دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آغاز فعالیت اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران؛

رئیس «رصتا»: اتحادیه اصلا نقش چاقو را ندارد/سیاسی نیستیم

رئیس «رصتا»: اتحادیه اصلا نقش چاقو را ندارد سیاسی نیستیم
مهدی شاملو رئیس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا) تاکید کرد این اتحادیه می‌کوشد در آشپزی حوزه فرهنگ ، صرفاً در تنظیم ادویه‌های غذا کمک کند نه اینکه مثل چاقو باشد.
کد خبر : 916527

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا) عصر امروز برگزار شد.

مهدی شاملو رئیس اتحادیه، امیر رضاخانیان خزانه دار، آرش دارابیان دبیر و سیدرامین موسوی و فرزاد آذری‌پور اعضای شورای مرکزی از حاضران در این نشست بودند.

در ابتدای این جلسه مهدی شاملو با اشاره به اینکه در تمام کسب و کارها اتحادیه‌ها نقش مهمی در پیشبرد امور آن کسب و کار دارند اظهار کرد: رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در دسته کسب و کارهای نوظهور قرار می‌گیرند و تاکنون اتحادیه تخصصی نداشتند. از سال گذشته به دنبال تشکیل این مجمع بودیم که خدا را شکر این اتحادیه از هفته قبل ثبت‌حقوقی شد و‌ کار‌خود را آغاز کرد.

وابستگی سیاسی نداریم

وی افزود: این اتحادیه متعلق به بخش خصوصی بوده و بر اساس موضوع مصوبه ۵۲۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است؛ بنابراین یک پشتوانه قانونی دارد. «اتحادیه» وابستگی سیاسی ندارد و‌ به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست، کاملا صنفی و غیردولتی است. مقاصد آن نیز غیرسیاسی و غیرتجاری و غیرانتفاعی است و هدفش صرفا کارهای صنفی است.

شاملو با بیان اینکه این صنعت رو به رشد است و به خانه های مردم راه پیدا کرده، آن را از موضوعات جدی حوزه فرهنگ دانست و تاکید کرد: تا به حال تشکل‌های ما در این عرصه محدود به محدوده جغرافیایی خاص و یا «انجمن وی او دی» بود که آقای محمدمهدی عسگرپور مسئولش هستند و دایره فعالیتشان به استان تهران محدود می‌شود.

رئیس «رصتا»: اتحادیه اصلا نقش چاقو را ندارد/سیاسی نیستیم

رئیس رصتا ادامه داد: در همین راستا، پنج مجمع عمومی در استان‌های خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی با محوریت مشهد) گیلان، قم، اصفهان و تهران تشکیل و برگزار و انتخابات این‌ مجامع هم انجام شد. به این ترتیب موضوعات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر  را خارج از پایتخت هم دنبال می‌کنیم.

وی درباره اهداف تشکیل این اتحادیه توضیح داد: همچون هر اتحادیه صنفی، ما یکسری فعالیت‌های تشکیلاتی برای تامین منافع اعضا داریم. علاوه بر این، فعالیت در مسیر هویت‌یابی رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر، ایجاد نظام حرفه‌ای رسانه‌های صوت و تصویر و تلاش برای تامین منافع کاربران و فعالان این عرصه نیز از دیگر اهداف تشکیل این اتحادیه است.

شاملو عنوان‌ کرد: سال گذشته با ابتکار «ساترا» مجمع عمومی «رصتا» تشکیل شد که به دنبال تامین منافع عمومی بخش خصوصی و مخاطبان بود. در همین قالب توانستیم مشورت‌های خوبی را به پلتفرم‌ها، دستگاه‌های ناظر و صداوسیما بدهیم اما برای تقویت کار صنفی و تامین منافع بخش خصوصی، نیاز به تشکل جدید داشتیم.

وی اظهار کرد: هدف دیگر تشکیل این اتحادیه،توانمندسازی رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر است. ما نزدیک بیش از ۴۵۰ رسانه فراگیر با سطوح مختلف فعالیت داریم. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای ورود به این صنعت تمایل نشان می‌دهند و همه دنبال جایی هستند که برای ورود یا گسترش فعالیت در صنعت -هنر پیچیده‌ای مثل کسب و کارهای صوت و تصویر مشورت بگیرند.

نمایندگان قانونی ما در جلسات و شوراهای ارشاد و ساترا حضور دارند

شاملو افزود: از این پس نمایندگان قانونی این اتحادیه در شوراها و مراجع قانونی حاضر خواهند شد. جلسات و شوراهای مختلفی در وزارت ارشاد و ساترا وجود دارد که اتحادیه ما در آن‌ها نماینده خواهند داشت. قرار است سیاست‌ها و تصمیمات واحدی در تولید و توزیع محصولات برای کاهش هزینه‌ها انجام شود.

رئیس شورای مرکزی رصتا عنوان‌ کرد: ما در جهت نهادینه شدن گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه تلاش می‌کنیم و عهده‌دار نمایندگی اعضا در کلیه سازمان‌ها و مراجع جهت حل مسائل هستیم. سهامداران این اتحادیه، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر هستند و کمک می‌کنند که مسائل خارج از نزاع‌های  رسانه‌ای حل شود.

سخنگویی برای پیگیری موضوعات خواهیم داشت

وی درباره تسهیل‌گری در موضوعات قضایی سریال‌هایی نظیر «حشاشین» و «افعی تهران»، خاطرنشان کرد: در جریان خیلی موضوعات مجموعه‌ها بودیم و حتما ما هم درگیر حمایت بودیم، اما اعلام نکردیم ولی چون از الان به بعد محمل قانونی داریم می‌توانیم اعلام کنیم که پیگیر چه موضوعاتی هستیم چون در تمامی این جلسات نماینده شورا حضور داشت و در جریان موضوعات هستیم و نسبت به چنین موضوعاتی اطلاع رسانی خواهیم کرد و شخصی را به عنوان سخنگو مشخص می‌کنیم.

حوزه سرگرمی در کشور ما به فرهنگ نزدیک است

در ادامه آرش دارابیان دبیر اتحادیه گفت: کارکرد اتحادیه و سندیکا توسعه منافع مشترک اعضا و مذاکره و رایزنی با دولت برای تصویب قوانینی برای منافع عمومی و اعضا است. ما هم در رصتا به دنبال تامین همین منافع و کمک به دولت برای تنظیم قوانین هستیم.

وی اظهار کرد: ما در حوزه سرگرمی کار می کنیم اما در کشور ما حوزه اینترتیمنت به فرهنگ می رسد و ما همزمان با ایجاد سرگرمی باید موازی با فرهنگ حرکت کنیم و این کار ما را سخت و حساس کرده است. امیدواریم با کمک ۴۵۰ رسانه‌ای که تا الان در اتحادیه رصتا  ثبت شده‌اند، بتوانیم سر و سامانی به این کسب و کارها بدهیم.

امیر رضاخانیان عضو شورای مرکزی و خزانه دار اتحادیه هم در سخنانی به لزوم جذب سرمایه گذار در تولید محتوا اشاره کرد و گفت: گاهی می‌بینیم یک اثر با ۱۰، ۱۵ دوبله متفاوت به بازار می‌آید. ما تلاش خواهیم کرد از هزینه اضافی در این زمینه جلوگیری کنیم.

سیدرامین موسوی عضو شورای مرکزی اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نیز در صحبت‌های کوتاهی عنوان‌ کرد: رقابت در این حوزه بسیار مهم است و این فضای رقابتی  نیاز به قانون‌گذاری درست دارد. ما اکنون حدود ۸۰۰ سایت قانونی دانلود داریم که بخش عمده فعالیت‌های آنان در این اتحادیه قابل تدوین است. تمرکز ما روی روش‌های مختلف فروش و عرضه محصولات در کسب و کاری به نام رسانه‌های صوت و تصویر  است. باید برندینگ در این زمینه صورت بگیرد تا این رسانه‌ها برای مخاطبان شناخته شوند.

تلاش برای حل مشکلات هنرمندان با بخشهای حاکمیتی

فرزاد آذری پور یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی این اتحادیه هم گفت: یکی از مواردی که پیگیری خواهیم کرد، ارتباط بین فعالان این حوزه با سازمان‌هایی مثل تامین اجتماعی و سازمان مالیات است. امیدواریم بتوانیم برای اعضایی که کسب و کارهای نوپا را راه اندازی کرده‌اند، تسهیلات مالی فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی هم  هنرمندان در این فضا  با بخش‌های حاکمیتی مثل ساترا مشکلاتی  پیدا می‌کنند که اتحادیه حتما برای حل آن و تسهیل رابطه «ساترا» از یک‌سو و صاحبان آثار از سوی دیگر برنامه ریزی خواهد کرد.

قانون مالکیت مصنفین و مولفین نیاز به بازتعریف دارد

در ادامه مهدی شاملو در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره موضع اتحادیه در قبال رعایت قوانین مربوط به کپی رایت آثار ارائه شده در پلتفرم‌ها نیز گفت: در خصوص حق مالکیت معنوی و هنری، ما قانون مالکیت مصنفین و مولفین را داریم که آخرین ویرایش آن مربوط به سال ۱۳۶۷ است و حتما نیاز به بررسی و بازتعریف دارد. ما در اتحادیه سازوکار و ظرفیت داوری در این حوزه را درنظر گرفته‌ایم؛ چون فکر می‌کنم اساسا بخش دولتی نمی‌تواند در این فضا به عنوان «داور» اثرگذاری لازم را داشته باشد.

پیگیر موارد پیش آمده برای سریال‌ها بودیم اما ثبت رسمی نشده بودیم

رئیس رصتا افزود: در اساسنامه اتحادیه که مبتنی بر مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، آمده که کارشناسان معرفی شده از سوی اتحادیه در اختلافات پیش آمده در محافل قضایی حضور خواهند داشت. ما در این یک سال در بسیاری از موارد پیگیر مسائل پیش آمده برای محصولات و سریال ها بودیم اما چون رسما ثبت نشده بودیم امکان اعلام‌ موضع رسمی و اطلاع‌رسانی نداشتیم اما اکنون می‌توانیم به صورت رسمی نظر فنی و کارشناسی را از سوی بخش خصوصی بدهیم.

همه سازهای یک ارکستر هستیم 

وی اظهار کرد: ما به عنوان فعالان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، نت‌های یک ساز و سازهای یک ارکستر بودیم و هستیم و نمی‌خواهیم که بار اضافه‌ای باشیم بلکه به دنبال حل موضوعات احتمالی و جلو رفتن کارها با کمترین انرژی و هزینه هستیم. کسب و کارهای صوت و تصویر فضای پیچیده‌ای دارد و فراهم کردن بسترها برای پلتفرم‌های جدید یکی از کارکردهای این اتحادیه است. ما به طور جدی دنبال افزایش تعداد این پلتفرم‌ها هستیم چرا که انحصار را عامل رکود و عقب‌ماندگی می‌دانیم.

رئیس «رصتا»: اتحادیه اصلا نقش چاقو را ندارد/سیاسی نیستیم

اتحادیه اصلاً نقش چاقو را ندارد

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که از او درباره میزان برش چاقوی اتحادیه پرسیده بود نیز گفت: این بستگی به آن کیکی دارد که ما می‌خواهیم برش بزنیم! البته این‌ بیشتر از باب مزاح بود، چرا که اتحادیه اصولاً نقش چاقو را ندارد بلکه در آشپزخانه تولید محصولات فرهنگی، کارکرد ادویه‌ها و چاشنی‌ها را ایفا می‌کند که به خوشمزه شدن این غذا و لذت مخاطبان کمک می‌کند.

رئیس شورای مرکزی اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران که از مهم ترین‌ برنامه‌های پیش روی این اتحادیه پرسیده بود گفت: برنامه‌های متنوعی در کمیته‌ها و‌ کارگروه‌ها در حال بررسی است اما مهم‌ترین‌ برنامه ما برگزاری انتخابات شورای راهبری اتحادیه است‌. سال گذشته دوستان ما در مجموعه «ساترا» بانی این انتخابات بودند اما امسال ما باید آن را برگزار کنیم.

امیر رضاخانیان عضو شورای مرکزی و خزانه دار اتحادیه رصتا نیز گفت: ما خیلی دنبال رسانه‌ای کردن تصمیمات نبودیم، چون همان گونه که اشاره شد یک مجموعه رسمی و ثبت شده نبودیم و فقط می‌توانستیم مشورت بدهیم. آقای مهندس مقیسه مدیرعامل محترم مجموعه ساترا خیلی به ما کمک کردند و نظرشان نسبت به تشکیل این اتحادیه بسیار مثبت بود. ان شاءالله در آینده بیش از گذشته و تاجایی که در توانمان هست به این فضا کمک می‌کنیم و موضع مشخص خواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته