دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 10:42
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛

دهقان: هیچ فرشی هنوز پیدا نشده / رأی دادگاه کانادا عادلانه است

دهقان: هیچ فرشی هنوز پیدا نشده   رأی دادگاه کانادا عادلانه است
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح بوده و تا الان رأیی صادر نشده و از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته شده هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است.
کد خبر : 916642

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح بوده و تا الان رأیی صادر نشده است؛ خوشبختانه قاضی پرونده با جدیت موضوع را دنبال می‌کند. از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته شده هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است.

وی اضافه کرد: تقاضای ما از دوستانی که می‌گویند فرشی پیدا شده این اشت که اگر فرشی شده باید تحویل بدهند تا ما آن را تحویل کاخ سعدآباد بدهیم. ما از دوستانی که بازجویی کردند، سوال کردیم و گفتند پرونده به خوبی پیش می‌رود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه متهمان مربوط به این موضوع بازجویی شدند، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد، بازگرداندن فرش‌هاست. به محض پیدا شدن باید تحویل ما شود تا آن را به کاخ سعدآباد برگردانیم.

دهقان همچنین با اشاره به رأی صادر شده در خصوص هواپیمای اوکراینی در روز‌های گذشته، گفت: دو دعوا درمورد هواپیمای اوکراینی وجود دارد که یکی در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیگر در ایکائو مطرح شده است. کنواسیون مونترال مبنای دعوا است و رأیی که در کانادا برای ۲۱ نفر از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی صادر شده، رأی خوبی است. قاضی رأی عادلانه‌ای صادر کرده و قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی برای آنها ثابت شده است.

وی اظهار کرد: استدلال‌هایی که در آنجا آمده برای دعوای موجود در ICJ (دیوان بین‌المللی دادگستری) قابل استفاده است و هیچ سودی برای جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های اجرایی نداشت که ما بخواهیم اتباع خود را بزنیم. متاسفانه چند کشور که بعضاً بی‌ارتباط با پرونده هستند، علیه شکایت کردند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موضوع یک قصور بوده که شرکت هواپیمایی در آن نقش داشته و فضایی که در کشور وجود داشته باعث آن شده است، گفت: ما از رأی صادر شده در کانادا استقبال می‌کنیم و می‌تواند در این زمینه موثر باشد که جمهوری اسلامی ایران مرتکب تقصیر نشده است.

دهقان خاطرنشان کرد: ما سعی خواهیم کرد از این رأی برای پرونده‌ای که در ICJ و ایکائو وجود دارد استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته