دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 10:45

دهریزی: نویسنده باید زاویه دید را به مخاطب نزدیک کند

یک شاعر و پژوهشگر شعر کودک و نوجوان گفت: «وقتی مخاطب کودک است، باید زاویه دید نویسنده متناسب با او باشد که اثر برایش ملموس و قابل درک شود.»
کد خبر : 91644

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمد دهریزی شاعر و پژوهشگر شعر کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه می توان مفاهیم مذهبی و اخلاقی را از طریق ادبیات کودک و نوجوان به آن ها آموزش داد، گفت: مقوله انتظار، روحیه انقلابی، دفاع مقدس، مفاهیم انسانی و اخلاقی و ... را می توان از کودکی به نسل های جدید آموزش داد اما آنچه باید دقت کنیم این است که زاویه دیدگاهی مورد غفلت نویسندگان قرار می گیرد.


وی در توضیح بیشتر درباره زاویه دید نویسنده ادبیات کودک و نوجوان توضیح داد: خیلی وقت ها مسائل را از زاویه دید خودمان تعریف می کنیم در حالی که باید ببینیم از دید چه کسی موضوع را روایت می‌کنیم. وقتی مخاطب کودک است، باید این زاویه دید هم متناسب با او باشد که برایش ملموس و قابل درک باشد.
دهریزی تاکید کرد: به عنوان مثال برای نشان دادن مفهوم انتظار، می توان پرنده ای را نشان داد که در قفسی زندانی است و کودک از این طریق با این مفهوم آشنا شود، یا کودکی که در انتظار آمدن خواهر یا برادری است که قرار است زندگی او را از کسالت دربیاورد و ... این ها تجربیات حسی است که می‌توان در ادامه، این انتظارهای کوچک را به مفهوم بزرگ‌تر و عقیدتی انتظار پیوند زد.
این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان همچنین افزود: برای شعر دهه 80 یک سری شاخص گذاشته ام، یکی از آن ویژگی ها این است که شاعران کودک و نوجوان تلاش می کنند خودشان را به ذهنیت کودکان نزدیک کنند و از مسائلی که به طور روزمره با آن ها سر و کار دارند سخن بگویند که این باعث علاقه بیشتر کودک به خواندن کتاب می شود.
دهریزی افزود: ادبیات کودک و نوجوان رو به توسعه است و حتی در دانشگاه ها در کارشناسی ارشد به آن پرداخته می شود اما همچنان نیاز به فرصت های بیشتری برای پرداختن از لحاظ نظری به این موضوع هست و خوشحالم که حوزه هنری کودک و نوجوان به این موضوع اهمیت داده و در جلساتی به نقد و بررسی شعر کودک می پردازد.
وی با اشاره به فعالیت انتشارات سوره مهر در حوزه کودک و نوجوان گفت: این انتشارات بسیار خوب است و من هم کتاب هایی را به این نشر سپرده‌ام، اما فکر می کنم لازم است این تصوری که در ذهن عامه مردم جا افتاده که انتشاراتی مختص خاطرات انقلاب و دفاع مقدس است برداشته شود و مردم بدانند در کنار این آثار ارزشمند، کتاب های بسیار مفید پژوهشی و ادبیات کودک و نوجوان هم از سوی این نشر به بازار کتاب فرستاده می شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: حوزه هنری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته