دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«سند ملی میراث فرهنگی» تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شد

«سند ملی میراث فرهنگی» تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شد
«سند ملی میراث فرهنگی» که با هدف تحکیم هویت فرهنگی کشور با تکیه بر میراث فرهنگی تدوین شده است، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
کد خبر : 916699

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به اهمیت شناخت، صیانت و معرفی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس به عنوان مهمترین رکن تحکیم هویت فرهنگی و ایجاد وفاق ملی، سند ملی میراث فرهنگی که به امضای علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی رسیده است، برای حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد تا در دستور کار بررسی‌های شورا و تصویب قرار گیرد. این سند با مشورت و بهره‌مندی از نظرات ۵ هزار متخصص در سراسر کشور و همچنین مطالعات مقایسه‌ای با برخی کشور‌های دنیا تهیه شده است.

نقصان اسناد فرادست راهبری فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی از مهمترین عواملی است که همگرایی ملی در بهره‌مندی از میراث فرهنگی به عنوان تکیه‌گاه هویتی، فرهنگی و دانشی برای نسل حاضر را تحت شعاع قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت و کاربردی بودن سند ملی میراث فرهنگی و نقش میان‌بخشی آن به منظور تبیین نقش، ایجاد وحدت رویه و همگرایی مابین بخش‌های مختلف اجرایی و اجتماعی کشور؛ در فرآیند‌های تدوینی و اصلاحی سند، دیدگاه‌های صاحبنظران اعم از پیشکسوتان، متخصصان، روسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها وگروه‌های تخصصی، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، جامعه حرفه‌ای و سمن‌های میراث فرهنگی اخذ شده و مبنای تنظیم سند قرار گرفته است.

در راستای پیشبرد محتوایی سند هم اولین کارگروه بررسی سند با حضور نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و محتوای اولیه سند مورد بررسی و باز تنظیم قرار گرفت.

رویکرد اصلی در تنظیم میان‌بخشی سند ملی میراث فرهنگی، مبتنی بر تبیین مسائل پیش روی دستیابی به نقش و جایگاه اصلی میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین منابع فرهنگی کشور و تعیین نقش و جایگاه بخش‌های مختلف اجرایی و اجتماعی در سند است که از مهمترین بخش‌ها و دستاورد‌های این سند تا تحقق اهداف آن خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته