دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون فرش اتاق ایران اعلام کرد؛

ضرورت بازگشت فرش دستباف ایرانی به بازارهای جهانی/ افت صادرات فرش دستباف شدت گرفت

ضرورت بازگشت فرش دستباف ایرانی به بازارهای جهانی  افت صادرات فرش دستباف شدت گرفت
رئیس کمیسیون فرش اتاق ایران ضمن اشاره به آمار کاهش شدید صادرات فرش دستباف طی سال‌های گذشته اظهار امیدواری کرد که دولت آینده با اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای ابزار رشد صادرات فرش دستباف را فراهم کند تا ورود تولیدات ایرانی به بازار‌های جهانی که قبل تر در تصاحب ایران بود، تسریع شود.
کد خبر : 916010

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مرتضی حاجی آقا میری امروز در نشست خبری کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی که به مناسبت روز ملی فرش و صنایع دستی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: آمار‌های صادراتی ما نشان‌دهنده تنزل کشور در حوزه صادرات فرش دستباف است.البته سه سال است که عملا مرکز ملی فرش در حالت تعلیق به سر می‌برد و با تشکیل مرکز ملی صنعت خلاق فرش نیز هیچ فعالیتی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران گفت: رکود و افت صادرات فرش دستباف به ویژه پس از اعمال تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷، سرعت بیشتری گرفت و با شیب تندی در حال پیشروی است که امیدواریم در دولت آینده و با انتخاب رئیس جمهور جدید، سیاست‌هایی اتخاذ شود که این نزول متوقف شده و بتوانیم مجدد به رشد برسیم و به بازار‌های جهانی راه پیدا کنیم.

کاهش صادرات فرش دستباف 

علانور توکلی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در ادامه این نشست اظهار کرد: در گذشته فرش دستباف در شرایطی بود که جمعیت بسیار زیادی از آن امرار معاش می‌کردند و شغل اصلی بسیاری از مردم بود. اما متاسفانه درحال حاضر و در زمینه فرش دستباف، شرایط خوبی نداریم.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران افزود: طبق آمار در حال حاضر میزان صادرات از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته و ادامه اجرای قوانین موجود، صادرات و اشتغال‌آفرینی در صنعت فرش را از بین می‌برد.

توکلی با تاکید بر اینکه  با از بین رفتن صنعت فرش اشتغال از بین می‌رود، گفت: افرادی که درصنعت فرش دستباف کار می‌کردند و هنرآفرینی داشتند وقتی می‌بینند کارآفرینی وجود ندارد، سراغ کارگری و راننده اسنپی می‌روند در حالی که هیچکس هم تراز آنها نمی‌تواند فرش ببافد و زیبایی بیافریند و همه اینها ناشی از سیاست‌های غلط است.

برگزاری نمایشگاه فرش 

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی صنعت فرش این است که متولی دولتی ندارد. هر ساله در شهریور ماه نمایشگاه فرشی برگزار می‌شود که مسال باز زمان آن به گونه‌ای مشخص شده که متاسفانه اعلام کرده‌اند هیچکس در آن شرکت نمی‌کند. ما جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و تاکید کردیم که نمایشگاه به این صورت نمی‌تواند برگزار شود ما به نتایج مطلوبی نرسیده‌ایم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: متاسفانه ما به جای اینکه به فکر افزایش صادرات و بازاریابی مناسب باشیم تا بتوانیم در بازار فرش تحرکی ایجاد کنیم و صادرات آن را افزایش دهیم باید به فکر حل کردن مشکلاتی باشیم که خلق الساعه به وجود می‌آید و عدم پاسخگویی‌ها موجب می‌شود که شرایط خسته‌کننده باشد.

روز ملی فرش و صنایع دستی اهمیت بسیار زیادی دارد

حامد چمن‌رخ  نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران  نیز در ادامه نشست خبری اظهار کرد: فرش برای ایرانی‌ها تنها یک کفپوش نیست تمام ایرانی‌ها با آن رابطه احساسی دارند چرا که وقتی یک قالیباف می‌بینند با ذوق به سمت آن می‌روند تا فرایند بافت را نگاه کنند، بنابراین روز ملی فرش و صنایع دستی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: در دولت دوازدهم با شروع تحریم‌های آمریکا با قوانینی از جمله بازگشت هزینه صادرات مواجه شدیم که به تبع آن تصمیم غلطی که بانک مرکزی گرفت هیچ سودی از صادرات نداشتیم و تنها چیزی که به دست آوردیم این بود که حجم صادرات بخش خصوصی کاهش یافت.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران ادامه داد: در ابتدای دولت دوازدهم بحث انتقال مرکز ملی فرش ایجاد شد که موجب شد تنها متولی فرش دستباف کشور که جایگاه سازمانی خیلی خوبی را طی ۲۰ سال به دست آورده بود و کرسی‌هایی را در مجلس و کمیسیون فرهنگی و... داشت از دست دهد و ارتباطات خود را در دولت از دست دادیم و این در کنار تغییر قوانین به دلیل تحریم‌ها بود و نیاز بود که کسانی در بدنه دولت باشند تا از حق جامعه فرش حمایت کنند.

دو میلیون نفر توسط مرکز ملی فرش شناسایی شدند

وی افزود: طبق آمار‌ها رسمی دو میلیون نفر توسط مرکز ملی فرش، شناسایی شدند که حق آنها ضایع شده و به آنها ظلم شده و کسی در دولت از آنها حمایت نکرده و قوانینی که با تلاش بخش خصوصی به دولت و مجلس رسیده به دلیل اینکه حامی دولتی نداشته به سرانجام نرسیده و نمونه آن بحث معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف در سال گذشته است که قرار شد طبق بودجه ۱۴۰۲ فرش دستباف ۲۰ درصد ارزش صادراتش بازگردد و مابقی آن معاف شود. متاسفانه ابلاغ این قانون تا اسفند طول کشید و از ۱۵ بهمن تا پایان سال ۱۴۰۲اجرا شد و در بودجه ۱۴۰۳ نیز مجدد حذف شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: شهید جمهور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته