دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

غفلت از علوم انسانی کشور را با ابرچالش روبه‌رو خواهد کرد

غفلت از علوم انسانی کشور را با ابرچالش روبه‌رو خواهد کرد
مدیر مؤسسه پژوهشی نقش کلیک معتقد است که اختصاص نقش پررنگ‌تر به پژوهش در حوزه‌های سدسازی، رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه و بی توجهی به رشته‌های علوم انسانی کشور را با ابرچالش‌هایی روبه‌رو خواهد کرد.
کد خبر : 915742

جمشید گراوند مدیر موسسه پژوهشی نقش کلیک (شرکت بین المللی) در گفتگو با خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص رویکرد دولت‌های پیشین به مقوله پژوهش گفت: در ۴ دهه پس از انقلاب، همه دولت‌ها برنامه مشخصی برای اسناد بالا دستی و تنظیم نقشه راه پژوهشی کشور نداشتند و حتی اگر دولت‌های آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی را هم بخواهیم به عنوان پیشرو در عرصه پژوهشی نگاه کنیم باز می‌بینیم که این اثرگذاری خیلی محسوس نبوده و به چشم نیامده است. به عبارتی ما در حوزه پژوهش و تحقیقات راه بسیار دشواری را در پیش داریم که این مهم جز با یک تصمیم گیری کلان محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این سال‌ها، دولت‌های مختلفی بر منصب قدرت بودند که حتی با وجود تدوین برنامه‌های پژوهشی، اما نوع نگاه متفاوت هر کدام به این مقوله باعث شده است تا خیلی شاهد تحول و رشد علمی در کشور نباشیم و اگر بخواهیم کمی منصفانه نگاه کنیم باید گفت که هر چه عمر دولت‌ها بیشتر شده تنها شاهد اندکی تاثیرات مثبت‌تر بودیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به مقوله پژوهش کمی جزئی‌تر نگاه کنیم باید نقش پررنگ تری به پژوهش در حوزه‌های سدسازی، رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه داد در حالیکه در رشته‌های علوم انسانی کمتر این توجه  وجود داشته است. همین نبود توجه به این حوزه؛ کشور را با ابرچالش‌هایی  روبه‌رو کرده است و با قاطعیت می‌گویم که اگر از رشته علوم انسانی بی تفاوت بگذریم و نسبت به مسایل مختلف، مطالعات دقیق و کاربردی نداشته باشیم مطمئنا در سال‌های آتی، کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

گراوند افزود: مشکل بزرگ‌تر این است که ما حتی به برنامه‌های ششم و هفتم توسعه که به عنوان نقشه راه پژوهشی کشور ترسیم شده است هم خیلی پایبند نیستیم و اگر در این ۴۰ سال، اصولی و در یک مسیر مشخص و فارغ از نگاه‌های سیاسی حرکت می‌کردیم الان در جایگاه بسیار بالایی در پژوهش قرار داشتیم.

این پژوهشگر علوم اجتماعی در پاسخ به این سوال که دولت مرحوم رئیسی چقدر در حوزه کار علمی و پژوهشی توانست به موفقیت دست پیدا کند این طور بیان داشت: زمانی که دولت توسط ایشان تحویل گرفته شد کشور با مطالبات و چالش‌های بسیار اقتصادی روبه‌رو بود که حل این مسائل اولویت کشور بود و بدون شک فرصتی را برای پرداختن و برنامه‌ریزی جهت ارتقای پژوهش در کشور فراهم نکرد و حتی این تلنبار شدن خلا‌هایی که در مقوله علم و پژوهش کشور در چند دهه اخیر شاهد  بودیم باعث شد تا در این دولت هم خیلی راه به جایی نبریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که در دولت آتی این مسیر هموارتر شود و توجه به برنامه‌های توسعه و نقشه راه را در مقوله پژوهش کشور شاهد باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته