دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1403 - 11:40

قطعه‌ی در گذر سکوت از پرژام پارسی

قطعه‌ی در گذر سکوت از پرژام پارسی
به تازگی متوجه شده‌ایم که پرژام پارسی از آهنگسازان خوب کشورمان بعد از سال‌ها تلاش موفق شده قطعه در گذر سکوت که اولین قطعه از آلبوم سایه روشن به‌شمار می‌رود را منتشر کند.
کد خبر : 915756

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌به تازگی متوجه شده‌ایم که پرژام پارسی از آهنگسازان خوب کشورمان بعد از سال‌ها تلاش موفق شده قطعه در گذر سکوت که اولین قطعه از آلبوم سایه روشن به‌شمار می‌رود را منتشر کند. این قطعه درواقع آلبومی اقتباسی از رمان شازده کوچولو است. حال و هوای آلبوم سایه روشن بیشتر به سمت موسیقی امبینت و الکترونیک سوق دارد و این آهنگساز خوش‌ذوق، علاوه‌بر سازهای آکوستیک، از سازهای استرینگ به سبک مشابه آلبوم فصل فراموشی استفاده کرده است. در این مطلب قصد داریم تا ضمن معرفی این آهنگساز برجسته، در مورد قطعه گذر از سکوت و دیگر کارهای وی نیز صحبت کنیم.

پرژام پارسی را بیشتر بشناسید

پرژام پارسی از آهنگسازان برجسته کشورمان در سال ۱۳۶۷ به دنیا آمد. علاقه پارسی به دنیای موسیقی از همان اوایل کودکی آغاز شد. او با پیانو آشنا شد و با گذشت زمان، عاشق این ساز شد. پرژام پارسی علاوه‌بر آثار موسیقیدانان سبک کلاسیک، به آثار آهنگسازان معاصر نیز علاقمند بود و در طول روز ساعات زیادی را صرف بررسی آثار این نوازندگان و تجزیه و تحلیل تکنیک‌ آنان می‌کرد. از این طریق بود که پارسی توانست سبکی منحصربه‌فرد را ایجاد کند و عناصر موسیقی سبک کلاسیک و معاصر را با هم ترکیب کند. آهنگ‌های او هارمونی و ریتمی پیچیده دارد که تجربه شنیداری بی‌نظیری را ایجاد خواهد کرد.

پرژام پارسی از هنرمندانی است که علاوه‌بر نوازندگی به طراحی آثاری زیبا و منحصربه‌فرد نیز مشغول است. اگرچه آهنگسازی را باید تخصص اصلی پارسی دانست؛ اما این هنرمند خوش‌ذوق سعی کرده تا تجربه خود را در طراحی به سطحی کاملا حرفه‌ای برساند و به یک نقاش حرفه‌ای و دقیق تبدیل شود.

گاها دیده می‌شود که آن دسته هنرمندانی که توانایی کار و تولید آثار در رسانه‌های مختلف را دارند، مفاهیم یا فرم‌هایی را از رسانه‌ای به رسانه دیگر منتقل می‌کنند. موسیقی و نقاشی در جایگاه دو رسانه، قادر به تحریک دو حس متفاوت (دیدن و شنیدن) بوده و این توانایی را دارند که عناصر رسمی را به یکدیگر وام دهند (مانند ریتم در نقاشی یا فضا در موزیک) و درواقع می‌توانند مکمل یا تقویت‌کننده یکدیگر باشند.

پارسی به‌عنوان نقاش در نمایشگاه‌های گروهی بسیاری در اقصی نقاط جهان شرکت کرده است. او همچنین در تورنتو کانادا برگزارکننده یک نمایشگاه انفرادی برای به نمایش درآوردن آثارش بوده است. به‌غیر از نمایشگاهی که اخیرا برگزار شده است، اکثر آثار پارسی فیگوراتیو بوده و حاکی از تفاوت سطح دو دسته از آثاری است که به نمایش گذاشته شده است.

آثار منتشر شده از پرژام پارسی

سال گذشته، تک قطعه‌ای با نام Expression از این آهنگساز خوشنام منتشر شد. این قطعه نیز اقتباسی از رمان شازده کوچولو بود و ترکیبی از ملودی‌های زیبای پیانو در آن مشاهده می‌شود. پارسی و استودیو زمستان بعد از ۵ سال تلاش توانستند این پروژه را به پایان برسانند و به‌صورت فیزیکی و همچنین در پلتفرم‌های معتبر جهانی پخش کنند.

پارسی بعد از این‌که توانست اولین آلبومش را با نام In Decadence and Disarray در سال ۲۰۰۶ منتشر کند، موفق شد پنج آلبوم دیگر را به شکلی کاملا انفرادی و مستقل منتشر کند. آلبوم In Decadence and Disarray که به نام انحطاط و بی‌نظمی هم معروف است، از سبکی نئوکلاسیک پیروی می‌کند.

پرژام در طول ۱۷ سالی که به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند، تهیه‌کنندگی و نوازندگی گروه‌های موسیقی بسیاری را در آلمان و روسیه به عهده گرفته است. این آهنگساز توانا و خوشنام کشورمان توانسته است در سال ۲۰۲۴، قطعه The Limited Sense را منتشر کند. وی به‌عنوان گیتاریست و پیانیست در این قطعه حضور دارد. جالب است بدانید، پارسی یکی از آهنگسازان اصلی گروه Dark Clove Ensemble است. او علاوه‌بر آهنگسازی، تهیه‌کنندگی، مهندسی صدا، نوازندگی پیانو و گیتار، این توانایی را از خود نشان داده که در صورت نیاز به نوازندگی سازهای دیگری همچون گیتار باس و ویولن سل مشغول شود. ژانرهای مختلفی همچون پاپ، جز، پراگرسیو متال و حتی امبینت در آثار او دیده می‌شود.

ششمین آلبوم این هنرمند توانا در هفتم نوامبر سال ۲۰۱۸ بود که به‌صورت انفرادی و به‌صورت قطعه‌ای به نام Season of Amnesia منتشر شد. آلبوم Season of Amnesia یا فصل فراموشی دارای سبک کلاسیک و ۱۵ عدد قطعه موسیقی را شامل می‌شود.

پرژام پارسی، این آهنگساز و پیانیست خوب ایرانی به‌دلیل یکی دیگر از آثارش که مرثیه‌ای برای مادرم نامگذاری شده، شهرت خوبی کسب کرد. در این قطعه دیده می‌شود که پارسی به گزاره‌های شاخصی که در سال‌های اول کاری‌اش به آن‌ها پایبند بود، یعنی پیانو نوازی و همچنین آهنگسازی کلاسیک بازگشته که در قیاس با آثار امروزش دارای صدا و آهنگ متمایز‌تر و متفاوت‌تری است. در این قطعه، آهنگساز تمامی احساسات و کلام خود را روی کلیدهای پیانو ابراز می‌کند.

در گذر سکوت جدیدترین قطعه منتشر شده از پرژام پارسی

در گذر سکوت درواقع جدیدترین قطعه ساخته‌شده توسط پرژام پارسی است که به تازگی منتشر شده است. این قطعه به آلبوم سایه روشن تعلق داشته و درواقع از رمان شازده کوچولو اقتباس شده است. سایه روشن آلبومی است که طی هشت سال تلاش در اتریش و کانادا و با مشارکت گروهی از نوازندگان متبحر و با ذوق هم دوره پارسی ساخته شده است.

خبر خوش این است که سایه روشن در حال سپری کردن مراحل پایانی تولید است. قطعه در گذر سکوت شیفتگی آهنگساز را به طبیعت نشان می‌دهد که موسیقی امبینت و الکترونیک را به رخ کشانده و آهنگساز در کنار سازهای آکوستیک، از سازهای استرینگ همچون آلبوم فصل فراموشی استفاده کرده است.

سخن پایانی

پرژام پارسی را باید یکی از آهنگسازان بسیار حرفه‌ای معرفی کرد که به‌دلیل سبک موسیقی خاص در پیانو و استرینگ به محبوبیت خوبی دست یافته است. این آهنگساز که در هنر نقاشی نیز به شکلی کاملا حرفه‌ای فعالیت می‌کند، تاکنون موفق به انتشار قطعات و آلبوم‌های زیادی شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به فصل فراموشی، انحطاط و بی‌نظمی، بیان و … اشاره کرد. در گذر سکوت از جدیدترین قطعاتی است که به تازگی منتشر شده و در لیست کارهای پرژام پارسی قرار گرفته است. امیدواریم بتوانیم شاهد منتشر شدن آثار بیشتری از این هنرمند حرفه‌ای و توانا باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته