دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 09:40
در نخستین همایش مسئولان روابط عمومی ارتش؛

نصراللهی: ارتش برای تبدیل بحران به فرصت به روابط‌عمومی‌های حرفه‌ای نیاز دارد

نصراللهی: ارتش برای تبدیل بحران به فرصت به روابط‌عمومی‌های حرفه‌ای نیاز دارد
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جنگ رسانه‌ای گفت: روابط‌عمومی‌ها نقش بسیار مهمی در ساخت و هدایت افکار عمومی و تحقق راهبرد بازدارندگی رسانه‌ای دارند.
کد خبر : 917085

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین گردهمایی مسئولان روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی در مورد افزایش بی‌اخلاقی‌ها در تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی در روز‌های آینده هشدار داد.

اکبر نصراللهی گفت: بی‌اخلاقی و دروغ در کشور در موضوعات مختلف ازجمله موضوع مهم انتخابات یا هزینه ندارد و یا هزینه آن بسیار پایین و غیر بازدارنده است به همین دلیل هر فردی با توجه به بروز پدیده ارتباط‌ جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، می‌تواند بدون ترس از عواقب انتشار مطالب کذب، آن را منتشر و یا بازنشر دهد.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با بیان مصادیقی از دروغ و شایعه در مورد موضوعات مختلف راهبردی و امنیتی گفت: غفلت روابط عمومی‌ها و رسانه‌های داخلی در انتشار سریع و صحیح اخبار موردنیاز مردم در گذشته و حال، پدیده وارونگی افکار عمومی و بی‌اعتمادی را تشدید و امنیت ملی و روحی و روانی مردم را با بحران بیشتر روبرو کرده است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز برخلاف گذشته، جنگ، جنگ رسانه‌ای است، افزود روابط عمومی‌ها، همه داشته و نداشته‌های سازمان‌ها و وزارت خانه و سرچشمه و منشاء پیام‌ها هستند؛ بنابراین نقش بسیار مهمی در ساخت و هدایت افکار عمومی و تحقق راهبرد بازدارندگی رسانه‌ای دارند.

نصراللهی با قدردانی از زحمات ارتش و سپاه در دور کردن تهدید نظامی از کشور گفت: سپاه و ارتش با ساخت تجهیزات دفاعی توانسته‌اند دشمنان را از تجاوز به ایران منصرف و راهبرد بازداندگی را در عرصه نظامی محقق کنند، اما متاسفانه باوجوداینکه کشور از ظرفیت‌های گسترده رسانه‌ای برخوردار است، روابط عمومی‌ها و رسانه‌های رسمی نتوانسته‌اند با تأمین به‌موقع، صحیح، جامع و جذاب نیاز‌های آموزشی، خبری و سرگرمی مردم، در مقابل تعرض لشکر رسانه‌ای غرب بازدارنده باشند.

نصراللهی: ارتش برای تبدیل بحران به فرصت به روابط عمومی‌های حرفه‌ای نیاز دارد

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تشریح مطالبات و راهبرد‌های موردنظر مقام معظم رهبری در بخش رسانه‌ای گفت: مخاطبان راهبرد‌های جهاد تبیین، بازسازی انقلابی در عرصه فرهنگ و رسانه، حقایق امیدزا، روایت اول و برتر، روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها هستند و آنها می‌توانند با اقدامات حرفه‌ای، کشور را از محاصره تبلیغاتی خارج کنند.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مخاطرات و بحران‌های کشور گفت: همه سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها در معرض بحران و مخاطره هستند و ارتش هم از این موضوع مستثنا نیست بنابراین ارتش برای جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران‌ها و تبدیل بحران به فرصت به روابط عمومی‌های حرفه‌ای و استفاده حداکثری و درست از رسانه‌ها، نیاز دارد.

وی تأکید کرد: نیاز سازمان‌ها به روابط عمومی‌ها به زمان عادی محدود نیست بلکه در شرایط مخاطره و بحران نیز خدمات رسانه‌ها ضرورت بیشتر پیدا می‌کند و روابط عمومی‌ها از بحران برای جذب مخاطب، اعتماد افزایی و اثرگذاری بر مخاطبان موردنظرشان استفاده کنند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با تشریح نقش‌های دوگانه روابط عمومی‌ها در امید زایی و امید زدایی، رفع شبهه و ایجاد شبهه، بحران‌زدایی و بحران‌زایی و بحران سازی، اعتمادزایی، اعتمادافزایی و اعتمادزدایی گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند به رسانه‌ها کمک کنند یا مانع کار رسانه‌ها باشند همچنین می‌توانند فهم و دسترسی مردم را به خبر‌های موردنیاز تسریع و یا مشکل ایجاد کنند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در بحران هستند، چون نمی‌توانند کار خود را درست و به‌موقع و متناسب با تغییرات در آرایش رسانه‌ها و خروج کنشگری از انحصار انجام دهند.

 نصراللهی گفت: جنگ امروز، فقط جنگ نظامی نیست بلکه نوع، ابزار، عرصه، عاملان و سربازان و دوره جنگ تغییر و بیشتر به محیط رسانه‌ها تمایل پیدا کرده است، در این شرایط این‌گونه نیست که فقط روابط عمومی‌ها تعیین کنند، تا چه خبری منتشر و یا چه رویدادی انتشار پیدا نکند، بلکه باید به فکر چگونگی انتشار باشند و راهبرد خود را از انکار و سکوت به‌واقع نمایی، کنشگری فعال، روایت اول و برتر تغییر دهند.

وی گفت بخش عمده‌ای از مشکلات پوشش ندادن یا پوشش با تأخیر و ناقص اخبار حوزه‌های امنیتی و نظامی حاکمیت نظریه تزریقی باوجود بطلان آن و همچنین فهم نادرست فرماندهان از آرایش و قدرت شبکه‌های اجتماعی و مدل تولید و انتشار اخبار است.

نصراللهی: ارتش برای تبدیل بحران به فرصت به روابط عمومی‌های حرفه‌ای نیاز دارد

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای تصریح کرد: امنیت ملی و روحی و روانی مردم در سال‌های اخیر همیشه از راهبرد سکوت و انکار آسیب دیده است نه از اعتماد به رسانه‌های مسئول و میدان دادن به روابط عمومی‌ها.

نصراللهی با تشریح اهداف و راهبرد‌های روابط عمومی‌ها گفت: بحران‌زدایی، بازدارندگی، مقابله با جریان تحریف، مقابله با جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ شناختی از اهداف مهم روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها است و روابط عمومی باید برای رسیدن به این اهداف راهبرد حضور در میدان و عرصه رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی و تشکیل یگان رسانه‌ای و مجازی را اتخاذ و اجرایی کنند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: با توجه به تغییر آرایش رسانه‌ای و نوع و میدان و ابزار‌ها و راهبرد‌ها و تاکتیک‌های جنگی، داشتن یگان‌های رزمی کافی نیست و در کنار آن تشکیل یگان رسانه‌ای و مجازی ضرورت انکارناپذیر است.

 نصراللهی با بیان مصادیق فرصت سوزی روابط عمومی‌ها و همچنین اظهارات نادرست برخی فرماندهان و یا ورود آنها در موضوعات غیر مرتبط با حوزه‌های تخصصی تأکید کرد: امروزه جنگ، جنگ رسانه‌ای است و رسانه‌ها قوی‌تر از پهپاد و موشک هستند، بنابراین هر فرد یا سازمانی که رسانه داشته باشد و بتواند خوب و به‌موقع سخن بگوید، برنده است.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عباس محمدحسنی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور ارتش، سردار سرتیپ پاسدار رمضان‌شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه، سرتیپ دوم سید حسن ابوترابی معاون روابط عمومی و رسانه ارتش برگزار شد، از خانواده معظم شهدا، پیشکسوتان، معاونان پیشین فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته