دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب:

امت‌سازی از آموزه‌های مهم منش حضرت ابراهیم (ع) است

امت‌سازی از آموزه‌های مهم منش حضرت ابراهیم (ع) است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به جنبه‌های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع) اظهار کرد: امت‌سازی از آموزه‌های ارزشمند منش ابراهیم خلیل‌الله(ع) است. ‎
کد خبر : 916360

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش «حج در نگاه رهبری» ویژه نخبگان و فرهیختگان در بخش آقایان عصر دوشنبه (۲۱ خرداد) به همت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سالن اجتماعات هتل «البلد الطیب» شهر مکه برگزار شد.

نواب در این همایش به محور‌های بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: ایشان بر ذکر و یاد خدا در سرزمین وحی، تبیین درس‌هایی از منش ابراهیمی و برائت وحدت‌محور در حج تأکید کردند.

وی با اشاره به این که اگر برائت منجر به انشقاق شود، وحدت را از بین می‌برد، گفت: خداوند متعال در آیه ۴ سوره ممتحنه «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ- قطعا براى شما در [پیروى از]ابراهیم و کسانى که با اویند سرمشقى نیکوست»، حضرت ابراهیم (ع) را به عنوان الگو و اسوه معرفی می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به عبارت «الَّذِینَ مَعَهُ» در این آیه گفت: خداوند متعال به این نکته اشاره می‌کند که اصحاب و همراهان نقش مهمی در به ثمر رسیدن فرامین و خط و مشی دارند، همانطور که در آیه ۲۹ سوره فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ـ محمد [ص]پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و]با همدیگر مهربانند» بر نقش مهم یاران و اصحاب پیامبر (ص) تأکید دارد.

وی در ادامه امت‌سازی را از آموزه‌ها و درس‌های ارزنده منش حضرت ابراهیم (ع) دانست و گفت: ابراهیم خلیل‌الله، جامعه مؤمنانه و جامعه اسلامی را به صورت امامت و امت بنا نهادند، همانطور که در آیه ۲۴ سوره بقره آمده است «قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا- به او]خداوند فرمود من تو را پیشواى مردم قرار دادم».

سرپرست حجاج ایرانی گفت: خداوند متعال حضرت ابراهیم (ع) را پیشوایی مطیع و از ایشان به عنوان یک امت یاد می‌کند و در همین راستا، در آیه ۱۲۰ سوره نحل «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا- به راستى ابراهیم پیشوایى مطیع خدا [و]حق‏گراى بود».

وی در ادامه به آیه ۱۲۸ سوره بقره «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا- پروردگارا ما را تسلیم [فرمان]خود قرار ده و از نسل ما امتى فرمانبردار خود [پدید آر]و آداب دینى ما را به ما نشان ده» اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) در این آیه برای نسل خود دعا کرد و پیامبر اکرم (ص) خود را حضرت مستجاب دعای ابراهیم خلیل‌الله می‌دانست.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به این که جامعه اسلامی با حج قوام پیدا می‌کند، گفت: خداوند متعال در آیه ۹۷ سوره مائده می‌فرماید «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِلنَّاسِ- خداوند [زیارت]کعبه بیت الحرام را وسیله به پا داشتن [مصالح]مردم قرار داده»، بنابراین حتی اگر حج‌گزاری نباشد، دولت اسلامی وظیفه دارد از بیت‌المال زمینه برپایی مراسم حج را فراهم کند.

وی افزود: فریضه معنوی حج یک عبادت بین‌المللی است که نقش مهمی در مناسبات و تعاملات اجتماعی دارد.

نواب در بخش دیگری از سخنان خود به جنبه‌های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: ابراهیم خلیل‌الله پایه‌گذار دلسوزی در جامعه بود و برای این که نماز برپا شود، فرزند و همسر جوان خود را در این بیابان لم یزرع تنها گذاشت. حضرت ابراهیم (ع) صبور و نخستین شخصی بود که با شمشیر مبارزه کرد و حضرت لوط (ع) را که در دست رومیان اسیر بود را نجات داد. حضرت ابراهیم (ع)، نخستین کسی بود که از مهمان پذیرایی کرد و مناسک حج را که از سوی حضرت جبرئیل یاد گرفت، برپا داشت. ایشان نخستین کسی بود که در راه خدا مهاجرت کرد و نخستین پیامبری بود که خداوند مردگان را برایش زنده کرد و نخستین کسی بود که کفش را ایجاد و غنیمت را تقسیم کرد.

وی گفت: ابراهیم خلیل‌الله نخستین کسی بود که دستور خدا را اجرا و در راه خدا قربانی کرد، همان طور که در آیه ۱۰۲ سوره «صافات» آمده است: فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ- و وقتى با او به جایگاه سعى رسید گفت اى پسرک من، من در خواب [چنین]مى ‏بینم که تو را سر مى برم پس ببین چه به نظرت مى ‏آید گفت اى پدر من آنچه رامامورى بكن ان شاء الله مرا از شكيبايان خواهى يافت».

نواب در بخش پایانی سخنان خود به مسئله برائت در مراسم حج امسال که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اشاره کرد و گفت: امسال محدودیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از سوی کشور میزبان وجود دارد، این در حالی است که ایرانیان قانونمند هستند و به دنبال برهم زدن نظم این کشور نیستند.

وی افزود: اگر مصلحتی در زمینه اجرای برائت وجود دارد، فقط به حرمت زائر است که بتواند در کمال آرامش و به دور از تنش اعمال حج خود را انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان به مسئله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مقدمات کار انجام شده و مذاکراتی با مسئولان کشور میزبان انجام شده است، چرا که این انتخابات ملی و برای ما مهم است، ما پیگیر هستیم تا موافقت مسئولان مربوطه را بگیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته