دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ده‌پهلوان در شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران:

در‌های مخازن را روی پژوهشگران باز کنیم/ مجموعه‌داران، پاسداران واقعی میراث این سرزمین هستند

در‌های مخازن را روی پژوهشگران باز کنیم  مجموعه‌داران، پاسداران واقعی میراث این سرزمین هستند
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مجموعه‌داران را پاسداران واقعی میراث این سرزمین دانست و تصریح‌کرد: باید بتوانیم در مجموعه موزه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سمتی حرکت کنیم که درهای مخازن را بر روی پژوهشگران باز کنیم زیرا که آنها تشنه این اطلاعات هستند.
کد خبر : 916040

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی ده‌پهلوان که در شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران سخن می‌گفت با آرزوی سلامتی و مستدام بودن سایه استاد علی دهباشی بر سر فرهنگ ایران در باب اهمیت کارت‌پستالهای قدیمی و تاریخی و اسناد تصویری نابی که از زندگی گذشتگان ما به جا مانده گفت: حتما می‌دانید زندگی روزمره از نگاه باستان‌شناسی یعنی چه؛ ما باستان‌شناسان در تل‌های خاک دنبال همین زندگی روزمره می‌گردیم. یافته‌های مفقود و مشکوکی که زیر کلنگ باستان‌شناسان به سختی دیده می‌شود و باید آنها را بازسازی کنند و اگر این اسناد تاریخی را نداشته باشیم کارمان در دوران معاصر نیز دشوار خواهد بود چه رسد به دوران باستان...

او با اشاره به اینکه مجموعه‌داران ایرانی نظیر استاد منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه داران کشور پاسداران واقعی میراث این سرزمین هستند که قدردان زحمات آنها هستیم افزود: در این میان باید یادی کنیم از کرامت‌الله نیّر که سال ۱۳۴۱ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و قفل‌های قدیمی جمع آوری می‌کرد، زمانیکه هیچ فرد و نهادی به فکر جمع‌آوری این اشیاء نبود. خوشبختانه ایشان در تابستان گذشته بخش زیادی از این قفل‌های تاریخی را به موزه نگارستان دانشگاه تهران اهداء کردند.

ده‌پهلوان با بیان اینکه مجموعه‌داران زیادی در کشور هستند که کارت‌پستال و عکس‌های قدیمی جمع‌آوری می‌کنند ابراز امیدواری کرد ما نیز در وزارتخانه و پژوهشگاه بتوانیم به این مجموعه‌داران خدمت کنیم و نقشی در حفاظت از میراث این سرزمین داشته باشیم.

او گفت: در موزه مقدم نیز استاد محسن مقدم و همسرش سلما کویومجیان کارت پستالهای زیادی ارسالی از دوستانشان در اروپا جمع‌آوری کردند که نکات ریز و جالبی در پشت هر یک به چشم می‌خورد و تک تک نیاز به پرداختن و موشکافی دارد که قطعا هر چه کهنه‌تر شوند بر ارزششان افزوده خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: کمتر مجموعه‌داری را سراغ دارم که اگر پژوهشگری عکسی از او بخواهد در اختیارش نگذارد ولی اگر سراغ یک موزه بروید به سختی عکس آثار را در اختیار شما می‌گذارند و اگر این کار را هم انجام دهند آنقدر کیفیت عکس پایین است که نمی‌توانید از آن استفاده کنید و من این را به دفعات دیده‌ام. از این رو قدردان تمامی مجموعه‌داران به ویژه مهرداد اسکویی هستیم که مجموعه‌شان را که به سختی همانند فرزندانشان کنار هم جمع آورده‌اند را در اختیار ما می‌گذارند.
او در ادامه با اشاره به انتشار برخی از عکسهای آلبوم‌خانه کاخ گلستان در روزهای اخیر و عکس‌هایی که بازماندگان رولان دو مکنم از کاوش‌های شوش منتشر کردند تصریح‌کرد: پژوهشگران تشنه این اطلاعات هستند.

ده‌پهلوان ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در مجموعه موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سمتی حرکت کنیم که درهای مخازن را بر روی پژوهشگران باز کنیم زیرا که آنها تشنه این اطلاعات هستند. زمانیکه این اطلاعات را در خدمت جامعه علمی و در طبق اخلاص قرار دهیم مطمئن باشید موضوعات پژوهشی جدیدی با این بارش‌های فکری و پژوهشی جدیدی شکل خواهد گرفت و تا زمانیکه درها را قفل کنیم آبشخور سالمی برای پژوهش‌های ناب وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته