دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1403 - 16:20

راه‌کنش‌های سند تحول مسیری منطقی برای توسعه دانشگاه است

راه‌کنش‌های سند تحول مسیری منطقی برای توسعه دانشگاه است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: راه‌کنش‌های موجود در سند تحول مسیری منطقی و عقلایی برای توسعه دانشگاه است.
کد خبر : 916922

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی ملکی‌چوبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در جلسه ستاد راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در شعار سال اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تبعیت از شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و تدابیر مدبرانه دکتر طهرانچی، مأموریت دانشگاه در سال ۱۴۰۳ را سکووی مبدل دانایی به توانایی اعلام کرده یعنی باید این توانایی را در تولید، اشتغال، مهارت و کارآفرینی با اتکا به دانایی، خرد، تعقل و دانشی که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف نیازمند برنامه در قالب سند تحول و تعالی دانشگاه به عنوان عالی‌ترین سند دانشگاه هستیم و این سند به عنوان چارچوب و برنامه جامع هدف گذاری را مشخص کرده و برنامه‌ها، اقدامات، راه کنش‌ها و سنجه‌هایی که در این مسیر باید به آن برسیم در این سند مشخص شده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: استان گیلان از نعمات خدادادی جنگل، کوه و دریا برخوردار است و یکی از قابلیت‌هایی بوده که کمتر استانی این قابلیت‌ها را دارد. به عنوان نمونه وجود منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی، گمرک، شیلات، بنادر کشتیرانی و کولیدوری که از جنوب کشور را به شمال متصل می‌کند و خط راه آهن رشت امتدادش تا آستارا و انزلی را به کشور‌های آسیای میانه متصل می‌کند. 

ملکی‌چوبری بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک شجره طیبه به عنوان یک مولود انقلاب در استان گیلان با ۷۰۰ عضو هیئت علمی تمام وقت با ۱۵ واحد و مرکز آموزشی، ۴۰ هزار دانشجو و ۷۰۰ کارمند یک ظرفیت در کنار این مواهب خدادادی است در واقع قدرت تعقل دانش و خرد در این استان وجود دارد همین بس که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ عضو هیئت علمی استان جزء دانشمندان برتر یک درصد، دو درصد و سه درصد در دنیا شناخته شدند.

وی افزود: راه کنش‌های موجود در سند تحول که توسط عقلا، اندیشمندان و اندیش ورزان دانشگاه آزاد اسلامی تعریف و طراحی شده در واقع یک مسیر منطقی و عقلایی برای توسعه دانشگاه بوده؛ استان گیلان هم در راستای تبیین سند تحول و تعالی چه در گذشته و چه در حال اقدامات موثری را انجام داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به کلان پروژه‌های این دانشگاه گفت: با پایش و ارزیابی که در کلان در شورای تخصصی بررسی شده استان گیلان اکنون ۴۴ کلان پروژه مورد بررسی قرار گرفت و کلان پروژ‌ها در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و پزشکی ارائه شده و اولویت کلان پروژه‌هایی است که رویکرد تحولی و نگاه حل مسئله داشته و در واقع بتوانند تأثیرگذاری در استان گیلان داشته باشند.

راه‌کنش‌های سند تحول مسیری منطقی برای توسعه دانشگاه است

به گزارش آنا، رضا قاسمی مشاور رئیس  دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه ستاد راهبری سند تحول و تعالی دانشگاه که با حضور رؤسای واحد‌ها و مراکز آموزشی استان گیلان در واحد لاهیجان برگزار شد، گفت: ستاد سند تحول یک ستاد اختصاصی به ریاست دکتر طهرانچی است که ریشه‌ها و نطفه‌های فکری این سند که به کتاب تبدیل شده و الان به مرحله پختگی رسیده در تجربیات سی ساله وی در ساختار آموزش عالی کشور است.  

وی افزود: فلسفه وجودی ستاد سند تحول که از یک ساختار ماتریسی بهره می‌برد، استفاده از همه ظرفیت‌های سازمان برای پیاده‌سازی تحول است.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان گفت: گیلان فارغ از ظرفیت‌های جغرافیایی که دارد، ظرفیت فرهنگی دارد که می‌تواند به صورت ملی عمل کند، جوانان ما زبان‌های انگلیسی و فرانسه را در دانشگاه بیشتر از زبان فارسی انتخاب می‌کنند و گیلان با توجه به ظرفیتی که دارد، می‌تواند این راه را عوض کند؛ زیرا مهد فرهنگ زبان فارسی ما بخش عمده اش در شیراز، خراسان و گیلان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته