دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غلامرضا رضایی تشریح کرد؛

جزئیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در مشاعر مقدسه

جزئیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در مشاعر مقدسه
مدیر عملیات و رئیس ستاد مکه حج تمتع 1403 جزئیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در مشاعر مقدسه اعم از انتقال تأمین مواد غذایی و آب و یخ مورد نیاز زائران ایرانی و انجام مناسک همچون وقوف در عرفات، انتقال به منا و رمی جمرات و... را تشریح کرد.
کد خبر : 916827

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا رضایی، مدیر عملیات و رئیس ستاد مکه حج تمتع 1403، با بیان این مطلب گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ لازم از سوی ستاد مکه حج 1403 با نهادها و ارگان‌های‌ذی ربط در حوزه خدمت‌رسانی به حجاج در بخش‌های مختلف به ویژه در مرحله انتقال زائرین از مکه به عرفات و منا انجام شده است.

وی افزود: عملیات انتقال برادران و خواهران اهل سنت در ساعات اولیه بعد از نماز صبح روز هشتم ذی‌الحجه به افق عربستان با اتوبوس از هتل‌ها در مکه به سمت منا آغاز می‌شود و از ساعت یک بعدازظهر همین روز(هشتم ذی‌الحجه) انتقال بانوان زائر(اهل تشیع) از مکه به عرفات شروع می‌شود و تا غروب عملیات انتقال بانوان با 420 دستگاه اتوبوس و طی سه مرحله به پایان می‌رسد.

رضایی اضافه کرد: بعد از نماز مغرب روز هشتم ذی‌الحجه نیز بلافاصله عملیات انتقال آقایان زائر(اهل تشیع) از مکه به عرفات آغاز می‌شود و هماهنگی‌ لازم با اداره پلیس، اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت حج و عمره، اتحادیه اتوبوس داران و شرکت‌های حمل و نقل انجام  و زمانبندی‌ها مشخص شده است. 

وی گفت: همچنین، مسیر حرکت اتوبوس‌های زائران ایرانی کاملا هماهنگ شده و در تمامی این اتوبوس‌ها، راهنمایان ستاد در کنار راهنمایان شرکت‌های حمل و نقل مستقر هستند و با همراهی این راهنمایان که کاملا توجیه شده‌ و آموزش میدانی دیده‌اند، زائران اهل سنت به منا و زائران اهل تشیع به عرفات منتقل خواهند شد.

رئیس ستاد مکه حج تمتع 1403 در ادامه گفت: زائران اهل سنت بامداد روز نهم ذی‌الحجه از منا به عرفات منتقل می‌شوند و بعد از غروب آفتاب روز نهم ذی‌الحجه نیز عملیات انتقال تمامی زائران از عرفات به سمت مشعرالحرام آغاز می‌شود و حجاج وقوف اضطراری و بانوان پس از توقف کوتاه و نیت در مزدلفه(مشعرالحرام) عازم منا می‌شوند.

رضایی گفت: آقایان زائرای که قرار است در مشعرالحرام بیتوته کنند، با اتوبوس به این مکان منتقل می‌شوند و تا فردا صبح که روز عید قربان است، در مزدلفه(مشعرالحرام) می‌مانند و پس از نماز صبح پیاده رهسپار منا خواهند شد.

مدیر عملیات حج 1403 با اشاره به این که دستورالعمل رمی جمرات نیز همچون حوزه حمل و نقل ابلاغ شده و همه مدیران کاروان‌ها و روحانیون در جریان آن قرار گرفته‌اند، گفت: رمی جمرات برای بانوان در شب عید قربان و بعد از رسیدن به منا انجام می‌شود و رمی جمرات آقایان نیز از 10 صبح روز عید قربان برابر زمان‌بندی که وزارت حج و عمره عربستان ابلاغ کرده، آغاز می‌شود و کاروان‌ها طبق نوبتی که دریافت می‌کنند، از چادرها خارج می شوند و برای رمی جمرات اقدام می‌کنند.

رضایی با اشاره به این که در بحث تغدیه و تدارکات تصمیمات و تدابیر لازم اتخاذ شده است، گفت: با توجه به گرمای هوای پیش‌بینی شده در ایام حضور زائران در مشاعر مقدسه، بیش از 150 دستگاه تریلی، کامیون و کامیونت و ماشین‌های سردخانه‌دار، آذوقه و آب و یخ مورد نیاز زائران را به مشاعر مقدسه منتقل می‌کنند و مجوزهای لازم برای تردد این 150 دستگاه تریلی و کامیون و... گرفته شده و هم‌اکنون این‌ کامیون‌ها در مسیر انبارها و سردخانه‌های شرکت‌ها در حال بارگیری  و به سمت عرفات در حرکت هستند.

وی در پایان گفت: بخش عمده اقلام مورد نیاز به ویژه آب و یخ به عرفات و منا منتقل شده و سردخانه‌هایی که به صورت ثابت در مشاعر مقدسه مستقر هستند، از یخ‌های قالبی و خردشده پر شده که کاروان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین، به مقدار زیاد آب در آنجا ذخیره شده است که زائران در این زمینه مشکلی نداشته باشند و توصیه شده که زائران به وفور مصرف آب داشته باشند تا با توجه به تعریقی که صورت می‌گیرد، مشکلی از حیث کمبود آب نداشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته