دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون بهداشت وزارت بهداشت:

14 درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند/ روند افزایشی مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال

14 درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند  روند افزایشی مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمار مربوط به مصرف دخانیات در ایران گفت: طبق آخرین مطالعه که در سال 1400 انجام شده، 14درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند که بانوان 4.44 و آقایان 25.88 این جمعیت را تشکیل می دهند.
کد خبر : 916495

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی با بیان اقدامات انجام شده در راستای همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه تهران در اجرای برنامه دانشگاه بدون دخانیات، به وضعیت مصرف دخانیات در جهان و ایران و میزان خسارات اقتصادی وارده در اثر مصرف مواد دخانی اشاره کرد و گفت: مصرف دخانیات 6 علت از 8 علت اصلی مرگ و میر در جهان و عامل 22 درصد از مرگ های مرتبط با سرطان است.

وی اظهار داشت: مصرف دخانیات می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد بیماری و سرطان کند و می توان گفت هیچ عضوی در بدن نیست که در اثر مصرف دخانیات دچار آسیب نشود و اگر بخواهیم یک مداخله را نام ببریم که با کمترین هزینه و با تاثیر بسیار جدی بتواند میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های غیرواگیر را کم کند بدون تردید از دخانیات می توان نام برد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که مواجهه با دود دست دوم دخانیات سالانه موجب مرگ حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از مردم جهان می شود، 6 راهبرد کلیدی سازمان جهانی بهداشت برای کاهش دخانیات را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت گزارشی دوسالانه از وضعیت اجرای راهبردهای فوق در کشورهای جهان را ارائه می دهد که میزان اجرای برنامه در کشور ما پیشرفت چشمگیری داشته است.

راهبرد مالیات بر دخانیات در کشور ما زرد رنگ است

فرشیدی افزود: در گزارش قبلی آن سازمان، وضعیت اجرای راهبرد مالیات دخانیات در کشور ما قرمز رنگ و راهبرد کمک به ترک دخانیات زرد رنگ بود ولی طبق گزارش 2023 وضعیت افزایش مالیات به رنگ زرد و ترک دخانیات مانند چهار راهبرد دیگر به رنگ سبز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمار مربوط به مصرف دخانیات در ایران گفت: طبق آخرین مطالعه استپس که در سال 1400 انجام شده است، 14درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند که بانوان 4.44 و آقایان 25.88 این جمعیت را تشکیل می دهند. همچنین مصرف دخانیات در گروه های سنی 18 تا 24 سال و 25 تا 34 سال روند افزایشی دارد.

فرشیدی در ادامه به مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: مصرف قلیان به اندازه مصرف 100 تا 200 نخ سیگار برای افراد مضر است.

 63 شهر و 63 روستای بدون دخانیات در کشور وجود دارد

وی در خصوص برنامه شهر و روستای بدون دخانیات گفت: 63 شهر و 63 روستای بدون دخانیات در کشور داشته ایم و روستاهای زیادی در کشور هست که در ورودی آن ها، تابلوی روستای بدون دخانیات و ممنوعیت مصرف دخانیات نصب شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به شیوه نامه اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات که در حال اجرا است اشاره کرد و افزود: کنترل مصرف دخانیات تاثیر بسیار جدی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلب و عروق دارد.

فرشیدی در ادامه به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف دخانیات در دانشگاه‌ها و مدارس اشاره کرد و یادآور شد: برای دانشجویانی که در موقعیت تحصیلی و پیشرفت قرار گرفته اند باید حمایت های لازم را برای پیشگیری از مصرف فراهم کرد و تبلیغات لازم را در این زمینه انجام داد.

وی اضافه کرد: در تشکیلات دانش آموزی تعداد 3 میلیون نفر سفیر دانش آموزی در سطح کشور داریم که پتانسیل بسیار قوی در کاهش مصرف دخانیات در خانواده ها دارند. برنامه بیمارستان بدون دخانیات نیز در کشور در حال اجراست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته