دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بانک جهانی خبر داد؛

رشد ۱۵ درصدی مساحت جنگل‌های ایران

رشد ۱۵ درصدی مساحت جنگل‌های ایران
بانک جهانی از رشد ۱۵ درصدی پوشش جنگلی ایران و افزایش مساحت جنگل های ایران به بیش از ۱۰.۷ میلیون هکتار طی دو دهه گذشته خبر داد.
کد خبر : 916385

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانک جهانی در گزارشی از بهبود وضعیت پوشش جنگلی در جهان از رشد پهنه جنگلی ایران خبر داده است.

بر اساس آمار‌های جدیدی که توسط این نهاد بین المللی منتشر شده مساحت جنگل‌های ایران طی ۲۰ ساله منتهی به سال ۲۰۲۱ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

در سال ۲۰۰۱ مساحت مناطق جنگلی در ایران ۹.۳ میلیون هکتار بوده، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۰.۷ میلیون هکتار افزایش یافته است.

رشد ۱۵ درصدی پهنه جنگلی ایران طی دو دهه گذشته در حالی است که مساحت جنگل‌های جهان در این دوره به شدت کاهش داشته است.

بانک جهانی در این باره نوشته است: جنگل‌ها با سرعت نگران کننده‌ای در جهان ناپدید می‌شوند. هر سال ۱۰ میلیون هکتار پهنه جنگلی در جهان ناپدید می‌شود.

آمریکای جنوبی، جنوب آفریقا و آسیای جنوب شرقی کانون نابودی پهنه‌های جنگلی طی دو دهه گذشته بوده اند.

بر اساس این گزارش، ایران جزو کشور‌های پیشرو در توسعه مناطق جنگلی خود در این مدت بوده است. علاوه بر ایران، چین، کوبا، روسیه، هند، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا و مغولستان از جمله کشور‌هایی بوده اند که مناطق جنگلی خود را در این مدت توسعه داده اند.

برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، اکوادور، سودان، ساحل عاج و پاکستان نیز از جمله کشور‌هایی بوده اند که مساحت جنگل‌های خود را کاهش داده اند.

این گزارش افزود در دو دهه گذشته ۲.۴ درصد از کل جنگل‌های دنیا برابر با ۱۰۰ میلیون هکتاراز بین رفته است که معادل مساحت کشوری به اندازه مصر است. البته سرعت جنگل زدایی در جهان کندتر شده است. در دهه ۱۹۹۰ هر ساله ۱۶ میلیون هکتار جنگل از بین می‌رفت، اما این رقم از سال ۲۰۱۵ به ۱۰ میلیون هکتار در سال رسیده است.

رتبه ۱۸ ایران در افزایش پوشش جنگلی

ایران در میان ۲۲۷ کشور و منطقه خودمختار در جهان در رتبه ۱۸ از نظر افزایش پوشش جنگلی خود قرار گرفته است. ۸۷ کشور از جلمه ایران توانسته اند پوشش جنگلی خود را طی دو دهه گذشته افزایش دهند و ۹۵ کشور نیز با کاهش مساحت جنگل‌های خود مواجه شده اند. پوشش جنگلی ۴۵ کشور نیز افزایش یا تغییری نداشته است.

رشد ۱۵ درصدی مساحت جنگل‌های ایران

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته