دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تجهیزات نوین سنجش آلایندگی خودروها رونمایی شد؛

۴۰ درصد تصادفات امسال مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی بوده است

۴۰ درصد تصادفات امسال مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی بوده است
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه آخرین نوسازی تجهیزات این مراکز مربوط به ۱۳ سال گذشته است، گفت: مبتنی بر مطالعات سیاهه انتشار اگر به صورت کامل از طریق دستگاه‌های جدید معاینه فنی در تهران انجام شود، آلایندگی هوا کم خواهد شد.
کد خبر : 917161
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از تجهیزات نوین سنجش آلایندگی خودروها در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران همزمان با یکصد و بیست و هشتمین پویش امید و افتخار صبح امروز -شنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳- با حضور سیدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

میرزایی قمی در ابتدای این مراسم گفت: در سال گذشته کل مراجعات به مراکز یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۱۷ مورد بوده است. در سال ۱۴۰۲ گواهی‌های صادر شده معاینه فنی یک میلیون و ۲۱۵ هزار مورد بوده است و ۷۳ درصد خودروها موفق به اخذ معاینه فنی شدند که در این میان حدود ۱۸۰ هزار مورد مربوط به معاینه فنی برتر «۱۵ درصد» بوده و ۲۷ درصد از آنها نیز موفق به دریافت معاینه فنی نشدند.

وی ادامه داد: ما در شهرداری تهران از بضاعت ۸ مرکز معاینه فنی برخوردار هستیم. این تعداد مراکز حدود ۳۲ خط معاینه فنی سبک دارند و ۱۳ سال است که از نوسازی آنها گذشته است. اولین مرکزی که در کشور افتتاح شد مرکز بیهقی بود که در سال ۷۹ به عنوان اولین مرکز در کل کشور افتتاح شد و حالا با داشتن ۶ خط بزرگ‌ترین مرکز کل کشور است.

میرزایی قمی با بیان اینکه آخرین اورهال و نوسازی و تجهیزات مربوط به ۱۳ سال گذشته بود و دستگاه های انالایزر گازی در مراکز از برند های متفاوت بودند، اظهار کرد: عمر قطعات این دستگاه بر اساس تعداد تست آنهاست. دستگاه های ما عمر لازم خود را گذرانده بودند و لازم بود که حتما به روزرسانی بشوند. تامین قطعات یدکی از دیگر بحث هایی بود که اهمیت داشت و باعث می‌شد دستگاه ها از حالت کالیبره خارج بشوند. عمدتا تامین قطعات خارجی مراکز چون از برندهای متفاوت بودند صرفه مالی نداشت و با مشکل مواجه بود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه تجهیزات جانبی این دستگاه ها مانند دورسنج ها کاستومایز شده با خود برند اصلی نبود، خاطرنشان کرد: این‌ها مجموعه عواملی بود که ما را بر این داشت که دستگاه ها در خطوط ۳۲ گانه نوسازی بشود. این دستگاه‌ها در کلیه مراکز ۸ گانه نصب شده و طی دو هفته گذشته به صورت آزمایشی مورد امتحان قرار گرفتند و هماهنگی آنها با سامانه سیمفا موفقیت آمیز بود.

وی بیان داشت: علاوه بر بحث خریداری دستگاه‌های جدید به جهت پشتیبانی و IT هم باید تهیه و خریداری می‌شدند که انجام و نصب شد. پیش بینی ما این است که مبتنی بر مطالعات سیاهه انتشار اگر به صورت کامل از طریق این دستگاه های جدید معاینه فنی در تهران پیاده بشود شاهد کاهش آلایندگی تهران خواهیم بود.

میرزایی قمی با بیان اینکه خواهشمان از شهروندان این است که با طیب خاطر به مراکز مراجعه کنند و اطمینان از سلامت دستگاه ها داشته باشند، گفت: در دو بخش از طول سال معاینه فنی حائز اهمیت است؛ پیک سفرهای تابستانی و نوروزی. از شهروندان می خواهیم قبل از سفرها به مراکز مراجعه کرده و از وضعیت سلامت خودروی خود مطلع بشوند تا شاهد حوادث ناگوار در سفرها نباشیم. طبق آمار سال جاری ۴۰ درصد از تصادفات مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی بوده که اگر نسبت به نقص آگاه می شدند قطع به یقین این اتفاقات نمی‌افتاد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: باتوجه به قانونی که مبنی بر مراجعه سالانه خودروها به مراکز است خواهشمندیم تا شهروندان اگر از مراجعه آنها به مراکز یک سال نگذشته است هم برای ایمنی بیشتر قبل سفر به مراکز مراجعه کنند.
 
وی با اشاره به مشخصات دستگاه های جدید بیان داشت: تمام برندها در دستگاه های جدید یکسان شده و دستگاه‌ها مبتنی بر تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا هستند. این دستگاه‌ها علاوه بر امکان اندازه گیری آلاینده های بنزینی توانایی سنجش خودروهای سوخت گازی را نیز دارند. همچنین تا انتهای تابستان و قبل از شروع سفرهای تابستانی دیگر دستگاه ها نیز نوسازی خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته