلاف مال و هم اتلاف منابع انسانی است. در سال ۱۳۶۴، شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تحقق اصل سی‌ام قانون اساسی و با اهداف گسترش آموزش عالی، کاهش تصدی‌گری دولت، بومی‌سازی آموزش عالی در استان‌ها، ارتقای فرهنگ آموزش، ایجاد شغل برای مدرسان و فراهم کردن فرصت برای بروز و ظهور اندیشه‌ها خارج از دولت، آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی را تصویب کرد و در سال ۱۳۷۱ اولین مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: با گذشت سی سال از فعالیت دانشگاه‌های غیردولتی، ضروری است که این زیرنظام نقش خود را در بین دانشگاه‌های کشور با ارتقای کیفیت آموزش عالی و پژوهش مهارت‌محور و نیازمحور و توسعه ارتباط با صنعت پیدا کند. این همایش فرصت مناسبی برای تبادل دانش، تجربیات و تشویق به ارتقای کیفیت آموزش عالی غیردولتی است. این همایش از مهرماه سال گذشته با اخذ مجوز از ISC فعالیت خود را آغاز کرده و ۲۱ دانشگاه و مؤسسه این همایش را حمایت کرده‌اند که جای تشکر دارد. در این همایش، از بین ۲۳ مقاله برتری که به همایش ارسال شده، ۱۵ مقاله در سه پنل جداگانه ارائه خواهند شد.

طالعی با بیان اینکه تعداد نویسندگان هر مقاله بیش از سه نفر بود و هر مقاله توسط دو داور ارزیابی و نتیجه نهایی در کمینه علمی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: ۳۸ هزار بازدیدکننده از سایت داشتیم که نشان از استقبال از این همایش دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته