دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 14:49

السودانی: فتوای جهاد مرجعیت عالی‌قدر، حاکمیت عراق را تضمین کرد

السودانی: فتوای جهاد مرجعیت عالی‌قدر، حاکمیت عراق را تضمین کرد
محمد شیاع السودانی در سالروز یورش داعش به موصل گفت که فتوای مرجعیت مسیر حوادث را تغییر داد و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را تضمین کرد.
کد خبر : 916278

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق امروز (۲۱ خرداد) در سالروز اشغال موصل به دست تروریست‌های داعش در بیانیه‌ای به تمجید و پاسداشت مجاهدت نیرو‌های عراقی و فتوای آیت‌الله سیستانی برای جهاد کفایی، پرداخت.

در این بیانیه آمده است: «۱۰ سال پیش و در سایه شرایط مه‌آلود آن زمان، تروریست‌های داعش با حمایت نیرو‌های شر و نفرت جهانی دست به جنایت و یورش علیه مردممان در موصل زدند و و اهالی آن را به وحشت انداختند و در این راه از اهداف پست و و خرافات وهم‌آلود خود بهره بردند و با هر دستاوردی که مردم عراق با سرنگونی دیکتاتور [سابق]به دست آورده بودند به مقابله برخاستند».

السودانی در ادامه به کشتار شدید تروریست‌های داعش از تمامی طیف‌های عراق اشاره کرد و گفت: اما عراقی‌ها از تمامی گروه‌ها و رنگ‌ها برای پاکسازی خاک خود به پا خاستند و در این راه خون دادند.

نخست‌وزیر عراق همچنین به فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی پرداخت و گفت: «فتوای مبارک مرجع عالیقدر سید علی سیستانی (دام ظله) نقش درخشانی در تغییر مسیر حوادث به سمت تحقق پیروزی و تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی و یکپارچگی مردم عراق بازی کرد».

آیت‌الله سیستانی در ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ و ۳ روز پس از سقوط موصل به دست عناصر تکفیری داعش، فتوای معروف خود در خصوص وجوب کفایی جهاد علیه داعش را صادر کرد. در این فتوا که در نماز جمعه شهر کربلا و از سوی نماینده وی، عبدالمهدی کربلایی اعلام شد، از همه کسانی که توانایی حمل اسلحه دارند، خواسته شد در کنار نیرو‌های نظامی دولت عراق با داعش بجنگند.

یورش تروریست‌های داعش به شهر موصل در صبح روز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ فصل تازه‌ای در تحولات منطقه باز کرد؛ یورشی که تا استان صلاح‌الدین و نزدیکی مرقد امامین عسکریین (علیهما السلام) در سامرا کشیده شد و پس از آن به تدریج عناصر تکفیری به مدد بسیج گسترده مردمی و تشکیل الحشد الشعبی به عقب رانده شدند.

به گفته منابع عراقی، از زمان سقوط موصل تا اعلام آزادسازی کامل خاک عراق از دست داعش، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ٢٠١٧، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر ربوده و ناپدید و تمام زیرساخت شهر‌های تحت اشغال داعش ویران شد.

 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته