دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 13:39
حمیدی‌فر در گفت‌وگو با آنا:

تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعداد‌های انسان توجه دارد

تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعداد‌های انسان توجه دارد
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعداد‌های انسان به‌ویژه در نیاز‌های حیات معنوی او توجه دارد و محدود به رفتار یا حتی قوای ذهنی نیست.
کد خبر : 916015

فاطمه حمیدی‌فر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه اجلاسیه کشوری گروه روانشناسی و مشاوره به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اهداف تشکیل دانشکدگان در دانشگاه آزاد اظهار کرد: در راستای تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه در زمینه بازنگری ساختار نظام آموزشی با تأکید بر حوزه‌های دانشی میان‌رشته‌ای و ایجاد دانشکده‌های موضوعی و فناوری و مهارتی تأسیس دانشکدگان در این دانشگاه کلید خورد.

وی ادامه داد: مرجعیت بخشی به نگاه تخصصی و بهره‌گیری از توان نیروی انسانی متخصص در راستای اصلاح و بازنگری رشته‌های تحصیلی برای افزایش اثربخشی میان رشته‌هایی تحصیلی و ظرفیت‌ها و نیاز‌های آمایشی منطبق بر رصد روند‌های علم، فناوری و مشاغل جدید و آینده‌پژوهی دانش مهم‌ترین هدف از تشکیل این دانشکدگان بوده که دربرگیرنده گروه‌های دانشی حول موضوعی مشخص برای حل مسائل و نیاز‌های روز ملی یا بین‌المللی در راستای برنامه تحول و تعالی دانشگاه هستند.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعداد‌های انسان به‌ویژه در نیاز‌های حیات معنوی او توجه دارد و محدود به رفتار یا حتی قوای ذهنی نیست؛ بلکه مخاطب اصلی تربیت قلب انسان‌هاست. از نظر انسان‌شناسی اسلامی، هدف از تربیت ساخته شدن شاکله وجودی هر شخص بر اساس استعداد‌های فطرت پاک الهی انسانی و با یاری‌گری عوامل محیطی و مبتنی بر اختیار انسان است.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در کنار ساختار‌های دانشی موجود در دانشگاه‌های کشور همچون دانشکده‌های علوم تربیتی، وجود ساختاری چند رشته‌ای و موضوعی در کشور به‌شدت احساس می‌شود که با تمرکز «تعلیم و تربیت اسلامی» محور بر حوزه تعلیم و تربیت و موضوعات مرتبط با آن با جهت‌گیری اسلامی و با رویکرد تحول‌گرایانه به تحقق اهداف و رسالت‌های نظام تربیتی کشور کمک کند.

حمیدی‌فر تأکید کرد: همه اهداف، مأموریت‌ها، راهبردها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها، تولیدات و خدمات دانشکدگان و زیست‌بوم تربیتی آن در راستای تقویت و تعالی ارزش‌های اسلامی و نقش‌آفرینی مؤثر نهاد تعلیم و تربیت در پیشرفت همه‌جانبه کشور بوده در این راستا دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی با ۹ گروه کشوری کار خود را در زیرمجموعه معاونت علوم تربیتی و مهارتی آغاز به کار کرده است.

تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعداد‌های انسان توجه دارد

وی درباره این گروه‌های کشوری توضیح داد: این گروه‌ها شامل مدیریت آموزشی و آموزش عالی و بهسازی منابع انسانی، علوم تربیتی و خانواده، روان‌شناسی تربیتی و کودکان استثنایی و مشاوره شغلی و مدرسه، تربیت‌معلم و مربی، آموزش زبان‌های خارجی، آموزش علوم پایه (ریاضی، علوم، شیمی و...)، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، سنجش و اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، تکنولوژی آموزشی و آموزش الکترونیکی است.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح جزئیات تشکیل و نحوه فعالیت این دانشکدگان مطرح کرد: در راستای نیل به اهداف بسته‌های کاری مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه با موضوعات ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله و فعالیت منسجم و هم‌افزایی شبکه‌ای در «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد» و به‌منظور ارتقای سطح علمی دانشگاه و افزایش سطح مشارکت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد، اصلاح «نظام‌نامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد» و ابلاغ این نظام‌نامه از طرف رئیس دانشگاه، این دانشکدگان ایجاد و احکام آنها با امضای ریاست دانشگاه برای روسای دانشکدگان صادر شد.

حمیدی‌فر با تأکید بر اینکه ایجاد پیوند میان دانش‌پایه تعلیم و تربیت و فعالیت‌های عرصه تربیتی و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای نهاد تعلیم و تربیت فراتر از رشته‌های علوم تربیتی رسالت این دانشکده‌هاست، تشریح کرد: اکنون بخشی از جامعه علمی علوم تربیتی بیگانه از عرصه‌هایی، مانند مدرسه، کودکستان، رسانه، مشغول تولید محصولات تربیتی به آموزش و پژوهش هستند و بخشی از فعالان و کنشگران عرصه تربیت بهره اندکی از تخصص دانشگاهی دارند.

تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعداد‌های انسان توجه دارد

وی اضافه کرد: دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی در راستای مأموریت‌های محوله، برنامه‌ها و ساختار خویش را بنا نهاده است: اول ایجاد پیوند میان دانش‌پایه و فعالیت در عرصه و بعد مجموعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و خدماتی دانشکده‌ها در راستای ارتقای شایستگی‌های این گروه‌ها و تعالی عرصه‌های مرتبط فعالیت خواهند کرد. 

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی درباره نوع تعامل این دانشکدگان با استان‌ها گفت: با تأسیس معاونت علوم تربیتی و مهارتی و دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در سازمان مرکزی و راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی در استان‌ها گام‌های اجرایی در راستای تحقق اهداف این سند برداشته و از طریق مدیران گروه استان متناظر گروه‌های کشور تعامل با استان‌ها انجام خواهد شد.

حمیدی‌فر تبیین کرد: در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی با حضور مؤثر مدیران گروه کشوری در۶ رشته، جامعه و حکمرانی تربیتی، والدگری و تربیت کودک، مدرسه و نوآوری‌های تربیتی، دانشگاه و تعالی سرمایه انسانی، صنایع خلاق آموزشی، خدمات تربیتی- روان‌شناختی و پایش سلامت جسمی کودکان و نوجوانان فعالیت‌های بین‌رشته‌ای را مدیریت و هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته