دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 10:00

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا/ ترامپ و معمای یک ایالت حساس

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا  ترامپ و معمای یک ایالت حساس
نظرسنجی انجام‎‌شده از سوی یک رسانه جمهوری‌خواه حاکی از آن است که ترامپ در «فلوریدا» به عنوان ایالت محل سکونتش، وضعیت چندان مساعدی ندارد و حتی ممکن است نتیجه را به رقیب دموکرات واگذار کند.
کد خبر : 915918

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ فلوریدا یکی از مهم‌ترین ایالات در ساختار کالج الکترال در آمریکا محسوب می‌شود. این ایالت پس از دو ایالت کالیفرنیا و تگزاس، دارای بیشترین ارزش رأی الکترال (۲۹ امتیاز) است. در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، ترامپ توانست بر هیلاری کلینتون و جو بایدن در این ایالت مهم غلبه کرده و آرای الکترال آن را در سبد رأی جمهوری‌خواهان واریز کند.

این بار نیز جمهوری‌خواهان تقریباً نسبت به پیروزی در فلوریدا اطمینان دارند، هرچند که نظرسنجی‌های اخیر زنگ خطر را در این ایالت حساس و مهم برای ترامپ به صدا درآورده است.  

بر اساس نظرسنجی جدید فاکس نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنان در میان رأی‌دهندگان فلوریدا برتری دارد؛ اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال کم کردن فاصله است. نظرسنجی به تازگی از ۱۰۷۵ رأی‌دهنده ثبت‌نام‌شده فلوریدا، که از یک تا ۴ ژوئن انجام شد، نشان می‌دهد که ترامپ ۵۰ درصد و بایدن ۴۶ درصد آرا را در فلوریدا به دست می‌آورند.

نتایج نشان می‌دهد که رقابت در ایالت فلوریدا برخلاف آنچه تصور می‌شود، پیچیده است و نمی‌توان جمهوری‌خواهان را پیروز بلامنازع این رقابت (آن‌هم از اکنون) قلمداد کرد. این موضوع، خبر بدی برای رئیس‌جمهور سابق آمریکاست؛ زیرا وی اگر در ایالات مهم و حساسی مانند ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان (که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در آنها از بایدن شکست خورد)، پیروز شود، اما رقابت را در فلوریدا واگذار کند، عملاً بار دیگر مجموع آرای الکترال را به دموکرات‌ها و بایدن خواهد باخت.  

فلوریدا در سال‌های اخیر به سمت جمهوری‌خواهان حرکت کرده است و دموکرات‌ها را بر آن داشته تا زمان و هزینه کمتری را برای تغییر نتیجه انتخابات در این ایالت صرف کنند. اما نظرسنجی می‌تواند به رهبران دموکرات ایالت کمک کند تا ادعا کنند بایدن هنوز در نوامبر در فلوریدا شانس مبارزه دارد. در پاسخ به نظرسنجی فاکس نیوز، حزب دموکرات فلوریدا بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن تأکید کرد ترامپ (در این ایالت حساس) دچار بحران شده است. ترامپ در سال ۲۰۱۶ با کمی بیش از ۱۰۰۰۰۰ رأی برنده رقابت در فلوریدا شد، اما حاشیه پیروزی او در سال ۲۰۲۰ زمانی که با بیش از ۳۷۰۰۰۰ رأی بر بایدن  پیروز شد، به‌شدت افزایش یافت. اکثر نظرسنجی‌های امسال نشان می‌دهند که ترامپ تا ۱۵ درصد از بایدن در فلوریدا پیشی گرفته بود، اما اکنون این اختلاف به ۴ درصد رسیده است.

نکته مهم‌تر اینکه دموکرات‌ها تلاش می‌کنند با تأکید بر مواردی مانند قانونی قلمداد کردن سقط‌جنین در فلوریدا، آرای شهروندان آمریکایی ساکن آن را به سبد رأی خود هدایت کنند. دوسوم از رأی‌دهندگان فلوریدا در نظرسنجی گفته‌اند که خواستار قانونی شدن سقط‌جنین  هستند، اما حزب جمهوری‌خواه فلوریدا رسماً با هر دو اصلاحیه پیشنهادی مخالفت کرده‌اند. دموکرات‌ها درصددند از طریق مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی بر روی این موضوع، میزان آرای جمهوری‌خواهان و ترامپ در این ایالت را کاهش دهند. ازاین‌رو جدال تمام‌عیار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در فلوریدا ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته