دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 12:21

انواع فن‌های سانتریفیوژ به همراه بررسی تخصصی آن

انواع فن‌های سانتریفیوژ به همراه بررسی تخصصی آن
فن‌های سانتریفیوژ یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها در صنایع مختلف هستند که به واسطه نیروی گریز از مرکز عمل می‌کنند. انواع فن سانتریفیوژ با چرخش پره‌ها، هوا را به سمت بیرون پرتاب و جریان هوای مداومی ایجاد می‌کنند.
کد خبر : 917150

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فن‌های سانتریفیوژ یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها در صنایع مختلف هستند که به واسطه نیروی گریز از مرکز عمل می‌کنند. انواع فن سانتریفیوژ با چرخش پره‌ها، هوا را به سمت بیرون پرتاب و جریان هوای مداومی ایجاد می‌کنند. کاربردهای گسترده این فن‌ها به دلیل توانایی بالا در انتقال هوا و کنترل دمای آن‌ها از سیستم‌های تهویه مطبوع و تبرید گرفته تا واحدهای صنعتی و کارخانجات بزرگ است. در ادامه مطلب به بررسی تخصصی انواع فن‌های سانتریفیوژ خواهیم پرداخت.

انواع فن سانتریفیوژ بر اساس نوع پروانه آن

یکی از مهم ترین اجزای فن سانتریفیوژ، پروانه آن است. پروانه با چرخش خود، هوا را به سمت خروجی فن هدایت می‌کند. انواع مختلفی از پروانه‌های این تجهیز وجود دارد که هر کدام باعث ایجاد نوع خاصی از انواع هواکش سانتریفیوژ صنعتی می‌شوند.

فن سانتریفیوژ بکوارد

در فن سانتریفیوژ مدل بکوارد، تیغه‌های پروانه هواکش در جهت مخالف انحنا قرار دارند. این نوع فن‌ها معمولاً قدرت و سرعت بیشتری دارند و در عین حال صدای کمتری هم تولید می‌کنند. فن‌های بکوارد به دلیل راندمان بالا و تحمل فشار و بار زیاد، نسبت به سایر فن‌های سانتریفیوژ برتری دارند.

فن های سانتریفیوژ بکوارد معمولا پره های کمتری دارند که از جهت چرخش پروانه به عقب برگشته اند. این پره ها در مقایسه با فن های خمیده به جلو دارای طول قوس تیغه بلندتری هستند، بنابراین به طور کلی قطر بزرگتری دارند.

منبع: https://www.torin-sifan.com/news-and-resources/the-different-types-of-centrifugal-fans

فن سانتریفیوژ فوروارد

فن سانتریفیوژ فوروارد دارای پره‌هایی با انحنا در جهت چرخش است. این نوع فن به دلیل نیاز به فضای کم و سرعت پایین، عملکرد بی‌صدایی دارد. فن سانتریفیوژ فوروارد برای فشارهای استاتیک کم و متوسط مانند سیستم‌های گرمایشی، تهویه مطبوع و سیستم‌های تعویض هوا گزینه بسیار مناسبی است. با این حال، استفاده از این فن‌ها برای انتقال گرد و غبار و ذرات چسبنده توصیه نمی‌شود زیرا این مواد می‌توانند به پره‌ها بچسبند و باعث عدم تعادل و اختلال در عملکرد فن شوند.

انواع فن سانتریفیوژ بر اساس نوع پروانه

فن سانتریفیوژ رادیال یا شعاعی

فن سانتریفیوژ رادیال دارای تیغه‌های مستقیمی است که به صورت شعاعی در لوله هواکش قرار گرفته‌اند. محفظه این هواکش به اندازه لوله‌های ورودی و خروجی طراحی شده تا سرعت کافی برای عبور مواد ایجاد کند. انواع مختلفی از این تیغه‌ها تولید می‌شوند که قابلیت بالایی در انتقال مواد دارند.

با طراحی صحیح این تیغه‌ها، راندمان این محصول افزایش یافته و توانایی انتقال مواد نیز بهبود می‌یابد. پروانه‌های شعاعی در مواجهه با ذرات، گردوغبار و مواد آلاینده عملکرد بسیار خوبی دارند و فن‌های سانتریفیوژ با پروانه شعاعی در سیستم‌های مکنده که نیاز به عبور ذرات از هواکش دارند، استفاده می‌شوند.

بسیاری از سیستم‌های مکنده برای انتقال هوای کثیف یا تمیز از فن سانتریفیوژ رادیال بهره می‌برند.

انواع فن سانتریفیوژ بر حسب کاربرد

فن های سانتریفیوژ با توجه به کاربردهای متنوعی که دارند، در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از رایج ترین انواع هواکش سانتریفوژ بر حسب کاربرد عبارت اند از:

هواکش سانتریفیوژ صنعتی

هواکش سانتریفیوژ صنعتی نوعی فن است که برای جابجایی حجم زیادی از هوا با فشار بالا طراحی شده و در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هواکش‌ها توانایی ایجاد فشار بالایی خواهند داشت که آن‌ها را برای کاربردهایی نظیر حذف دود و غبار از فرآیندهای صنعتی مناسب می‌سازد.

فن سانتریفیوژ تهویه مطبوع

فن‌های سانتریفیوژ تهویه مطبوع به طور خاص برای استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع طراحی شده‌اند. این فن‌ها قادرند حجم بالایی از هوا را با فشار متوسط جابجا کنند و برای خنک‌سازی و تهویه مطبوع فضاهای مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. از فن‌های سانتریفیوژ تهویه مطبوع در واحدهای هواساز برای تأمین هوای تازه و تصفیه شده به ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

فن سانتریفیوژ دودکش

فن سانتریفیوژ دودکش نوعی فن است که به طور خاص برای استفاده در سیستم‌های دودکش طراحی شده است. این فن‌ها قادرند حجم بالایی از دود و آلاینده‌ها را با فشار بالا جابجا کنند و برای تهویه مطمئن و کارآمد دودکش‌ها در خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

فن سانتریفیوژ ضد انفجار

فن‌های سانتریفیوژ ضد انفجار به طور خاص برای استفاده در محیط‌های خطرناک که احتمال انفجار یا آتش‌سوزی وجود دارد، طراحی شده‌اند. این فن‌ها با استفاده از تمهیدات ویژه‌ای همچون بدنه و پروانه‌های ضد جرقه ساخته شده‌اند که از آلیاژهای مخصوص یا مواد کامپوزیتی تشکیل شده و در برابر جرقه و حرارت مقاوم هستند و از ایجاد شعله و انفجار جلوگیری می‌کنند.

فن سانتریفیوژ ضد اسید

فن سانتریفیوژ ضد اسید نوعی فن است که به طور خاص برای استفاده در محیط‌های خورنده که در معرض اسیدها، مواد شیمیایی و بخارات خورنده قرار دارند، طراحی شده است. این فن‌ها با استفاده از متریال های مقاوم مثل فایبرگلاس و اپوکسی در برابر خوردگی مقاومت می‌کنند.

هواکش سانتریفیوژ

آزمایشگاه های ساحلی، تولیدات مواد شیمیایی، هود های آزمایشگاهی، محیط صنعتی شیمیایی، آزمایشگاه های صنعتی، آزمایشگاه دارویی، کارگاه های طلا سازی، تست فناوری اشعه ایکس، معادن و هود های آزمایشگاهی می توانند از موارد استفاده از فن سانتریفیوژ ضد انفجار در صنایع مختلف باشند.

نحوه عملکرد انواع فن های سانتریفیوژ به چه صورت است؟

فن‌های سانتریفیوژ از نیروی گریز از مرکز برای جابجایی هوا استفاده می‌کنند. این نوع فن‌ها دارای یک پروانه یا چرخنده هستند که با چرخش سریع، هوا را به سمت لبه‌های پروانه هدایت می‌کند. این چرخش باعث افزایش سرعت هوا در لبه‌های پروانه می‌شود و در نتیجه فشار هوا در این ناحیه کاهش می‌یابد. این تغییرات در سرعت و فشار هوا منجر به جابجایی هوای اطراف و ایجاد جریان هوایی می‌شود که برای مصارف مختلف از جمله تهویه و انتقال هوا در سیستم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن آخر

هواکش سانتریفیوژ (Centrifugal Fan) یا همان فن سانتریفیوژ، یک دستگاه مکانیکی است که برای ایجاد جریان هوا در سیستم‌های تهویه، خنک‌کننده، گرمایشی و صنایع دیگر استفاده می‌شود. این دستگاه از طریق چرخش پره‌های متصل به محور، هوا را جمع‌آوری و به سمت خروجی سیستم هدایت می‌کند بنابراین خرید انواع فن سانتریفیوژ مناسب نیاز به اطلاعات تخصصی در این زمینه دارد به همین خاطر توصیه می‌شود که برای این کار با مشاوران شرکت های معتبری مانند روتوپارس در ارتباط باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته