دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مخبردزفولی: باید تاریخ موفقیت‌های علمی در کشور تدوین شود

مخبردزفولی: باید تاریخ موفقیت‌های علمی در کشور تدوین شود
رئیس فرهنگستان علوم گفت: باید تاریخ موفقیت‌های علمی در کشور تدوین شود تا آحاد جامعه از آن باخبر شوند.
کد خبر : 916542

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در سومین پیش نشست صدمین سالگرد تاسیس موسسه رازی که با حضور مسئولان، اساتید و پیشکسوتان و دامپزشکان در سالن اردکانی فرهنگستان علوم برگزار شد اظهار کرد: مراکزی همچون موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دانشکده‌های دامپزشکی، انستیتو پاستور و مراکز مشابه، از هم جدا نبوده و به رغم تمام تلاطم‌های صد ساله و سختی‌ها، مانند زنجیر به یکدیگر پیوسته و وصل هستند.

وی افزود: خدماتی که متخصصان علوم دامپزشکی به علم، کشور و جامعه جهانی کرده‌اند، فراموش شدنی نیست، اما متاسفانه بزرگان و پیشکسوتان کمتر قدردانی شده‌اند.

مخبر دزفولی، با اشاره به شیوع بالای بیماری‌های واگیر در صد سال پیش، تصریح کرد: اگر چه بخشی از این مشکلات و بیماری‌ها به شکلی طبیعی به وقوع پیوست، اما به واقع در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸، می‌توان گفت با بیماری‌های واگیر، نسل‌کشی در ایران اتفاق افتاد و در آن بحبوبه جمعی از متخصصان، انستیتو پاستور را تشکیل دادند و کمی بعد موسسه رازی برای مبارزه با طاعون گاوی شکل گرفت.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه باید روزشمار این صد سال جمع‌آوری شود، تأکید کرد: در خانواده بزرگ علوم دامپزشکی، صد‌ها تن از بزرگان و پیشکسوتان به کشورمان خدمت کردند، بی‌آنکه به شایستگی ارج نهاده شوند و این اتفاق خوبی نیست و باید پای صحبت و روایت‌های این بزرگان نشست و آن را ثبت کرد.

مخبر دزفولی متخصصان علوم دامپزشکی را از پایه‌گذاران موسسه رازی و انستیتو پاستور خواند و تصریح کرد: در موسسه رازی که حضور برجسته دامپزشکان محرز است، اما اگر انستیتو پاستور از متخصصان علوم دامپزشکی خالی شود، ناکام خواهد بود.رئیس فرهنگستان علوم، به فعالیت متخصصان علوم دامپزشکی در حوزه بیوتکنولوژی و علوم زیستی اشاره کرد و یادآور شد: بخش عمده حوزه بیولوژیک کشور مدیون این مجموعه‌های علمی است، اما در مورد آنها کم‌توجهی کرده‌ایم، کم کار شده و کم معرفی کرده‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم، با گنجینه علمی خواندن بزرگانی، چون پروفسور شفیعی و دکتر ذوقی از پیشکسوتان دانشمند موسسه رازی و یاد کردن از بزرگانی، چون دکتر نادعلیان و دکتر تاجبخش گفت: این پیشکسوتان که ذخیره و گنجینه‌های علمی کشور هستند، می‌توانند با ذکر جزئیات دقیق، افتخارات، دستاوردها، اتفاقات و مصائب و سختی‌های کار را روایت کنند و باید تا فرصت داریم قدر این عزیزان را بدانیم، اگرچه نامداران بزرگی را از دست دادیم و دنبال نکردیم.

وی افزود: عرصه علم و دانش سخت است چراکه علم و دانش تمدن‌ساز است البته این تمدن‌سازی تنها برای ملت خودمان نیست بلکه برای جهان است، نسل‌های قبل کمبود‌های زیادی را تحمل کردند، اما امروز نقاط قوت را مورد تأکید قرار می‌دهد این روحیه آنها درس‌آموز است و باید در میان نخبگان جوان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه واکسن‌سازی را در ایران مدیون دامپزشکان هستیم، گفت: مؤسسه رازی گنجینه دانشی در بسیاری از حوزه‌هاست که باید مورد استفاده نخبگان جوان قرار گیرد.

مخبردزفولی ادامه داد: متخصصان جوان باید در نشست‌های علمیِ نخبگان باتجربه حضور داشته باشند. جریان علمی کشور به شناخت مواریث خود نیاز دارد تا در آینده بتواند این جریان علمی را راهبری کند و کار علمی را ادامه دهد.

وی افزود: مقاله نوشتن فضل است، ممکن است برخی بگویند که صرفاً مقاله نوشتن کافی نیست. باید بدانیم که یکی از راه‌های روان تبادل دانش انتشار مقاله در مجامع علمی است. اما از طرفی جریان علم کشور در بخش‌های دیگر وارد شدند که در آینده نتایج آن مشخص شود.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: کسانی که دنبال مقاله‌محوری نبودند وارد مؤسسه‌های رازی و پاستور شدند چراکه اینجا مسابقه محصول، دانش فنی، نوآوری و خلاقیت است.

مخبردزفولی گفت: دیگر نباید تنها به فکر مقاله باشیم باید از کمیّت عبور کنیم. قرن ۲۱ ابتدا و انتهایش متفاوت است نقش ما در ساخت جهان آینده که پایه‌اش علم و فناوری است چیست؟ ناگزیریم از معبر علم وفناوری پیشرفته عبور کنیم.

وی با بیان اینکه نخبگان وظیفه ملی و بین‌المللی دارند، عنوان کرد: باید تاریخ موفقیت‌های علمی در کشور تدوین شود تا آحاد جامعه از آن باخبر شوند، ۱۰۰ ساله شدن مؤسسه رازی باید به برند جهانی تبدیل شود. باید گروه متخصصی باشد که از همه مستندات استفاده شود تا معرفی درست صورت گیرد.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: از حرف نو نترسیم، در آموزش و استراتژی‌ها باید مجموعه‌ای تدوین شود. یک دبیرخانه یا کمیسیون دائمی درباره همه موضوعات حوزه دامپزشکی بحث کند و به برنامه در این زمینه دست یابد، حتی در این دبیرخانه یا کمیسیون دائمی درباره مقاله و موضوعات دیگر در عرصه دامپزشکی تصمیم گیری شود، اینگونه می‌توانیم به جایگاه خوب برسیم البته در این مسیر می‌توانیم اشکالات را نیز برطرف کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته