دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رویداد «مقام مجنون»‌ آغاز به کار کرد/ تکریم از جایگاه آشپز و آبدارچی‌‎های حسینی

رویداد «مقام مجنون»‌ آغاز به کار کرد  تکریم از جایگاه آشپز و آبدارچی‌‎های حسینی
آیین افتتاحیه رویداد «مقام مجنون» با موضوع مراسم تکریم و نکوداشت بیش از ۱۵۰ پیرغلام حسینی در سراسر کشور و تجلیل از پیرغلامان تهران با محوریت آشپز‌ها و آبدارچی‌های هیئات عصر برگزار شد.
کد خبر : 916766

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه رویداد «مقام مجنون»با موضوع  تکریم و نکوداشت بیش از ۱۵۰ پیرغلام حسینی در سراسر کشور و تجلیل از پیرغلامان تهران با محوریت آشپز‌ها و آبدارچی‌های هیئات عصر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و پس از مقدمه‌ای معنوی، جواد حیدری رئیس مجمع شاعران آیینی و عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی به نمایندگی از بنیاد (برگزارکننده این رویداد) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این رویداد در سراسر کشور در حال برگزاری است و امروز افتتاحیه این رویداد شریف مقام مجنون است. جایگاه آشپز و مسئول آبدارخانه جایگاه کمی نیست. اولین آشپز دستگاه امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) است، چون در دوران اسارت زنان اردوگاه امام به قدری گریه می‌کردند که به آشپزی نمی‌رسیدند و امام زین‌العابدین این کار را انجام می‌داد.

حیدری در ادامه سخنانش پس از زنده نگه داشتن یاد چایی‌داران و آشپزان هیئت‌های قدیمی تهران گفت: انشالله سایه این بزرگان بالای سر جوانان هیئتی باشد و امیدوارم جوانان هیئتی آداب نوکری سیدالشهدا را از این پیرغلامان که امروز اینجا هستند یاد بگیرند.

رویداد «مقام مجنون»‌ آغاز به کار کرد/ تکریم از جایگاه آشپز و آبدارچی‌‎های حسینی

در ادامه مراسم حاج احمد بابایی به مداحی پرداخت و پس از آن شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک مهر به عنوان سخنران پشت تریبون ایستاد و گفت: این مجلس حال و هوای ما را تغییر داد. ذهنیت خاصی درخصوص شبکه‌های بانکی وجود دارد و حضور در این جمع‌ها برای ما غنیمتی است. اگر در یک دهه. گذشته بانک‌های قرض‌الحسنه وزن کمی داشت اما امسال معادل ده درصد شبکه بانکی نقدینگی به خود اختصاص داده و توانسته تا حد بضاعت مشکلات اقتصادی مردم را کاهش دهد.

 وی افزود: یکی از خروجی‌های مهم قرض‌الحسنه حضور پررنگ برای همراهی هیئت‌های مذهبی و مساجد است و امیدواریم با تعامل بیشتر مشکلات و نیازهای هیئت‌ها را برطرف کنیم. این توجهات باعث شد ما به سمتی بریم که کارمزد را هم از مردم نگیریم و تلاش می‌کنیم در این نظام بانکی در این مسیر حرکت کنیم. من می‌دانم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و از پویش مهر حسینی را هم رونمایی خواهیم کرد و در کنار هیئت‌های مذهبی هستیم و وام‌ها و بسته‌های خدماتی زیادی برای ایام محرم و صفر خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود و ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خادمان حسینی گفت: «پیر» در مکتب و مرام الزاما به معنی مسن نیست، پیر مرشد است و راه بلد و دست جوانان را می‌گیرد. پیرغلام این مکتب آداب خود را دارد. به نقلی در کربلا ۴۰ جوان و نوجوان در کربلا شهید شدند اما اولین سری که به کوفه رفت، سر حبیب بود چون پیر احترام دارد. همه افتخار ما این است که نوکر پیرغلامان حسینی هستیم.

رویداد «مقام مجنون»‌ آغاز به کار کرد/ تکریم از جایگاه آشپز و آبدارچی‌‎های حسینی

وی افزود: در گذشته در محله ما پیرغلامان دم محرم مقدمات عزاداری را در تکیه‌ها و حسینیه‌ها شروع می‌کردند. «پیر» مکرم است و ما با افتخار دست به سینه می‌گذاریم و جلوی بزرگترمان که عمری به سیدالشهدا خدمت کرده تعظیم می‌کنیم. ما دیدیم کسی که خا م امام رضا بود در نهایت شهید جمهور. شد و کسی که خادم امام حسین است در همان مسیر است. 

وی ادامه داد: جایگاه آشپز و آبدارچی در هیئت خیلی خالص است و چون دیده نمی‌شود نزدیکتر و مقرب‌تر است. ما نوکر نوکران سیدالشهدا هستیم و دستتان را می‌بوسیم. اگر هم چیزی از ما برنیامده بنا زر کوتاهی نبوده، قدمان کوتاه بوده و از ما بپذیرید که کوتاهی نکردیم. انشالله این پرچم سیدالشهدا که معنای حقیقت و مقاومت است بلندتر به پرواز دربیاید.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام قمی، حجت‌الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیئت‌ها، شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک مهر، لولاچیان عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل، حاج‌آقا بازوبند از پیرغلامان حسینی و گروهی از چهره‌های ریش سفید هیئت در کنار هم ایستادند تا مراسم تجلیل از آشپزان و آبدارچی‌های باسابقه هیئت‌ها تجلیل کنند. در پایان این مراسم از ۱۴ پیرغلام هیئت‌های تهران و شهرری تجلیل به عمل آمد. پیرغلامانی که همگی بیش از ۶۵ سال سن داشتند و از کودکی تا این سن در هیئت‌های سیدالشهدا نوکری کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته