دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 10:19
معاون وزیر راه و شهرسازی:

مدیریت هماهنگ؛ تجربه موفق ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران است

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور، مدل مدیریت هماهنگ در نوسازی را به عنوان مدل موفق در تجربیات ستادهای بازآفرینی کلانشهرهای تهران، رشت و سبزوار با الگوهای مختلف عملیاتی عنوان کرد.
کد خبر : 91591

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بیست و سومین نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور، همکاری دولت و شهرداری را کلیدی ترین بحث در حل مسائل ساختاری برنامه های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری عنوان کرد.


معاون وزیر راه و شهرسازی تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری و ستادهای متناظر استانی را یکی از مهمترین اقدامات پس از تصویب سند ملی دانست و اظهار کرد: پس از گذشت 15 جلسه ستاد ملی و 231 جلسه استانی و شهرستانی شاهد اتفاقات بزرگی در جهت همگرایی دستگاهها و نهادهای مسئول در سطوح مختلف مدیریتی برای انجام مأموریتهای بازآفرینی شهری هستیم.


ایزدی یکی از موفقترین تجربهها در ایجاد ستادهای بازآفرینی را تجربه ستاد کلانشهر تهران ذکر کرد و گفت: ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران پس از ایجاد کمیتهها و کارگروههای مختلف توانست به جمع بندیها و مصوبات کارآمد و تأثیرگذاری برسد و مجموعه تعهدات، قولها و دستوراتی که پس از برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست دکتر قالیباف صادر شد، در نوع خود بینظیر بود.


وی در اینباره افزود: شهرداری تهران در جلسه مذکور علیرغم مسائل و مشکلات متعدد در دریافت دیون خود، باز هم تخفیفات جدیدی را برای نوسازی بافتهای فرسوده اعلام کرد؛ وزارت راه و شهرسازی نیز از در اختیار قرار دادن زمین به عنوان پشتوانه برنامه های بازآفرینی شهری خبر داد و سایر دستگاهها نیز آمادگی خود را برای پیشبرد مأموریتهای ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران اعلام کردند.


در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، گزارش اقدامات و تجربیات ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران را در اختیار مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور قرار داد.


عبادالله فتح اللهی، دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به آسیب شناسی تجربیات گذشته در زمینه نوسازی، خاطرنشان کرد: عدم هم زبانی میان دولت، شهرداری، جامعه فنی، فرهیختگان و ... در زمینه نوسازی و وجود تعاریف مختلف از مفهوم نوسازی یکی از اصلی ترین مقتضیات طراحی مدل مدیریت هماهنگ در نوسازی بود، چرا که نوسازی یک پروژه نیست، بلکه پروسه و فرآیندی است که نیاز به شکل گیری مدیریتی هماهنگ برای انسجام بخشی و یکپارچه سازی مجموعه دیدگاه های متفاوت در این عرصه دارد.


فتح اللهی علل ناکارآمدی بافت های فرسوده را عوامل اجتماعی، مدیریتی و فقر کالبدی دانست و تأکید کرد: پرداختن به مجموعه این مباحث، نیاز به هماهنگی با کلیه نقش آفرینان در فرآیند نوسازی در سطوح مختلف مدیریتهای استانی، شهری، محلی و غیره دارد که میبایست با مدل مدیریت هماهنگ هدایت شود تا بتواند باعث هم افزایی مجموعه دستگاهها در این امر مهم شود.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بستر سازی، اعتمادسازی، توانمند سازی، نهادینه کردن فعالیت دستگاه های ذی مدخل و ... را از جمله اقدامات انجام شده در رویکرد نوسازی مردمی و مشارکت محله محور عنوان کرد و گفت: نوسازی شهر تنها یک مأموریت در کنار سایر مأموریت های دولت و شهرداری نیست، بلکه به عنوان ستون فقرات شهر تلقی می شود که بدون توجه به آن همه اقدامات ناقص می ماند.


دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نقد، ارزیابی و آسیب شناسی اقدامات نوسازی را از ضروریات حرکت در این مسیر عنوان کرد و یادآور شد: تا زمانی که دید منفی نسبت به بافتهای فرسوده وجود داشته باشد، همگرایی رخ نمیدهد و تبدیل نقد به واگرایی، سم مهلک نوسازی بافت های فرسوده می شود. لذا داشتن اندیشه مثبت در فرآیند نوسازی، اکسیر ایجاد مدیریت هماهنگ خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته