دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش ۵ درصدی ارزش افزوده کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل

افزایش ۵ درصدی ارزش افزوده کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل
وزیر جهادکشاورزی تجهیز سامانه‌های پایش کشاورزی را جهت‌گیری مدیریت کلان به سمت تصمیم‌سازی منطقی، تصمیم‌گیری اصولی و اجرای موفق دانست و تکمیل سامانه‌های برخط را ابزار مدیریت در میدان و پیشگیری قبل از بحران خواند.
کد خبر : 915700

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در بازدید سرپرست ریاست‌جمهوری از مرکز پایش کشاورزی، ضمن ارایه آمار پیشرفت کشاورزی در یک سال اخیر، گفت: برآیند شاخص‌های اصلی کشاورزی با حرکت رو به بالا در محدوده مثبت قرار گرفته است.

وی در همین رابطه افزود: بانک مرکزی و مرکز آمار، نرخ تورم شاخص کل را ۲.۸ درصد و شاخص کشاورزی را ۱.۸ درصد اعلام کرده است و این کاهش جز با افزایش و رشد تولید میسر نمی‌شود.

وزیر جهادکشاورزی ثمره‌ی حمایت از تولید داخل را بهبود قابل توجه تراز تجاری کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن دانست و گفت: تراز تجاری کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، ۲ میلیارد دلار بهبود یافته که یک میلیارد دلار آن در کاهش واردات و به همان میزان افزایش صادرات محصولات کشاورزی بوده است.

ذخایر نهاده و محصولات اساسی با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست

نیکبخت با بیان این که فراوانی نهاده به اندازه‌ای است که قیمت آن در بازار آزاد، ارزان‌تر از سامانه بازارگاه است، اطمینان داد: روند ثبات در منابع پایه تولید در شش ماهه دوم هم مانند نیمه اول سال، ادامه خواهد یافت و تدارک لازم از هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد.

وی راهبرد وزارت جهادکشاورزی را بیشینه سازی و یکنواختی تولید، تامین کافی و بدون نوسان نیاز داخل و پیگیری جدی اهداف صادرات محصول و ایجاد بازار صادراتی باثبات عنوان کرد.

نیکبخت در تایید فراوانی، چنین گفت: فراوانی محصول اساسی در کشور به اندازه‌ای هست که ذخایر راهبردی را با تولید داخل تکمیل کرده‌ایم و نیازی به واردات نداریم.

وزیر جهادکشاورزی، راهبرد تولید با هدف تامین داخل و صادرات را راهگشای مشکلات بازار و اقتصاد کشاورزی دانست و گفت: امروز تولید مرغ و تخم‌مرغ در سطحی قرار گرفته که علاوه بر رفع دغدغه تامین نیاز داخل و تدارک ذخایر استراتژیک وارد بازار‌های صادراتی شده است به طوری که از ابتدای سال تاکنون، ۵ هزار و ۷۰۰ تن مرغ و ۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این مدت کوتاه صادر شده است.

گفتنی است؛ در بازدید سرپرست ریاست‌جمهوری از مرکز پایش کشاورزی، سامانه اطلاعات مکانی کشاورزی (سامکا)، سامانه ثبت اطلاعات پهنه‌بندی و زیر سامانه‌های کنترل داده کشاورزی به صورت برخط؛ اطلاعات زیر‌بخش دام و طیور و زراعت را ارایه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته