سه نرخی بودن بنزین بی اساس است
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومیسازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت.
سالاری با بیان اینکه در این دولت ریلگذاری در صنعت نفت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از زمان شروع فعالیت در حوزه پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با چالشهایی مواجه بودیم که نیاز بود ریلگذاری پرقدرت صورت بگیرد.
سالاری درباره آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، گفت: از سهامدارانی که در این پروژه هستند گلهمندیم، شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ۱۰ درصد سهامدار است اما با این حال ۲۵ درصد آورده داشته است که لازم است مابقی سهامداران نیز همراهی کنند.
وی با بیان اینکه تمام فشار روی مجموعه پالایش و پخش بوده جلسات متعددی داشتیم، بهطوری که ۱۹ جلسه هیئتمدیره برگزار شد و تمام زیرساختها را فراهم کردهایم، گفت: اخیراً یک جلسه با سهامداران داشتیم و با آنها اتمامحجت کردیم و انتظار این است تمام سهامداران قدرالسهم را واریز کنند تا پروژه دنبال شود.
او درباره آخرین وضعیت درخواست کارت سوخت به صورت اینترنتی و علت تأخیر اجرای این پروژه، اظهار کرد: فرایند کار اجرایی شده نیازمند اطلاعات خودرو هستیم، زیرساختها از سمت ما اکنون آماده است و منتظر آماده شدن زیرساختهای اطلاعاتی هستیم تا این کار پیش برود.
وی با تأکید بر اینکه سه نرخی بودن بنزین بیاساس است و سیاستهای غیر قیمتی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت یکی از کارهایی است که اقداماتی برای آن انجام شده و باید این روند ادامه یابد.
او افزود: مصرف بنزین کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است. اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم میشود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
به گفته وی در شرایط خاص مانند بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاهها، گاهی نیاز میشود که سوخت کشور از مسیر تهاتر و سوآپ تأمین شود که در قانون پیشبینی شده است.
وی اظهار کرد: پالایشگاه ستاره خلیجفارس به بهرهبرداری رسیده بود اما در حوزه بهرهبرداری و نگهداشت مشکلات جدی در این پالایشگاه وجود داشت که اقدامات جهادی و فنی در دولت سیزدهم باعث شد این مشکل عمده برطرف شود.
وی با بیان اینکه بعد از استقرار دولت سیزدهم ۱۶۰۰ نقطه در پالایشگاه اصفهان و در زمان کوتاهی با تعویض کالا تعمیر شد که در افزایش تولید و کیفی سازی مؤثر بود.
به گفته وی زیان انباشت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۸ درصد بود که با اقدامات مؤثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت سیزدهم، شرکت از زیان خارج شده است.
وی با بیان اینکه تمامی حسابهای بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به تعداد ۳۶۰ فقره حساب در خزانه کشور متمرکز شده است، گفت: با اینکه این موضوع تکلیف قانونی از سال ۱۳۹۷ بود اما در آن مدت انجام نشده بود که در دولت سیزدهم و طی مدت ۶ ماه صورت پذیرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه افزایش جهشی مصرف بنزین کشور پس از کنترل کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد و اینکه در شرایط کرونا در سال ۱۳۹۹ با مصرف روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین و تولید حدود ۹۳ میلیون لیتر، امکان صادرات بنزین وجود داشت، اما با افزایش ۲۰ میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین عملاً وجود نداشت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ اگر شرایط کرونا نبود، مصرف بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر میرسید و ۱۲ میلیون لیتر در روز ناترازی بنزین داشتیم، اما بهخاطر کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع کرونا، امکان صادرات بنزین فراهم شد.
وی در خصوص وضعیت واردات بنزین نیز، گفت: واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مؤلفههای پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و بر اساس استاندار است، گفت: مصرف بنزین کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم میشود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه هر خودروی ایرانی در هر پیمایش ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲ لیتر به طور متوسط مصرف بنزین دارد که این رقم با هیچ استانداردی منطقی نیست و به ازای حدود ۲۴ میلیون خودرو داریم روزانه ۱۱۶ تا ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنیم که رقم بسیاری بالایی است، اظهار کرد: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در کشور مورد توجه قرار نگرفته درحالی که باید این امر با استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در دستور کار جدی قرار بگیرد. امسال ۱.۵ میلیون خودرو به ناوگان حملونقل کشور افزوده میشود که میزان مصرف آنها ۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود.
انتهای پیام/