دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه پوست آفتاب‌سوخته را درمان کنیم؟

چگونه پوست آفتاب‌سوخته را درمان کنیم؟
روزهای داغ تابستانی و نور پرحرارت خورشید بسیاری از افراد را در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌دهد. راهکارهای فراوانی برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و درمان پوسته آفتاب‌زده وجود دارد.
کد خبر : 916422

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حفظ پوست سالم و جلوگیری از آسیب به آن، به ویژه در روزهای تابستانی که علاوه بر گرما نور خورشید به صورت مستقیم می‌تابد امری بسیار مهم است. معمولا آفتاب سوختگی در این ایام بسیار شایع است. به همین دلیل راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و درمان آن وجود دارد.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

با اتخاذ راهکارهایی می‌توان به مقابله با آفتاب سوختگی و محافاظت از پوست  خود پرداخت. نخستین راه حل برای مقابله با آفتاب سوختگی و جلوگیری از آسیب به پوست خود، استفاده از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب است همیشه قبل از خروج منزل، باید از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب استفاده کرد و آن را هر چند ساعت یکبار مجدداً بر روی پوست شارژ کرد. راهکار دوم پوشش دادن به پوست و استفاده از لباس‌ و کلاه‌های مناسب است به گونه‌ای که مانع از تابش مستقیم نور خورشید به سطح پوست شد.

اجتناب از خروج از منزل یا محل کار و حضور در فضاهای باز در ساعات زمانی که نور خورشید به شدت می‌تابد نیز راه بسیار مناسبی برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به پوست از طریق آفتاب سوختگی است. نور خورشید در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر شدت و حرارت بیشتری از خود دارد. در این ساعات افرادی که باید بیرون از منزل حضور داشته باشند حداقل باید در سایه قرار بگیرند. گفتنی است استفاده از مصرف مقدار کافی آب برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و خراشیدگی لازم است.

درمان و تسکین پوست‌های آفتاب سوخته

برای درمان و تسکین پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده است است نیز راهکارهای فراوانی وجود دارد، با این حال در صورتی که میزان سوختگی زیاد بوده و یاد درد فراوانی داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد، استفاده از کرم‌ها و ژل‌های تسکین‌دهنده مانند آلوئه ورا، پانتنول یا کالامین که خواص التیام بخشی دارند، به تسکین و درمان پوست سوخته کمک می‌کنند. قرار دادن کمپرس سرد بر روی پوست سوخته، می‌تواند در کاهش درد، التهاب و قرمزی کمک کند.

 مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین یا ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب هم راه مناسبی است. البته پیش از مصرف هر گونه دارو، بهتر است با پزشک مشورت شود.  مراقبت از پوست آفتاب سوخته و حفظ رطوبت آن با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده می‌تواند به بهبود و درمان سریع‌تر آسیب کمک کند.

پوشاندن پوست با لباس‌های مناسب و جلوگیری از تماس آن با نور خورشید مستقیم، به بهبود زودتر آسیب کمک می‌کند. در صورتی که علائم ناراحت‌کننده یا عفونت بروز پیدا کند باید به پزشک مراجعه کرد تا درمان مناسب را تجویز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته