دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 12:09

چراغپور: وقتی مهاجمان اینتر و رم به ازبکستان گل نزدند یعنی در خط هافبک مشکل داریم/ کادر فنی باید میانه زمین را «نو» کند

چراغپور: وقتی مهاجمان اینتر و رم به ازبکستان گل نزدند یعنی در خط هافبک مشکل داریم  کادر فنی باید میانه زمین را «نو» کند
کارشناس فوتبال گفت: وقتی دو عنصر مهم تیم ملی که در اینتر و رم بازی می‌کنند موفق نشدند به ازبکستان گل بزنند یعنی در خط هافبک مشکل داریم.
کد خبر : 916630

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره توقف تیم ملی مقابل ازبکستان و صعود به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: با اینکه خیلی به مسئله پوست اندازی در تیم ملی اشاره شد، ولی نو شدن تیم ملی با نگرش فنی عمیق در حال صورت گرفتن نیست. مدافعان چپ و راست تیم ملی هیچ برتری نسبت به نفرات قبلی ندارند و یکی دو کلاس هم عقب‌تر هستند. یعنی احسان حاج‌صفی و رامین رضاییان بهتر از میلاد محمدی و صالح حردانی هستند. شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم ثابت کردند از دیگر زوج‌های دفاع میانی بهتر هستند.

اشکال در میانه زمین ایران است

وی ادامه داد: در پست هافبک اگر بهتر خط حمله تغذیه شود توانایی برتری بر رقبای آسیایی را داریم. برابر ازبکستان هم نتوانستند به خوبی بازیکنان هجومی را تغذیه کنند که اگر چنین می‌شد برتری بر ازبکستان رقم می‌خورد. در خط حمله مهدی طارمی و سردار آزمون در بالاترین سطح بازی می‌کنند.اینترمیلان تقاضای خرید طارمی را از پورتو داشته، یا آزمون که برای رم گلزنی کرده، پس باید در بالاترین سطح باشید که در ترافیک بازیکنان آماده تهاجمی، مورد توجه تیم‌های مطرح سری A قرار می‌گیرید. اگر این بازیکنان ناتوان در گلزنی بودند هرگز مورد انتخاب تیم های اروپایی قرار نمی‌گرفتند. وقتی برابر ازبکستان نمی‌توانند گل بزنند پس اشکال در میانه زمین ایران است که توانایی لازم را برای حمایت از این مهاجمان ندارند.

جوانگرایی تا جام جهانی باید در خط میانی باشد

کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: کادر فنی تیم ملی که تصمیم به نوسازی دارد باید خط میانی را نو کند. در خط حمله دغدغه‌ای نداریم، شهریار مغانلو هم که کم آقای گل لیگ برتر نشده این توانایی را ندارد که آزمون یا طارمی را نیمکت نشین کند. خط میانی تیم ملی دو کلاس از خط حمله و یک کلاس از خط دفاعی عقب‌تر است. اگر از ۱۰۰ نمره به خط حمله ۹۰ بدهیم، به خط دفاعی ۵۵ تا ۶۰ می‌دهیم و به خط میانی بین ۴۰ تا ۴۵ می‌توان نمره داد. با علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و مهدی ترابی که از نگاه کادرفنی بهتر از بقیه هستند ضریب موفقیت کم می‌شود. جوانگرایی تا جام جهانی باید در خط میانی باشد. البته محمد قربانی در دقایقی که بازی کرد بهتر ظاهر شد. زوج طارمی و آزمون هم نهایتاً یک سال و نیم تا دو سال دیگر در اوج باشند. باید هافبک‌هایی به بازی گرفته شوند که بتوانند توپ‌های خوبی را به زوج هجومی ما برسانند و این دو ثابت کرده‌اند در میان مدافعان آماده دنیا هم توانایی گلزنی دارند.

عضلات فوتبالیست باید انفجار کند

وی در مورد اینکه سرمربی تیم ملی گفته سن یک عدد است و به بازیکنان آماده بازی می‌دهد، یادآور شد: نظر سرمربی تیم ملی این است اگر بازیکن بالای ۳۰ سال را در ترکیب قرار داد انتقادی به این موضوع نشود. یعنی حاج‌صفی، امیری، قدوس، ترابی، جهانبخش و ... بازی کردند به دنبال بازیکن جوان و کمتر از ۳۰ سال نباشید. در حالی که واقعیتی در فوتبال داریم که عضلات فوتبالیست باید انفجار کند. از ۱۹ سالگی شروع می‌شود و هر چه سن بازیکن بالاتر می‌رود این موضوع را در جریان بازی اداره می‌کند. تعداد انفجار عضلات، دوی سرعت‌ها و موارد دیگر در این زمینه را مدیریت می‌شود. بازیکنی که مدیریت انفجاری بازی کردن را یاد می‌گیرد تا یک سن مشخصی بازدهی دارد و این به غیر از موارد استثناست. البته بازیکن زیر ۲۷ سال، اصلاً مدیریت نمی‌کند و هر چه پیش بیاید با استارت سرعتی می‌رود. تیمی با میانگین سنی ۲۵ سال، ۸ بازیکن انفجاری دارد، با ۲۹ سال، ۲ بازیکن با این قابلیت دارد و با میانگین ۳۱ سال اصلاً بازیکن انفجاری ندارد.

سن در فوتبال یک عدد نیست

چراغپور افزود: فوتبالی که ما بازی می‌کنیم، استپ، بازی رو به عقب، پاس به کناره‌ها، حفظ توپ، نهایتا ۶ تا حرکت انفجاری و خلق چند موقعیت است که شاید برنده شویم. ما با آوردن بازیکنان جوان و افزایش توان تیم در حرکات انفجاری می‌توانیم رقبا را اذیت کنیم. در فوتبال کاملاً برعکس این است که سن یک عدد است و بازیکنان آماده بازی می‌کنند، فوتبال کاملاً به سن و سال است. به محض اینکه انفجار عضلات در فوتبال تمام شود، شکل بازی تیم تغییر می‌کند. شکل فوتبالی که امروز در فوتبال دنیا حرف اول را می‌زند، با بازیکنانی مانند وینیسیوس جونیور، کیلیان امباپه، جود بلینگهام، فیل فودن و ارلینگ هالند شکل می‌گیرد. انفجار عضلات در چنین بازیکنانی است که فوتبال را چشم نواز و زنده نگه داشته است. لوکا مودریچ بازیکنی که در تغذیه و تزریق بازیکنان هجومی و تغییر آهنگ نمونه است کمتر بازی می‌کند، چون سن او بالا رفته، مودریچ و کاسمیرو در ایران بودند تا ۵۰ سالگی بازی می‌کردند، اما در رئال مادرید امکان ماندن برای آنها نبود.

شکار استعداد در فوتبال اهمیت دارد

کارشناس فوتبال تصریح کرد: علم فیزیولوژی ورزشی را باید جدی گرفت. نظر سرمربی تیم ملی و کادرفنی وی این است که خروجی لیگ برتر جوابگوی تیمش نیست. شاید سرمربی دیگری بیاید و از دل لیگ بازیکنان خوبی جذب کند. چهره‌هایی دیده شوند که کسی ندیده است. مثلاً مرتضی پورعلی گنجی را در زمان کارلوس کی‌روش کشف کردند و به تیم ملی آوردند، سالیان زیادی است که در سطح اول بازی کرده و اتفاقاً با وجود آنکه در چین رباط صلیبی بازی کرد ولی بازگشت خوبی داشت و شاید بتواند پس از دومین پارگی رباط صلیبی هم بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. پیش از آنکه استعداد‌ها دیده شوند و با سواد فوتبالی می‌توان استعداد‌ها را شکار کرد. در لیگی که ۳۰۰ بازیکن بازی می‌کنند، ۱۰ بازیکن را می‌توان شکار کرد. همه استعداد را می‌بینند ولی شکار استعداد پیش از آنکه دیده شوند دارای اهمیت است و به اعتقاد من در فوتبال کشورمان بازیکنان مستعدی داریم که دیده نشده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته