دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی قوه قضائیه تشریح کرد؛

آخرین جزئیات پرونده قتل «داریوش مهرجویی و همسرش»/ تشکیل پرونده‌ درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور/ فرش‌های سعدآباد سرقت نشده است

آخرین جزئیات پرونده قتل «داریوش مهرجویی و همسرش»  تشکیل پرونده‌ درباره سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور  فرش‌های سعدآباد سرقت نشده است
سخنگوی قوه قضائیه علاوه بر تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی گفت: بعضی از فرش‌های سعادت آباد که مدعی بودند سرقت شده در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و سرقتی در کار نبوده است.
کد خبر : 916412

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه امروز برگزارشد و  اصغر جهانگیر در این نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت پرونده های قضائی، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

حجت الاسلام اژه‌ای در راستای دیپلماسی قضائی به قطر می‌رود

وی در این نشست گفت: حجت الاسلام اژه‌ای در راستای دیپلماسی قضائی امروز سفر دوروزه‌ای به قطر خواهد داشت و قرار است در آنجا با مقامات عالی رتبه قطری دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

جهانگیر درباره  توسعه دیپلماسی قضائی گفت: یکی از سیاست‌های جدید دستگاه قضا در سال‌های اخیر بر این بوده که بتواند روابط حقوقی خود را با کشورهای دوست، توسعه دهد.  در ماه‌های اخیر فعالیت‌های قضائی در سطح بین المللی رو به افزایش است و در هفته‌های اخیر سه هیات قضائی به کشورهای دوست اعزام شده یا در حال اعزام است. 

وی با اشاره به مطلومیت مردم فلسطین و اتفاقات اخیر اظهار داشت: امیدواریم با همکاری و همراهی دولت‌های مختلف بتوانیم حمایت بیشتری از مردم مظلوم فلسطین در دستور کار قرار دهیم.  یکی از مسایل مهم، محکومیت جنایات ددمنشانه رژیم غاصب اسراییل است که امیدواریم با همکاری و همراهی دولت‌های مختلف بتوانیم حمایت بیشتری از مردم مظلوم فلسطین در دستور کار قرار دهیم.

تشکیل پرونده‌ای در خصوص سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در سازمان قضائی نیروهای مسلح

سخنگوی دستگاه قضا درباره سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و در محله پیگیری توسط ضابطین است.

وی ادامه داد: پرونده‌ای در خصوص سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور در سازمان قضائی نیروهای مسلح تشکیل شده است. ضابطین در حال جمع آوری ادله و گزارشات نهایی هستند به محض تکمیل تحقیقات و ارائه به دستگاه قضائی، پرونده با همه ابعاد پیگیری خواهد شد و در وقت مقرر اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

19 متهم برای پرونده سرقت از بانک ملی تحت تعقیب هستند

وی درباره پرونده سرقت از بانک ملی گفت: 19 متهم تحت تعقیب قرار گرفتند و برای آنها کیفرخواست صادر شد. یکی از دلایل زمان‌بر شدن رسیدگی این پرونده کارشناسی‌هایی بود که باید صورت می‌گرفت از جمله راستی آزمایی افراد مالباخته. بانک ملی تاکنون با 145 مالباخته تسویه حساب کرده و تسویه 5 شاکی دیگر در دست انجام است.

وی افزود: باتوجه به اینکه یک طرف این پرونده بانک‌ ملی بود، بانک مصوبه‌ای را برای مصالحه با مالباختگان داشت و باید به تصویب دادگستری می‌رسید و این کار انجام  و مواردش بررسی شد. اکنون پرونده در دادگاه کیفری یک در حال رسیدگی است.

 فرش‌های سعدآباد سرقت نشده است

وی درباره سرقت فرش‌های کاخ سعد آباد گفت: بعضی از فرش‌های سعادت آباد که مدعی بودند سرقت شده در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و سرقتی در کار نبوده است. در پرونده سرقت فرش‌های سعدآباد تعدادی از افراد مطلع احضار شده و تحقیقات انجام شده است. بعضی از فرش‌ها بدون رعایت تشریفات قانونی و رعایت ضوابط و مقررات از یک محلی به محل دولتی دیگر منتقل شده و این شائبه پیش آمده که سرقت شده است. امیدواریم با پیگیری های بعدی نسبت به شناسایی سایر فرش‌ها اقدام شود.

تشکیل شعب دادگاه‌های صلح تا 7 آذر 

جهانگیر ادامه داد: در کنار دادگاه‌های صلح حداقل یک شورای حل اختلاف تشکیل می‌شود. تا 7 آذرماه دستگاه قضائی فرصت دارد نسبت به تشکیل شعب دادگاه های صلح اقدام کند.

تعدادی ملک در اصفهان و خودروی مدل بالای متهم «کوروش کمپانی» در کیش و امارات توقیف شد

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگر درباره پرونده «کوروش کمپانی» ابراز داشت: تعدادی خودروی مدل بالای متهم «کوروش کمپانی» در کیش و امارات شناسایی و توقیف شده است، بیش از 7100 نفر با مطالبه بیش از 200 میلیارد تومان شکایت خود را در پرونده «کوروش کمپانی» ثبت کرده‌اند،‌ اما در رابطه با متهم در پرونده «کوروش کمپانی» املاکی در اصفهان ضبط شده است.

هشدار دستگاه قضا به مردم: پولتان را در اختیار اشخاصی که نمی‌شناسید قرار ندهید

وی اضافه کرد: از طریق مراجع بین المللی و اینترپل نسبت به شناسایی و دستگیری متهم اقدام شده تا به کشور بازگردانده شود. دستگاه قضائی با حساسیت ویژه موضوع را دنبال می‌کند. مردم عزیز مراقبت کنند پولشان را بی جهت در اختیار اشخاصی که نمی‌شناسند قرار ندهند و باید خودمان از دارایی‌های خود مراقبت کنیم. دستگاه قضائی همواره تاکیدش براین بوده در جایی که مردم ضرر کردند و یک جریان کلاهبرداری اعم از سازمان یافته یا فردی رخ  داد،   حقوق مردم را استیفا کند و آن را برگرداند.

برخورد دستگاه قضا با بی‌اخلاقی‌های احتمالی نامزدها

جهانگیر در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه قوه قضائیه در برخورد با بی‌اخلاقی‌های احتمالی کاندیداها و ادعاهای دور از واقعیت نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: در اجرای دقیق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اخلاق انتخاباتی توسط تمام کسانی که در این عرصه حضور دارند، دستگاه قضائی بلافاصله ستادهای پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی را فعال کرد. این جلسات به ریاست دادستان کل کشور با هدف پیشگیری و بازدارندگی اخبار واصله در رابطه با اظهار نظرهای نامزدها و افراد منتصب به آن‌ها چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی تشکیل شده و رصد می‌شود.

وی افزود: چنانچه بحث بی اخلاقی انتخاباتی مطرح باشد، بلافاصله با هشدارها و احضارها تلاش می‌شود فضای امن انتخاباتی به هم نخورد. در صورتی که تداوم بی اخلاقی انتخاباتی مشاهده شود هم مقامات قضائی و هم دادستان‌ها به وظیفه خود عمل خواهند کرد و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همچنین شورای نگهبان نیز در این مرحله به عنوان دستگاه نظارتی رصد کاملی در بحث اخلاق انتخاباتی نامزدها در دستور کار دارد، چنانچه بی اخلاقی هایی مشاهده شود، بنابر قانون و مقررات، اقدام خود را عملیاتی می کند.

حجم فعالیت شبکه سازمان یافته قاچاق دارو در حدی نبوده که مایه نگرانی مردم شود

جهانگیر همچنین با بیان اینکه تاکنون برای 8 متهم شبکه سازمان یافته قاچاق دارو کیفرخواست صادر شده است، توضیح داد: پرونده شبکه سازمان یافته قاچاقدارو به دادگاه ارسال شده و وقت رسیدگی تعیین شده و در حال رسیدگی است. حجم فعالیت این شبکه در حدی نبوده که مایه نگرانی مردم شود.

پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو) در حال ارسال به دادگاه تجدیدنظر است

وی درباره آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو)  گفت: حکم اولیه صادر شده و در موعد مقرر نسبت به حکم اعتراض کرده و پرونده در حال ارسال به دادگاه تجدیدنظر است. پس از تایید و ارسال و صدور رای در دادگاه تجدیدنظر اطلاع رسانی  می‌شود. از آنجا که حکم بدوی است، نمی‌توان اطلاع رسانی کرد.

متهم پرونده موبایل موسوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شده است/ 518 ثبت شد

جهانگیر درباره پرونده موبایل موسوی تصریح کرد: 518 شکایت از موبایل موسوی انجام شده است و متهم اصلی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شده، موبایل موسوی 688 میلیارد تومان از مشتریان دریافت کرده است و 352 میلیارد تومان تعهد خود را انجام داده ولی نتوانسته 336 میلیارد تومان از تعهدات خود را ایفا کند؛ پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

آخرین جزئیات پرونده «قتل داریوش مهرجویی و همسرش»

این مقام مسئول درباره رسیدگی به پرونده «قتل داریوش مهرجویی و همسرش» آن را در حال رسیدگی در دیوان عالی کشور دانست و گفت: پرونده «قتل داریوش مهرجویی و همسرش» به دیوان عالی کشور ارسال شده و در آنجا تعیین نوبت شده و در حال رسیدگی است. چون هنوز رای نهایی در دیوان صادر نشده از بیان جزئیات خودداری می‌کنیم.

عودت همه اموال خارج از کشور بابک زنجانی

جهانگیر با اشاره به آخرین جزئیات از پرونده بابک زنجانی عنوان کرد: در پرونده بابک زنجانی همه اموالی که از کشور خارج کرده بودند شناسایی، کشف و عودت داده شد.

وی گفت: تاکنون‌ ۲۵ نفر از محکومان در پرونده‌های مختلف دستگیر و به کشور منتقل شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته