دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 10:21

قاضی‌زاده هاشمی: شهید رئیسی نماد یک رئیس جمهور تراز است/ همه به نفع اصلح کنار می‌روند

قاضی‌زاده هاشمی: شهید رئیسی نماد یک رئیس جمهور تراز است  همه به نفع اصلح کنار می‌روند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی یک نماد به عنوان یک رئیس جمهور تراز است. آن هم جامعیت ایشان است. کسی که در سطح رئیس جمهور مطرح می‌شود باید جامعیت داشته باشد. این دولت‌ها را شهید رجایی «دولت‌های مکتبی» نام‌گذاری کردند.
کد خبر : 917101

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی با رسانه‌های مکتوب و تصویری اظهار کرد: تمامی عزیزانی که وارد انتخابات شده‌اند بدون هیچ پیش فرضی وارد عرصه شده‌اند و، چون فضای انتخابات خیلی سریع اتفاق افتاده، فرصت پاسخ گویی به شبهات خیلی کمتر شده و از این منظر شاید فضا را قدری پیچیده کند.  

وی افزود: در نبود احزاب برای معرفی افراد شایسته امواج سیاسی و هیاهو‌ها امواج اجتماعی را به حرکت در می‌آورد و بعد از مدتی افراد قول‌ها و برنامه‌هایی که ارائه می‌کرده‌اند خیلی قابل انجام نبوده است.  

قاضی زاده ادامه داد: شهید رئیسی بیش از اینکه یک شخص باشد یک شخصیت است و نماد یک رئیس جمهور تراز است. کسی که در سطح ریاست جمهوری مطرح می‌شود باید دارای جامعیت باشد و تمام نقاط قوت برای اداره کشور را داشته باشد و نقاط ضعفی که موجب آسیب به کشور می‌شود، نداشته باشد. این فرد باید خود را در چارچوب ولایت فقیه تعریف کرده باشد و دولت باید مکتبی باشد و دولت‌های غیر مکتبی اساسا جمهوری اسلامی را قبول ندارند که بخواهند رییس جمهورش باشند.  

وی عنوان کرد: رییس جمهور باید مکتب فکری و برنامه ریزی روشن برای اداره کشور و سیاست‌های کلان برای حل مسائل کشور داشته باشد. رییس جمهور باید یک منظومه فکری منسجم برای حل مشکلات کشور داشته باشد و رؤس برنامه‌های اجرایی خود را باید به مردم ارائه دهد.  

این نامزد انتخاب ریاست جمهوری عنوان کرد: نباید دوگانه کارنامه، سلامت ایجاد کنیم، چون مردم را دچار استیصال می‌کند. دست انقلاب پر است و چهره‌های زیادی قابل عرضه در عرصه ریاست جمهوری هستند.  وجود یک نقطه ضعف در فردی در تراز ریاست جمهوری، از او فردی مانند بنی صدر می‌سازد.  

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: شهید رییسی به اعتقات من بعد از شهید رجایی توانست در مسیر حکمرانی کشور تغییر ایجاد کند. برنامه‌های شهید رییسی موجود و مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته است. ادامه راه شهید رییسی به عهده تیم شهید رییسی است. من از کلیت دولت دفاع می‌کنم که توانستند در سه سال اقداماتی انجام دهند که برخی دولت‌ها در طول هشت سال قادر به انجام آن نبودند.   یکی از مشکلات ما در ریاست جمهمری باندبازی و احزاب است، اما مسئله شهید رییسی فقط حل مشکلات مردم بودم و از همه ظرفیت‌ها برای این کار استفاده می‌کرد. کسی که برنامه شهید رییسی را قبول نداشته و همکاری نکرده است الان نمی‌تواند بگوید من امتداد شهید رییسی هستم.

وی گفت: بنده فکر نمی‌کردم مجددا در ریاست جمهوری کاندید شوم و برداشتم این بود که دولت‌ها دو دوره‌ای هستند و در خدمت شهید رییسی خواهیم بود. وقتی این اتفاق افتاد برخی دوستان سراغ من آمدند و درخواست کردند که به عرصه انتخابات بیایم. در مقابل برخی هم مراجعه کردند و گفتند کاندید نشو، زیرا عرصه انتخابات ریاست جمهوری عرصه دو قطبی سازی و هیاهو است و شما اهل این کار‌ها نیستید. من برداشت کردم که این بخش دوم توهین به شعور عمومی است و مردم را فاقد اندیشه روشن برای انتخاب صحیح می‌دانند.

قاضی زاده درباره دلیل حضور در انتخابات گفت: ما تلاش کردیم یک نفر از دولت کاندید شود و خدمت مخبر رسیدیم که ایشان کاندید شود. اما عزیزان نیامدند و نگرانی این شدم از بدنه تیم شهید رییسی کسی در انتخابات نباشد و نگران مسئله گفتمانی هم بودم که معتقد بودم با این روش دیگر نمی‌شود کشور را اداره کرد و لذا رفتم ثبت نام کردم و شورای نگهبان هم من را تایید کرد. من با شهید رییسی هم قسم شده‌ام اگر انتخاب شدم از آبروی ایشان دفاع کنم.

قاضی زاده در باره راهبرد دولتش در حوزه سیاست خارجی گفت: شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مدارا است. البته این مسیر با تولید قدرت و دفاع از مظلومین میسر است. تصمیم گیری کلان سیاست خارجی به عهده نظام  است و سیاست خارجی وظیفه پیاده سازی آن را دارد. راهبرد سیاست خارجی ما نگاه به شرق و و ارتباط با کشور‌های همسایه و مسلمان و دفاع از مظلوم بدون هرگونه تنش است. ما معتقد به مذاکره همراه با عزت و اقتدار هستیم.

وی ادامه داد: در زمان شهید امیرعبداللهیان هم با مصر ارتباط برقرار کردیم و هم در میدان از غزه دفاع کردیم. پس از آن هم عملیات وعده صادق را انجام دادم و ایشان میدان و دیپلماسی را هم راستا کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص اجماع در انتخابات و احتمال کناره‌گیری وی به نفع قالیباف گفت: انشاالله همه عزیزان به نفع اصلح کنار می‌روند و اجماع باید به نفع کسی و تیمی باشد که بتواند بیشترین اجماع و همراهی و قوی‌ترین دولت را ایجاد کند، او هرکس باشد ما حتما هم به او کمک می‌کنیم و به او خواهیم پیوست و تلاش می‌کنیم دولتش موفق باشد. بنده دوره قبل رقیب حضرت آیت الله رئیسی بودم و تا آخر هم ایستادم، اما شاید بشود گفت از یک منظر منحصربفردترین آدمی بودم که بیشترین کمک را به ایشان کردم. حضور در انتخابات برای کسب مقام نیست و ما باید بر مبنای ایده انقلابی این کار را انجام دهیم.

وی پیرامون وعده‌اش درباره بورس گفت: بازار سرمایه رشد و افتش ناشی از انتظارات است. وقتی فعالان بازار سرمایه به آینده یک صنعت امیدوار شوند در آن حوزه فعالیت می‌کنند. وقتی یک سیاست غلط توسط دولت یک شبه می‌تواند بازار را نابود کند همان دولت نمی‌تواند سه روزه آن را اصلاح کند؟ کسی که با مفهوم انتطار در بورس آشنا باشد می‌داند بورس بر اساس اعتماد و عدم اعتماد سبز و قرمز می‌شود. رییس جمهور می‌تواند حقوقی‌ها را مکلف کند که منابعشان را از بازار خارج نکنند شاید الان جلب اعتماد سخت‌تر شده باشد و زمان بیشتری ببرد. بنده و تیم کارشناسی‌ام از سال ۸۴ در تدوین برنامه کلان دولت‌ها تا الان نقش داشته‌ایم به همین دلیل حرف ما پیوست کارشناسی و اجرایی دارد.

وی دربا ه ارتباط با روسیه عنوان کرد: ارتباط ما با کشور‌های دوست مانند روسیه در دو سطح است یکی در مجامع بین المللی است. مواضع سیاسی مشترکی نسبت به آمریکا و غربی‌ها داریم و یک همپیمانی در عرصه سیاسی و دفاعی بین ما و روسیه شکل گرفته، اما در عرصه اقتصادی هنوز ناقص است و این باید تبدیل به قرارداد‌های گسترده بین بخش‌های خصوصی دو طرف شود. باید در  عرصه صنایع‌های تک با یکدیگر همکاری کنیم و در انرژی هسته‌ای باید روابط را توسعه دهیم و این باعث گسترش روابط و خنثی سازی تحریم‌ها می‌شود.

قاصی زاده درباره جلسات محسن رضایی برای اجماع اصولگرایان گفت: اینکه صف جبهه انقلاب منظم شود و دوستان به اشتباه با هم رقابت نکنند خوب است. ما سال ۱۴۰۰ موفق شدیم و باید اینگونه در عرصه انتخابات وارد شویم. اگر به هر دلیلی نیاز بود عناصر جبهه انقلاب به نفع اصلح کنار بروند باید از قبل زمینه‌هایش شکل گرفته باشد بنده هم از این گفتگو‌هایی که آقای رضایی شروع کردند استقابل می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌اش برای اینترنت گفت: اینترنت الان جز کالای اساسی است و زیرساخت بسیاری از حوزه‌ها است. اما نباید در قبال آن حالت تدافعی داشته باشیم و باید در حکمرانی اینترنت جهانی شویم و بخشی از پهنای باند جهانی را به خود اختصاص دهیم. توسعه اینترنت بی سیم را باید دنبال کنیم، اما بالاخره فصای مجازی فضایی است که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد و باید کنترل شود، اما معتقد به کنترل مردمی هستیم و باید گروهی از مردم جایگزین گروهی از دولتمردان برای کنترل دسترسی به اینترنت شود.

وی با بیان اینکه همه برنامه‌های ما بر محور خانواده است، گفت:، اما محور خانواده زنان هستند و ما باید کاری کنیم که زنان برای این کار آماده شوند و نقش اجتماعی آنان هم کاهش نیابد. ما باید کاری کنیم بانوان ما همه نقش‌های خود را بخوبی انجام دهند. باید نقش مادر در نگهداری فرزند را به رسمیت بشناسیم و شغل تلقی کنیم. نقش یک دختر در نگهداری از پدر پیرش را باید به رسمیت بشناسیم. باید مشاغل زنانه‌ای ایجاد کنیم که زنان مجبور به رفتن به سمت مشاغل مردانه نباشند. در مناطق محروم هم در مجلس بومی گزینی را طراحی کردیم و اگر دولت این قانون را اجرا کند مشکل پزشک و پرستار در منطق محروم حل می‌شود.

قاضی زاده درباره ارتباط دولت با سایر قوا عنوان کرد: این سه قوه برای کسب قدرت نیستند و برای خدمت ایجاد شده‌اند. اگر بر اساس سیاست‌های ابلاغی هرکس سر جای خودش بنشیند و کارش را انجام دهد مشکلات حل می‌شود. این خود حق پنداری که ما داریم موجب بروز مشکلات می‌شود. شهید رییسی هم با برخی افراد اختلاف نظر‌های عمیق داشت، اما هیچگاه این موضوع را به مردم انتقال نمی‌داد و موضوع را با گفتکو حل می‌کرد و وظیفه خود را اجرای قانون میدانست بنده هم تابع قانون هستم و وظیفه داریم قانون را با تمام توان اجرا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌اش برای کنترل تورم گفت: تک رقمی کردن تورم وظیفه قانونی است و طبق برنامه هفتم دولت مکلف است این کار را انجام دهد. بنده در قالب ۱۳ برنامه اجرایی این کار را انجام خواهم داد و جزییات آن در کتاب دولت مردم دولت خانواده آورده شده است. بخشی از این تجربه را در احیای بانک دی انجام دادیم که الان بالاترین نرخ سپرده در بین بانک‌های مختلف را دارد. در حوزه ارز باید بازار غیررسمی ارز را به رسمیت بشناسیم و به بازار ساز اجازه فعالیت بدهیم. ممکن است در ابتدا نوساناتی داشته باشد، اما در ادامه این کار به سامان می‌رسد.

قاضی زاده درباره سامان بخشی به فضای بورس اظهار داشت: بسته ما در باره بورس شامل دو بخش است که بخش اول آن پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است. بخش دوم هم تقویت بازار بورس با ورود شرکت‌های دولتی به بورس است. بعد این شرکت‌ها عمومی می‌شوند و دارایی مردم به خود آنها می‌رسد و خودشان آن را مدیریت می‌کنند. بخش آخر هم اصلاح ساختار بورس است و شورای عالی بورس باید اختیاراتش افزایش یابد و ذینفعان خرد هم باید در این روند نقش آفرینی کنند. ما با دخالت دولت در بورس مخالفیم مگر جایی که از بورس سواستفاده می‌شود و فعالیت‌ها باید در یک بستر شفاف و عادلانه باشد. امروز برخی شخصیت‌هایی که به عنوان کارشناس اقتصادی در برخی ستاد‌ها فعال هستند از رانت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کردند و سود می‌بردند.

وی درباره همکاری با وزرای دولت شهید رییسی گفت: در یکسال اول شاکله اصلی دولت آقای رییسی را حفظ می‌کنم، چون بی‌ثباتی بدترین چیز است. مگر اینکه فردی خودش قادر به ادامه همکاری نباشد و یا جامعه مدنی که با او مرتبط هستند از او راضی نباشند.   توفیقات دولت آقای رییسی به دلیل آن بود که بدنه اجرایی با دولت همراهی کرد. با توجه به همکاری‌هایی که با شهید رییسی در آستان قدس و قوه قضایی و بعدا در دولت داشتم تقریبا برنامه من و برنامه شهید رییسی یکی است و دو برنامه مجزا نیست.

قاضی زاده با بیان اینکه ما باید تشکیل خانواده را آسان و به هنگام کنیم، گفت: لازمه این کار حمایت گسترده از عنصر ازدواج است. یکی از برنامه‌هایی که قبلا هم داشتیم این بود که به هر خانواده تازه تشکیل شده ۵۰۰ میلیون وام قرض الحسنه بدهیم. با بررسی‌هایی که کردیم الان این رقم تقریبا تا میزان دو برابر قابل افزایش است. ما سه کارت خانواده، خانواده جوان و کارت انرژی طراحی کردیم که بعدا به تشریح آنها می‌پردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته