دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1403 - 16:00
کاظمی قمی:

کشورهای همسایه باید به حمایت خود از مردم افغانستان ادامه دهند/ نیمی از حقابه ایران محقق شده است

کشورهای همسایه باید به حمایت خود از مردم افغانستان ادامه دهند  نیمی از حقابه ایران محقق شده است
نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان گفت: همچنان کشورهای همسایه باید با اولویت و تحت حمایت جامعه جهانی و سازمان ملل، حمایت خود از مردم افغانستان را ادامه دهند.
کد خبر : 915838

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان پس از برگزاری دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان که در تهران برگزار شد، طی نشست خبری با بیان این که نمایندگان شرکت کننده در این نشست با دولت و ملت ایران در ارتباط با حادثه دلخراش شهدای خدمت ابراز همدردی کردند، اظهار داشت: نشست گروه تماس منطقه‌ای امروز در تهران با حضور ۴ کشور از کشور‌های منطقه و همسایه افغانستان شامل ایران، پاکستان، روسیه و چین با موضوع محوری افغانستان برگزار شد. این نشست در تداوم نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین المللی با توجه به حساسیت مساله افغانستان و رویداد‌هایی که امنیت و ثبات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: در افغانستان نزدیک به سه سال قبل اشغالگران خاک این کشور را ترک کردند و شرایط جدیدی حاکم شد و افغانستان همچنان به عنوان موضوع اصلی در دستور کار همسایه این کشور و از موضوعات مهم سیاست خارجی است.

بخش عمده چالش‌ها در افغانستان برگرفته از دوران اشغالگری است

کاظمی قمی تصریح کرد: یکی از مسائل مورد بحث امروز کشور‌های همسایه این است که باید حمایت خود را از مردم افغانستان ادامه دهند، شرایط مردم افغانستان سخت است با مشکلات زیادی مواجه هستند بخش عمده این چالش‌ها برگرفته از دوران اشغالگری است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: امروز ۴ کشور در این نشست بر ابتکار منطقه‌ای تاکید داشتند و  کشور‌های همسایه در جهت کمک به امنیت این کشور در مبارزه با تروریسم و موضوعاتی در رابطه با مسائل انسان دوستانه و... همکاری منطقه‌ای را به صورت  محوری دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد:  یکی از نگرانی‌هایی که مطرح شد مساله تروریسم بود که موضوعی است که هم مردم افغانستان و هم کشور‌های همسایه و منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شاهد اقدامات تروریستی در مسکو، قندهار یا اتباع چینی در پاکستان یا حوادث تروریستی داخل کشور در سیستان و بلوچستان بودیم، این نشان می‌دهد مساله تروریسم مورد توجه اشغالگران دیروزی است و امروز تلاش می‌کنند بی‌ثبات سازی را تسری دهند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان افزود: بر این اساس گفتمان امروز با همتایان در تهران در مسائل مربوط به تروریسم، کمک به امنیت و مرز‌ها بود و این که فضایی به وجود آید که برای مهاجرینی که نزدیک به ۳۰ در صد از مردم افغانستان را تشکیل می‌دهند چاره‌ای اندیشی شود.

توافقات خوب در نشست تهران

کاظمی قمی خاطرنشان کرد: این نشست دارای توافقات خوبی بود یعنی ابتکارات منطقه‌ای  به جامعه جهانی کمک می‌کند، واقعیت این است تحولات افغانستان اثرگذار بر محیط پیرامونی خود است، اگر تروریسم یا مساله مهاجرت همچنان ادامه دارد موجب دغدغه و نگرانی است، امروز حکومت سرپرست افغانستان در این کشور مستقر است، اما مسائل افغانستان به این موضوعات تمام نمی‌شود، بلکه دیگرانی که دنبال بودند تا افغانستان سرزمینی برای دشمنان و رقیب آن‌ها شود همچنان این سرزمین مورد سوء هدف  آنها است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: در نشست امروز ۴ کشور بر نقش مخرب آمریکا تاکید داشتند. آنچه امروز به جا مانده ناشی از اشغالگری است. این مساله در صحبت‌های طرف‌های حاضر در نشست امروز بود این که آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند، مشکلاتی برای امنیت و مردم یک کشور ایجاد کنند الان هم که رفته اند دست از شرارت بر نمی‌دارند.

توصیه‌ای از سر خیرخواهی به حکومت سرپرست به معنی مداخله‌گری نیست

کاظمی قمی همچنین بیان کرد: کشور‌های همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که بار سنگینی از افغانستان را همچنان به دوش می‌کشد حدود ۶ میلیون از اتباع در داخل کشور مساله مهمی است، دغدغه‌هایی که در حوزه امنیتی مواد مخدر و تروریسم وجود دارد برای همسایگان دیگر یک موضوع است؛ لذا یک امر طبیعی است، دغدغه کشور‌های همسایه افغانستان بر این باشد که یک ابتکار جمعی و تعامل با کابل را در مسیر ثبات سازی و سازندگی پیش ببرند. اگر توصیه‌ای به حکومت سرپرست گفته می‌شود که از سر خیرخواهی است به معنی مداخله‌گری نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به این که چند روز آینده شاهد نشست اجلاس دوحه سوم در قطر هستیم، این موضوع نیز امروز مطرح شد و چهار کشور ایران، روسیه، چین و پاکستان  توصیه شان این است کشور‌های همسایه و منطقه در این ابتکار منطقه‌ای مشارکت کنند. در اجلاس یک و دوم دوحه آنچه مطرح شد چیزی نبود که به مساله افغانستان کمک کند. موضوعاتی مطرح شد که هم شفاف سازی نشد.

کاظمی قمی یادآور شد: یکی از  مسائل حضور نماینده ویژه در امور افغانستان بود، امروز یوناما در افغانستان حضور دارد،   کشور‌های منطقه مطرح کردند که یک نماینده چه صلاحیتی دارد چه موضوعاتی را می‌خواهد حل کند. در نتیجه اجلاس دوم دوحه نتوانست آنچه مطرح شده بود را برطرف کند.

از ابتکار تحمیلی دفاع نمی‌کنیم

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هر ابتکاری که مسیر را برای حکومت سرپرست به عنوان حکومت مسئولیت مدار کمک کند،   کمک خواهد کرد، اما اگر قرار است چیزی تحمیل شود و یا نتیجه‌ای نداشته باشد، دلیلی ندارد از آن  ابتکار دفاع کنیم.

وی افزود: در نشست امروز در موضوعاتی که نگرانی‌های منطقه‌ای را حل کند، گفتگو صورت گرفت، قرار شد از مسیر دستگاه‌های دیپلماسی و... نتایج گفتگو‌ها منتقل شود، امیدوارم ابتکارات منطقه‌ای چه در فرمت مسکو، کابل یا تهران و آنچه دغدغه کشور‌های همسایه است، بتواند  در اجلاس دوحه سوم با تشریک مساعی و طرح موضوعات اساسی  ابتکارات را پیش ببرد.

افغانستان باید در حوزه سیاسی حکومتی از افراد صالح و از اقشار مختلف داشته باشد

کاظمی قمی افزود: اگر امروز افغانستان بخواهد برای برون رفت از بحران‌هایی که برای آن به وجود آورده‌اند چاره اندیشی کند باید در حوزه سیاسی حکومتی از افراد صالح و از اقشار مختلف داشته باشد.

کاظمی قمی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی  اظهار کرد: قرار شد که نکات مهم مطرح شده در این نشست  و دیدگاه‌های کشور‌های حاضر در این نشست  به صورت  مکتوب و رسمی  در اختیار حکومت سرپرستی افغانستان، سازمان ملل، شورای امنیت و نشست دوحه  قرار داده شود.

نشست تهران تریبون خوبی برای طالبان بود که نیامدند

وی در در پاسخ به سوالی در ارتباط با چرایی عدم حضور  حکومت سرپرستی افغانستان در نشست تهران گفت: ما از حکومت سرپرستی افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت کرده بودیم،   نامه‌ای از طرف ما برای آنها جهت شرکت در این نشست ارسال شده بود البته این نامه پیامی از چهار کشوری بود که در این گروه و نشست حضور دارند  و این نشست تریبون خوبی بود که آنها (حکومت سرپرستی افغانستان) می‌توانستند از آن استفاده کنند و البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار خودشان بودند که از این تریبون استفاده کنند یا نه و آنها در نهایت این تصمیم را گرفتند و صاحب اختیار خودشان بودند.

نیمی از حقابه ملت ایران محقق شده است

کاظمی قمی همچنین در پاسخ به سوالی  در مورد حقابه ایران از هیرمند تاکید کرد: در سال آبی جاری در چارچوب معاده ۱۳۵۱ هجری شمسی تا به امروز نیمی از حق‌آبه ملت ایران در چارچوب این معاهده محقق شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با توجه به شرایط جاری و و اقدامات فنی و دیپلماتیک که انجام شده است مابقی این حقآبه نیز تامین شود، اظهار کرد چند روز آینده نشست کمیساریای آب در کابل برگزار می‌شود و یکی از مسائلی که در آن مطرح می‌کنیم اعزام هیئت‌های فنی در حوزه‌های فنی و تخصصی به افغانستان  است با توجه به اینکه وقتی در این کشور اتفاقاتی مانند سیل  و مسائل این چنینی پیش می‌آید آنها در این زمینه با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

کاظمی قمی با بیان اینکه امیدواریم در این ارتباط با توجه به مجموعه اقداماتی که صورت می‌گیرد ما  به یک روال خوب  و مناسب در مسئله تامین حقآبه ایران از هیرمند دست پیدا کنیم گفت: در این ارتباط همه دستگاه‌های دولتی نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

تاکید بر احداث مجتمع‌های کشت و صنعت در دو طرف مرز ایران و افغانستان

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که ما به دنبال آن هستیم و بر آن تاکید داریم احداث مجتمع‌های کشت و صنعت در دو طرف مرز ایران و افغانستان است در این ارتباط ضروری است که کار مطالعاتی را شروع کنیم تا یک منافع مشترک پایدار برای دوکشوردر اطراف مرز‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مسئله تامین آب پایدار در استان سیستان و بلوچستان یکی از دغدغه‌های جدی دولت سیزدهم بوده است، خاطرنشان کرد در همین چارچوب شاهد این بودیم که  یکی از اقداماتی  که درمدت اخیر  انجام شده است ایجاد دستگاه‌های آب شیرین کن  و احداث چاه بوده است و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود بتوانیم از بحران آب در این منطقه خارج شویم.

اشغالگران دیروز در قالب لباس دیپلماتیک همان اهداف قبل را دنبال می‌کنند

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود  با بیان این که ما اصرار داریم که موضوع افغانستان یک  موضوع منطقه‌ای است، گفت: در حال حاضر اشغالگران دیروز افغانستان می‌خواهند در قالب لباس دیپلماتیک همان نقش و اهداف را در این کشور دنبال کنند.

دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان، با حضور نمایندگان ویژه ایران، چین، روسیه و پاکستان در  امور افغانستان  امروز  شنبه ۱۹ خرداد ماه به میزبانی ایران در  دفتر  مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته