دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 11:36
در گفت‌وگو با آنا؛

افراسیابی: دولت جدید از موازی‌کاری دانشگاه و نهاد‌های اجرایی جلوگیری کند

افراسیابی: دولت جدید از موازی‌کاری دانشگاه و نهاد‌های اجرایی جلوگیری کند
معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: با وجود کار علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها، شاهدیم که برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به صورت موازی با راه‌اندازی مراکز پژوهشی و اختصاص بودجه‌های مستقل، همان مسیر دانشگاه را شاید با عملکرد و کارایی کمتری در حال طی کردن هستند.
کد خبر : 916664

محمدصادق افراسیابی استاد دانشگاه و معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سوال که رویکرد علمی و پژوهشی رئیس جمهور جدید چگونه باید باشد، این طور گفت: یک محوری که در این خصوص باید بیش از پیش به آن توجه کنیم، موضوع همگرایی میان دانشگاه‌ها با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی است. اساتید و پژوهشگران ما در حل مشکلات و ارائه راهکار‌ها در بسیاری از موضوعات به نتایج خوبی رسیدند که ضعف در این خصوص باعث شده تا از این نتایج به صورت کاربردی استفاده مطلوب صورت نگیرد و تنها در حد مباحث نظری و پروژه‌های تحقیقاتی باقی بماند.

وی ادامه داد: ما شاهد آن هستیم که با وجود کار علمی و تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، اما برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به صورت موازی و با راه اندازی مراکز پژوهشی و اختصاص بودجه‌های مستقل برای این امر؛ همان مسیر دانشگاه را شاید با عملکرد و کارایی کمتری در حال طی کردن هستند که برقراری این هماهنگی و تشکیل یک ساز و کار مناسب در این خصوص می‌تواند از اتلاف بودجه و صرف مخارج زیاد برای دولت و کشور بکاهد. در یک تحلیل کلی وجود مراکز پژوهشی و دستگاه‌های موازی به بخش‌های اصلی کشور ضربه وارد می‌کند و هزینه‌های هنگفت و رقابت‌های نامناسب را به همراه خواهد داشت.

وی به وظیفه خطیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برقراری ارتباط هر چه بهتر و موثر با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این معاونت به عنوان نهاد راهبردی در تنظیم مقررات و نقشه راه علمی کشور خیلی می‌تواند به این شرکت‌ها که در حوزه‌های مختلف هم مشغول فعالیت هستند، نقشه راه و مسیر دهد و اولویت‌هایی که برای پیشرفت کشور ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نیاز است را به این شرکت‌ها معرفی کند و از آنها مطالبه‌گری کند تا در این خصوص گام بردارند.

افراسیابی به پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف  در سال‌های پس از انقلاب تا به حال که در کشور اتفاق افتاده است، اذعان داشت و ادامه داد: رشد و گسترش فناوری‌های نوین در حوزه‌های صنایع دارویی، صنایع نظامی، رسانه‌ای و... و کاهش وابستگی‌ها در این زمینه‌ها نشان از یک موفقیت و پیشرفت نسبی را می‌دهد که این مهم جز با تلاش‌های دانشمندان و محققان و حمایت‌های دولتی محقق نمی‌شد؛ البته هنوز نقص‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد که باید با آسیب شناسی آنها و برطرف کردن مشکلات؛ روند حرکتی مسیر علمی کشور را تسریع بخشیم.

وی درباره اینکه کدام رئیس جمهور در ادوار مختلف میزان موفقیت بیشتری را در حوزه علمی و پژوهشی داشته است، بیان کرد: بالاخره هر دولتی دستاورد‌های خودش را داشته است و نمی‌توان گفت که آن رئیس جمهور از آن یکی بهتر است؛ اما در مدت ۳ سال فعالیت مرحوم رئیسی که به نظر رهبرمان بسیار پرتلاش ظاهر شدند باید گفت که شاخص‌های متفاوت و جدیدی را از یک رئیس جمهور به تصویر کشیدند. شاید بتوان گفت که دغدغه‌مندی وی در برگزاری  مرتب و منسجم جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات مهمی که از رهگذر این جلسات شاهد آن بودیم و یا نکته بینی و ظرافت در تعیین روسای دانشگاه‌ها برای اداره هر چه بهتر امور دانشگاهی را باید از دستاورد‌های دولت وی در حوزه علمی در نظر گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته