دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 18:53
دومین روز تبلیغات تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری؛

جلیلی: ما امروز یک فرصت تاریخی پیش‌رو داریم

جلیلی: ما امروز یک فرصت تاریخی پیش‌رو داریم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مطالعه روند تحولات جهان و پیشرفت ایران را نشان‌دهنده یک بزنگاه تاریخی دانست و گفت: یک جهان فرصت پیش‌روی ماست که می‌تواند ایران را جهش بدهد. عرصه عرصۀ تعارف و درنگ نیست. این فرصت‌ها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود.
کد خبر : 916565

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه (۲۲ خرداد) به مدت یک ساعت مهمان برنامه «با مردم» شبکه یک بود.

وی در این برنامه ضمن بیان محور‌ها و برنامه‌های خود اظهار کرد: مطالعۀ روند تحولات جهان و پیشرفت ایران نشان می‌دهد که در یک بزنگاه تاریخی هستیم.  

جلیلی گفت: یک جهان فرصت پیش‌روی ماست که می‌تواند ایران را جهش بدهد. عرصه عرصۀ تعارف و درنگ نیست. این فرصت‌ها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود.

او با تأکید بر اینکه با مطالعۀ شب امتحانی نمی‌شود در این بزنگاه تاریخی تصمیم درست گرفت، اضافه کرد: در ۱۱ سال گذشته عمدۀ وقت من و همکارانم در دولت سایه بر شناخت مسائل کشور و راه‌حل آنها متمرکز بوده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: من در‌های دفترم را به روی صد‌ها متخصص و دانشمند باز کردم و ده‌ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور تشکیل دادم.  

جلیلی با بیان اینکه رئیس جمهور بعدی جمهوری اسلامی ایران فرصت حتی یک روز تأخیر را هم ندارد، افزود: به اتکای سال‌ها بررسی و آمادگی از همان فردای انتخابات کار را با تصمیمات نقطه‌زن، راهبردی و اولویت‌دار شروع می‌کنیم نه با تصمیمات نمایشی.

وی افزود: ده‌ها کارگروه تخصصی برای حل مشکلات کشور تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. مدیران و کارشناسانی که با ما همکاری کردند به بیش از هزار نفر می‌رسند. در فهرست طولانی و همکاران ما در دولت سایه همه نوع سلیقه سیاسی از مدیران عالی دولت‌های گوناگون و مدیران میانی حضور دارند.

جلیلی گفت: در کنار فعال سازی این ستاد چابک و کم هزینه ولی پرکار بیش از ۱۴۰ بار به نقاط کشور سفر کردم و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات و اقشار و اصناف مختلف آشنا شدم. رئیس جمهور حتی یک روز هم فرصت تاخیر و تعلل ندارد. به اتکای سال‌ها آمادگی نه تنها یک روز را از دست نخواهیم داد، بلکه از همان فردای انتخابات کار را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: مقام ریاست جمهوری مقام اجرا به معنای پیمانکاری نیست ریاست جمهوری جایگاه تشخیص و تصمیم است. دوری از تردید و تاخیر و تعجیل‌های نادرست لازمه‌ی این جایگاه است. دولتی که صدها اولویت داشته باشد در حقیقت اولویتی ندارد.

جلیلی گفت: ادعا می‌کنم و بسیاری گواهی می‌دهند که به تصمیم جامع بلکه دقیق و درک عمیق از مسائل کشور رسیده‌ایم و با جمع بندی‌های کارشناسی و راهبردی، برنامه‌های حساب شده تهیه کردیم که نه محصول یک تکاپوی عجولانه چند روزه و یا چند ماهه که حاصل یک فرایند روشمند کارشناسی و تجربی حداقل ۱۱ ساله است.

وی افزود: در تمام این سال‌ها تلاش کردم به جوانانی که علاقمند به کار سیاسی هستند، الگوی متفاوتی از کنش سیاسی ارائه دهم که بدانند کار سیاسی فقط به معنای جابجا شدن در جلسات محافل و باندهای سیاسی و جناحی نیست و سیاست ورزی درست به معنی متمرکز شدن در مسائل واقعی است. خوشحالم گفتمان دولت سایه تا حدی توانست این الگوی متفاوت را آشکار کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم عزیز ایران به عنوان کسی که سال‌ها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی معتقدم بیشتر از اینکه نگران تهدیدهای داخلی و خارجی باشیم باید نگران استفاده نکردن و به هدر دادن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور باشیم. ما امروز در یک فرصت بزرگ تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد از مسیر پیشرفت عقب ماند.

وی افزود: با همین پشتوانه بود که در بزنگاه‌های تصمیم گیری سعی کردیم با تصمیم‌سازی‌های تخصصی و ناظر به منافع ملی، دولت‌ها را با هر گرایشی که دارند یاری کنیم. ده‌ها نامه کارشناسی در مورد مسائل کشور به عالی‌ترین مراجع تصمیم گیری از رهبری معظم انقلاب تا روسای محترم جمهور و روسای قوای دیگر ارسال شد. یادی کنم از برادر عزیزمان رئیس جمهور شهید که با دلسوزی از هر یک از این نامه‌ها با اخلاص استقبال می‌کرد ارجاع می‌داد و پیگیری می‌کرد که مجموعه‌ای از دستورهای شهید رئیسی روی این پیشنهادات به اطلاع شما خواهد رسید.

وی افزود: به عنوان نمونه قبل از دولت شهید رئیسی ادعا می‌شد نمی‌توان نفت را فروخت ما راهکارهای فروش نفت را در همان شرایط تهیه کردیم و به دولت وقت دادیم و از همان زمان فروش نفت شروع شد. اما در دوره شهید رئیسی جدی گرفته شد، تکمیل شد و به جایی رسید که فروش نفت ما به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

جلیلی تاکید کرد: درک ما از شرایط کشور ما را به این اولویت‌ها رساند ۴ سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خودم قرار دادم که به عنوان اولویت آنها را پیگیری جدی خواهم کرد که اولین آن انضباط است. جمع‌بندی من این است که انضباط مالی باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس جمهور باشد.

وی افزود: این جمع‌بندی را متکی بر مطالعه نسبتاً گسترده راجع به مالیه ایران از مشروطه تا امروز داشتم. شش برنامه قبل از انقلاب و شش برنامه بعد از انقلاب و چه مطالعاتی که دیگران در مورد اقتصاد ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی داشتند.

وی افزود: از سوی دیگر تجربه کاری و حرفه‌ای خودم در بدنه دولت ۳۰ سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم و بعدها در جایگاه معاون وزیر و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقاً این را تجربه کردم و به نتیجه رسیدم تا انضباط مالی محقق نشود، اکثر بخش‌های دولت مختل خواهد بود.

وی افزود: برای مثال ما سالانه چندین میلیارد دلار در تولید نفت و گاز پرتی داریم. در ابتدای دولت برادر عزیزم شهید رئیسی یک بررسی انجام شد و این بررسی خدمت ایشان تقدیم شد و به تایید وزیر نفت دولت رسید. بیان کردند که آنچه در نفت در فراورده‌های نفتی تولید می‌شود به طور متعارف ۲ تا ۴ درصد پرتی دارد. دو درصد پرتی به معنای چندین میلیارد دلار می‌شود. اگر به انضباط مالی توجه نداشته باشیم بسیاری از منابع کشور می‌تواند به یغما می‌رود. اگر انضباط مالی در اولویت دولت قرار گیرد، برکات بسیار بزرگی خواهد داشت و این را اولویت جدی خودم قرار خواهم داد.

جلیلی گفت: اگر می‌خواهید جلوی بی‌انضباطی‌ها رو بگیرید اولین شرط آن این است که ریال که واحد رسمی پول کشور است، بر آن حاکمیت داشته باشد.

وی افزود: اولویت دوم مشارکت همه جانبه همه اقشار مردم در پیشرفت کشور است اگر از رشد ۸ درصد در برنامه هفتم صحبت می‌کنیم این رشد حتماً می‌تواند محقق شود حتی بیشتر از آن اما با فراهم کردن بستر برای بروز توانمندی‌های همه مردم محقق خواهد شد.

وی افزود: ما میلیون‌ها دانشجو و اساتید ارزشمند داریم که بهترین دوران عمر خود را برای علم و دانش گذاشتند. آیا این علم و دانش برای مسیر جهش بیشتر نباید به کار گرفته شود؟

جلیلی خاطر نشان کرد: همانطور که سال ۱۴۰۰ در همین برنامه ریاست جمهوری گفتم ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیار داشته است ماجراهای بزرگی را گذرانده است ما در جهان فقط یک کشور نیستیم یک تمدن و یک فرهنگ هستیم. هنر مردم ایران انتخاب‌های بزرگ است با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این تمدن ایجاد شده است.

وی افزود: امروز بعد از صدها سال ما کم کم شخصیت‌هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شده‌اند و در بعضی رشته‌ها در رده‌های یکم تا پنجم دنیا هستند. امروز در پیچ تاریخی هستیم در یکی دو قرن اخیر هر وقت خواستیم جهشی داشته باشیم دشمنان خارجی ما تلاش کردند مانع ما شوند. متاسفانه جریاناتی از داخل همراه خود کردند و به خدمت گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی را شروع کرد ولی علیه او فضاسازی شد و در نهایت آن را به شهادت رساند.

جلیلی گفت: اکنون این ما هستیم که به جای سرگرم شدن به انبوهی از کارهای بی اولویت، باید اولویت‌های نقطه زن را درک کنیم و با انتخاب‌های حساب شده شانه زیر بار مسئولیت نهیم تا بار از دوش مردم ایران برداریم. ما یک نقشه راه جامع فراگیر می‌خواهیم. ما به یک دولت نقش آفرین نیاز داریم که برای تک تک مردم ایران در مسیر پیشرفت و جهش کشور نقش تعریف کند و حالا وقت نقش آفرینی است. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ما است تا عقب ماندگی‌های چند صد ساله را در چند سال جبران کنیم. اکنون یک جهان پیش روی ما است تا با جهاد بزرگ به ایران جهش دهیم. اکنون نوبت شما است تا با جهاد بزرگ یک جهان فرصت را شکوفا کنید تا ایران را جهش دهیم.

به گزارش آنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته