دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام عرفاتی مطرح کرد؛

«سفیر ولایت و شهیدان خدمت» شعار ایام مسلمیه امسال در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است

«سفیر ولایت و شهیدان خدمت» شعار ایام مسلمیه امسال در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است
معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برنامه‌های ایام مسلمیه در این حرم را تشریح کرد.
کد خبر : 916448

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های ایام مسلمیه و دعای عرفه در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پیش از ظهر امروز در محل دارالتولیه این حرم مطهر برگزار شد.

آئینی ارزشمند با ۱۲۰ سال قدمت
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با نکوداشت رئیس جمهور شهید و شهدای همراه ایشان در حادثه سقوط بالگرد عنوان کرد: «مسلمیه» طلیعه محرم است. همه ساله در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ایام مسلمیه هیئات و دسته‌های سینه زنی با نظمی باشکوه از ششم تا هشتم ذی الحجه، از نماز مغرب به سمت حرم حرکت می‌کنند.

وی اظهار کرد: این آیین با حدود ۱۲۰ سال قدمت، مختص حرم حضرت عبدالعظیم (ع) هست که حتی نمونه آن را در کشور عراق هم نداریم؛ هیئت بنی‌فاطمه (س) و هیئت بزاز‌ها بانی عزاداری در ایام مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) هستند.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: با توجه به این قدمت و اقبال مردمی به این مراسم باید بگویم این آیین عزاداری مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم (ع) کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و این انتظار می‌رود که انعکاس رسانه‌ای آن بیشتر باشد. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری همواره بر جهاد تبیین در جهت نشر معارف ائمه اطهار تاکید ورزیده‌اند تا ان شاالله این معارف به نسل‌های آینده منتقل شود.

«سفیر ولایت و شهیدان خدمت» شعار ایام مسلمیه امسال در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است

انتخاب شعار آئین مسلمیه ۱۴۰۳

عرفاتی افزود: امسال برای آئین عزاداری ایام مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم عبارت «سفیر ولایت و شهیدان خدمت» به عنوان شعار انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: برای حفظ شأن این بارگاه مطهر و به منظور رعایت حال ساکنان اطراف حرم، در این شب‌ها ورود هرگونه تجهیزات صوتی از میدان اصلی شهرستان ری، خیابان حرم و بازار به داخل حرم ممنوع می‌باشد.

عرفاتی گفت: توصیه می‌شود زائران محترم نیز از همراه آوردن وسایل اضافی که امکان ورود آنها به آستان‌مقدس وجود ندارد، خودداری بفرمایند. با توجه به محدودیت ارائه چادر از همه بانوان گرامی درخواست میکنم حتما ضمن حفظ شئونات اسلامی در صورت نیاز حتما همراه خودشان خود چادر بیاورند.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: در این سه شب، صحن امام حسن مجتبی (ع) و ضلع شمالی صحن امام‌حسین (ع) برای آقایان و ضلع جنوبی صحن امام حسین (ع) و شبستان امام خمینی (ره) برای بانوان زائر درنظر گرفته شده است. همچنین صحن مصلی و مسجد جامع جهت عزاداری هیئات تعبیه شده که با راهنمایی خادمان محترم می‌توانند از این فضا‌ها بهره بگیرند و سایر اماکن به صورت خانوادگی و عمومی میزبان زائران محترم است.

«سفیر ولایت و شهیدان خدمت» شعار ایام مسلمیه امسال در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است

برنامه عزاداری ایام مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)

عرفاتی درباره برنامه آیین عزاداری مسلمیه در این سه شب نیز گفت: روز پنجشنبه ۲۴ خرداد و همزمان با شب شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) که اولین شب از ایام مسلمیه است، در صحن امام حسن مجتبی (ع) از مدیحه سرایی مداح و ذاکر پیشکسوت، استاد غلامرضا سازگار بهره‌مند خواهند شد که ایشان واقعاً ذخیره‌ای برای شعر آئینی ما هستند. البته پیش از این برنامه، اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تولیت محترم حرم را نیز خواهیم داشت و ایشان پس از نماز نیز به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

وی افزود: همچنین در این شب، حجت الاسلام میرهاشم حسینی سخنرانی خواهند کرد و زائران از مداحی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی نیز منتفع خواهند شد. حاج حنیف طاهری هم به عنوان یکی دیگر از مداحان شب اول در حرم حاضر خواهد بود.

عرفاتی گفت: در شب دوم (جمعه شب)، زائران و مجاوران از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری بهره‌مند می‌شوند. حاج محسن طاهری و حاج مجید بنی‌فاطمه نیز مداحان این شب خواهند بود.

وی افزود: شنبه شب و در سومین شب ایام مسلمیه، حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم سخنران مراسم هستند و حاج علی انسانی به مرثیه‌سرایی خواهد پرداخت. ضمن این که حاج سعید حدادیان و فرزندشان کربلایی محمدحسین حدادیان نیز مداحان این شب هستند. در شب آخر هم حاج مرتضی طاهری به عنوان رئیس خانه مداحان ضمن ذکر مصیبت و مداحی، آئین مسلمیه امسال را ختم خواهند کرد.

عرفاتی عنوان کرد: پس از این مراسم و در ساعات اولیه بامداد صحن‌ها برای ورود دسته جات عزاداری آماده می‌شود. این‌مراسم در این شب‌ها تا ساعت یک و نیم بامداد طول می‌کشد و پس از آن اگر هیئتی وارد شود فقط می‌تواند از فضا و امکانات صوت صحن اصلی استفاده کند.

«سفیر ولایت و شهیدان خدمت» شعار ایام مسلمیه امسال در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است

معاون امور فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) درباره برگزاری مراسم دعای عرفه نیز عنوان کرد: این آیین باشکوه، روز یکشنبه نهم ذی‌الحجه از ساعت۱۶/۳۰ تا ۱۹/۱۵ در مصلی امام علی (ع) قرائت دعای عرفه را داریم. مجری این مراسم آقای امیرحسین سپهری هستند. تولیت حرم سخنرانی قبل از قرائت دعا را به عهده دارند و قرائت دعا توسط حجت الاسلام و المسلمین هادی محمدپور انجام می‌شود.

عرفاتی در پایان ضمن دعوت از عموم مردم مسلمان و ارادتمندان به ائمه اطهار برای شرکت درعزاداری ایام مسلمیه و اعمال غرفه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) همراهی با خادمان این حرم و توجه به نکات مطرح شده توسط آنان را ضامن برگزاری هر چه بهتر این مراسم دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته