دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 13:58

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟
مسابقات یورو 2024 به دلایل متعددی می تواند شکلی حماسی و ماندگار به خود گیرد، زیرا در ورزشگاه های مدرن با جوی مثالزدنی، آخرین فرصت برای افتخارآفرینی تیم ملی پرستاره انگلیس و ابرستاره ای همچون کریستیانو رونالدو است.
کد خبر : 917079

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای برخی از ستاره های نامدار فوتبال قاره سبز، قهرمانی رقابت های یورو 2024 فرصتی برای وداع در اوج با کسب موفقیتی عظیم است. برای برخی دیگر نیز چیزی فراتر از فوتبال است.

هدف همه آنها هرچه باشد، دیگر صبر و قرارشان تمام شده، زیرا رقابت های جام ملت های اروپا یا همان یورو 2024 از جمعه 25خرداد سرانجام کلید خورد. در نقطه آغاز جام آلمان و اسکاتلند بازی افتتاحیه ای را انجام دادند که به احتمال زیاد «غیرقابل پیش بینی ترین» دوره یورو خواهد بود.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

برای این دوره از مدت ها قبل، کارشناسان و رسانه ها تحلیل کردند چه تیم های بیشترین بخت برای کسب مقام نخست را دارند. در شرایطی که مردم شانس قهرمانی این دوره را بیشتر به تیم های انگلیس و فرانسه به عنوان دو تیم برتر می دهند، باید اذعان کرد حتی تیم های پرتغال، اسپانیا و بلژیک هم استعدادهای زیادی دارند. اگر چه ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی، زیر نظر «لوچیانو اسپالتی» هنوز کار خاصی نکرده ، اما به هرحال لاجوردی پوشان جزو مدعیان سنتی بازی ها به حساب می آیند.

در این اوضاع و احوال تیم ملی آلمان به لطف حضور یولیان ناگلسمان، به آرامی اما مطمئن در حال حرکت رو به جلو است و می تواند با بازیکنان با تجربه و کارآمدی که دارد، قهرمانی را دردستان ستاره هایش ببیند.

به همه این مدعیان، اما این را هم اضافه کنید که از هلند نیز نباید به عنوان مدعی پنهان غفلت کرد.با توجه به حضور این همه تیم های قدرتمند و دارای ادعا، می توان گفت یورو 2024 چیزهای که برای دیدنش لازم بود، را در اختیاردارد. اما جنبه های تماشایی بازی ها فقط حضور این همه تیم های خوب در آن نیست. بلکه ویژگی های دیگری هم هست که در کل می توان ادعاکرد به 5دلیل این مسابقات می تواند حماسی و ماندگار باشند.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

*فضای عالی

یادتان هست که دوره گذشته رقابت های جام ملت های اروپا از نظر شکل و فرم برگزاری چه بازی های ناخوشایند و ناراحت کننده ای شد؟ اگر به گذشته رجوع کنیم، خواهیم دید یورو 2020 در زمان درنظرگرفته برگزار نشد. به خاطر شیوع پاندمی کرونا این جام در سال 2021 با یک سال تاخیر برگزار شد. اما از همه بدتر شکل برگزاری در چندین کشور بود که فقط باعث شد تا کلی تماشاگر با هواپیما سفرهای بیهوده کنند و تیم ها هم بی دلیل به خاطر سفرهای بلند، خسته شوند. در واقع هواداران و حتی تیم ها، متحمل هزینه های زیادی شدند و در نهایت لذت کافی هم برده نشد.

اما حالا در یورو 2024 اوضاع فرق می کند.چون کشوری بزرگ و پیشرفته همچون آلمان میزبانی را به شکلی کاملا ایده ال برعهده گرفته و مسابقات در شهرهای با فاصله کم از هم برگزار می شوند.

از نظر کیفیت ورزشگاه، سفرها و حتی محل های اقامت، همه چیز در حد بالاترین استاندارد است. طبق گزارش اخیر اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا)، کیفیت 10 ورزشگاهی که میزبانی بازی ها را برعهده می گیرند، فوق العاده است. هیچیک از ورزشگاه های مدرن ، با نقطه ضعفی مواجه نیستند و از همه مهم تر گنجایش تماشاگر کمتر از 46 هزار نفرندارند. از نظر جوی، اعضای تیم ها و هواداران شان با مشکلی مواجه نیستند. از نظر جغرافیایی نیز آلمان در مرکز قاره سبز واقع شده ، از این رو دسترسی و سفر به آن برای اکثر هواداران و علاقمندان به راحتی میسر است. از طرفی ژرمن ها به خاطر فرهنگ غنی فوتبالی، فضای هیجان انگیزی را برای هواداران مهیاکرده است. جو ورزشگاه ها آنقدر زیبا و هیجان انگیز است که ناخودآگاه تماشاگران بی طرف را هم وادار به تشویق در طول بازی ها می کند که همین باعث رضایت بیشتر و هیجان خواهد شد.

با توجه به چنین فضای عالی، می توان از حالا پیش بینی کرد که همانند رقابت های 2006 که آلمان به زیبایی هر چه تمام تر برگزارش کرد و در خاطره ها ماند، این تورنمنت هم باعث جلب توجه کل دنیای ورزش شود و به قول خود ژرمن ها، «افسانه تابستانی شماره 2» رقم خورد.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

*معجزه اوکراین

این مثل معجزه است که تیمی نظیر اوکراین توانست به یورو 2024 راه پیداکند. چرا که بازیکنان و مردم این کشور در طول دوسال و نیم اخیر به خاطر جنگ با روسیه، کابوس عظیمی را تحمل کرده اند. این جنگ که ظاهرا همچنان ادامه دارد، باعث شده تیم ملی فوتبال کشور نتواند یک بازی مقدماتی یا پلی آف را در خاک خود انجام دهد. با این همه مردان زردپوش سرگئی ربروف توانستند پیروز شوند.

گئورگی سوداکف، هافبک ملی پوش و عضو شاختاردونتسک می گوید:«با چند کلمه نمی توان کل احساسی که از حضور در رقابت ها را با توجه به شرایطی که در کشورمان می گذرد، بیان کنیم. من فقط به بیان این نکته اکتفا می کنم که حضورمان در جام باعث افتخار و غرور ملی مان شد.»

اوکراینی ها که به خاطر شرایط جنگی، با هزار و یک مشکل، توانستند جواز حضور در بازی ها را بگیرند، حالا فقط دنبال این نیستند که حضوری در سه مسابقه گروهی داشته باشند و همه چیز برای شان تمام شود. بلکه هدف آنها این است که آنقدر خوب کارکنند و بدرخشند که مجوز راهیابی به مرحله حذفی بازی ها را کسب کنند. از این راه است که می توانند شادی بیشتری را برای همه خانواده ها به ارمغان بیاورند. با توجه به توانایی خوبی که این تیم دارد، به نظر می رسد از شانس خوبی هم تامین خواسته اش برخوردار باشد. به خصوص که همگروه با بلژیک، اسلواکی و رومانی است  و حتی با کسب مقام دومی هم امکان صعودش به دور بعد ممکن خواهد بود. از این رو آنها حالا تیمی هستند که یورو 2024 را فراتر از یک تورنمنت فوتبالی می بیند.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

*آخرین تلاش ساوتگیت

یک جام برای تحقق رویای دیرینه انگلیسی ها باقی مانده است. سه شیرها بعد از فتح جام جهانی 1966 در هیچ تورنمنت دیگری از جام جهانی یا یورو برنده نشده اند. این تیم بارها در جام های مختلف در شرایط نزدیک به قهرمانی قرارگرفته است. در جام جهانی 2022 قطر مقابل فرانسه در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد. در یورو 2020 نیز با وجودی که خود، میزبان بازی نهایی جام برابر ایتالیا بود، بعد از 120 دقیقه نبرد با حریف قدرتمند و کسب تساوی یک بر یک ، در پنالتی ها 3 بر 2 بازنده شد و دستش از جام دورماند.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

حالا آخرین فرصت برای گرت ساوتگیت، سرمربی 53 ساله تیم انگلیس باقی مانده تا در یورو 2024 کاری بزرگ انجام دهد. مسلم است که بازیکنانی برای کسب موفقیت در سرزمین ژرمن ها حداقل از نظر هجومی در اختیاردارد. ضمن آنکه به باور بسیاری از تحلیل گران، همین تیم او صاحب هیجان انگیزترین مهاجمان کنونی فوتبال جهان است.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

اما سئوالی که مطرح می شود، چنین است: آیا ساوتگیت بهترین بازی  را از آنها خواهد گرفت؟ مربی با تجربه در گذشته به محافظه کاری بیش از حد متهم شده بود. اما ایا اکنون زمانش نرسیده که خود را از بندها بازکند؟ آن هم در شرایطی که حمله، بهترین شکل دفاعی برای تیمش است که به طرزنگران کننده ای از نظر دفاعی سست و لرزان به نظر می رسد.

در جزیره حالا با شروع شدن مسابقات یورو هواداران مرتب از خود می پرسند آیا انگلیس سرانجام به مقام قهرمانی می رسد؟ برای پاسخگویی به این پرسش 4 هفته باید صبر کرد و دید آیا سه شیرها می توانند خود را در انگلیس پایانی همراه با جام ببینند؟

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

*حضور تازه واردی به نام گرجستان

در این نکته تردیدی وجود ندارد که حضور 24 تیم در تورنمنتی در سطح قاره اروپا با حدود 60 عضو کمی اغراق آمیز و این تعداد تیم زیاد است. در همین قالب حتی 4 تیم برتری که در رده سوم در گروه قرار می گیرند، به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا می کنند تا  شکل بحث انگیزتری به خود گیرد. از این منظر شاید کمی کیفیت مسابقات، فدای کمیت شود که باید به یوفا خرده گرفت با بازی های بیشتر دنبال پول و درآمد افزون تر هم بوده است.

با این وجود، همین قالب 24 تیمی، امکانی را فراهم کرده تا تیمی نظیر گرجستان که یکی از بازیکنانش گئورگی گولسیانی، مدافع 33 ساله تیم پرسپولیس تهران با یک بازی ملی است، اولین حضورش را در یک دوره یورو تجربه کند و بزرگترین اتفاق در تاریخ تیم ملی این کشور رقم خورد تا جایی که شور و هیجانی وصف نشدنی این کشور را فراگیرد.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

*آخرین حضور کریستیانو رونالدو

وقتی در جام جهانی 2022 پرتغال مقابل مراکش حذف شد و کریستیانو رونالدو اشک ریخت، دنیای ورزش فکر می کرد دیگر ابرستاره تکنیکی را در تورنمنتی ملی نبیند. اما آن موقع همه از یاد بردند او چه میل و انگیزه فراوانی برای کار در بالاترین سطح دارد. کریس فوق العاده است و هیچوقت هم متوقف نمی شود.همیشه هم با تلاش بسیار، منتقدانش را به پذیرش اشتباه شان وادارکرده است.

حالا در 39 سالگی قصد دارد برای دومین مرتبه قهرمان اروپا با پرتغال شود. شانس تیمش به نظر خوب می رسد و یارانش در هر قسمتی از زمین، ستاره های توانمندی در اختیاردارند.

از آخرین حضور کریستیانو رونالدو تا شانس بزرگ انگلیس؛ 5 دلیل حماسی بودن یورو 2024 چیست؟

با توجه به آمادگی خوب این روزهای او، همینطور موجود بودن نفرات ارزشمندی در ترکیب تیم ملی و این که گروه  تیم کشورش(ترکیه، گرجستان، جمهوری چک) خیلی سخت به نظر نمی آید، بعید نیست با کمی دقت و احتیاط او و یارانش خود را تا فینال جام و در نهایت فاتح یورو 2024 ببیند.

اگر رونالدو تصمیم گیرد تا جام جهانی 2022 دیگر در عرصه ملی نماند، در آنصورت می تواند آخرین حضور دل انگیزی را اینچنین تجربه کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: یورو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته