دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 12:18

برنامه بی‌سابقه نخست‌وزیر هند در سفر به آمریکا

نخست‌وزیر هند در جریان سفر به آمریکا در کنگره این کشور سخنرانی می‌کند.
کد خبر : 91712

به گزارش گروه بین الملل آنا به نقل از ایلنا، نارندرا مودی، رهبر مناقشه‌برانگیز که یک دهه پیش برای نقش احتمالی‌اش در کشتار اقلیت مسلمانان این کشور در سال 2002 (1381) موفق به کسب روادید آمریکا نشد، هم اکنون مهمان افتخاری دولت آمریکاست که برای کنترل پکن تلاش می‌کند.


نارندا مودی بر طبق زمان‌بندی‌های انجام شده قرار است در یک جلسه مشترک در کنگره آمریکا، در روز چهارشنبه سخنرانی کند.


این موضوع نمایانگر تغییری عمیق در سیاست خارجی دهلی نو است آن هم پس از یک دهه خودداری از همکاری آشکار با ایالات متحده آمریکا.


این رهبر مناقشه برانگیز هندی که متعلق به حزب محافظه کار افراطی بهاراتیا جاناتا است، در سال‌های اخیر به ارتباط با جنایات علیه اقلیت عمده مسلمان این کشور متهم شده است که از جمله آن می‌توان به کشتار سال 2002(1381) گجرات که منجر به جابه‌جایی 200 هزار ساکن این منطقه شد، اشاره کرد.


وی تاکنون توانسته است روابط خود را با آمریکا را بر اساس منافع مشترک از جمله مقابله با نفوذ چین گسترش دهد و این کشور را متحد هند کند.


دولت آمریکا مشکلات زیادی را برای متحد شدن با هند متحمل شده است و این اقدام‌ها همسو با استراتژی‌های آمریکا برای در برگرفتن و کنترل پکن است. در همین راستا آمریکا تا کنون دو بار وزیر دفاع خود را به دهلی نو فرستاده است تا این کشور را به گسترش تعهدات نظامی مابین دو قدرت تشویق کند.


اشلی تلیس از وزارت کشور آمریکا دیدار مودی را «نقطه عطفی برای سیاست‌ها و عمکرد اوباما تاکنون دانست.»‌


وی در این مورد گفت: «این موضوع یک تغییر اساسی و شگرف است که آمریکا امروز می‌تواند هند را به عنوان یک شریک امنیتی در منطقه گسترده هند-اقیانوسیه ببیند.»‌


روابط دفاعی هند و آمریکا تا کنون بارها در مقاطع حساسی چون آزمایش‌های اتمی هند در سال 1998 (1377) و در ابتدای اشغال افغانستان توسط آمریکا مورد چالش قرار گرفته بود.


در همین راستا روابط هند با رقیب چینی خود در سال‌های اخیر محدود شده چرا که دهلی‌نو عملیات چین در آب‌های دریای چین جنوبی را تهدیدی علیه تجارت دریایی خود می‌داند. در حالی که چین نیز در مقابل تلاش‌های آمریکا برای گسترش همکاری‌ها با کشور‌های منطقه خود را تهدیدی جدی محسوب می‌کند.


سیاست دربرگیرندگی آمریکا در قبال چین در روز چهارشنبه وارد مرحله جدیدی خواهد شد چرا که چنین حضوری در کنگره از سوی یک رهبر هند، روابط نظامی و دفاعی دو کشور را به صورت چشم‌گیری گسترش خواهد داد.


بر اساس این گزارش، مودی در حال حاضر با قراردادهایی با لاکهید مارتین و بویینگ برای توسعه نسل جدید جت‌های جنگی، هند را به سمت گسترش توان نظامی و همکاری‌های نظامی با آمریکا سوق داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته