دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1403 - 09:54

باقری در نشست فوق‌العاده گروه دی-۸ شرکت می‌کند

باقری در نشست فوق‌العاده گروه دی-۸ شرکت می‌کند
سرپرست وزارت امور خارجه ایران در رأس هیأتی در نشست فوق‌العاده گروه دی-۸ درباره غزه شرکت می‌کند.
کد خبر : 915611

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی ۸) با موضوع غزه فردا (شنبه) ۱۹ خرداد هشتم ژوئن ۲۰۲۴ در کاخ تاریخی دولما باغچه در شهر استانبول برگزار خواهد شد.
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز در رأس هیأتی در این نشست شرکت خواهد کرد.
«محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان، «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی، «محمد حسن» وزیر امور خارجه مالزی و «دیپو مونی» وزیر رفاه بنگلادش و مقامات بلندپایه مصر و نیجریه هم قرار است در این نشست شرکت کنند.

در بیانیه گروه ۸ آمده است: این نشست به دعوت هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه سازماندهی شده و انتظار می‌رود که حمایت و همبستگی بیشتری در ائتلاف «دی-۸» برای مردم فلسطین، بویژه ساکنان محاصره شده نوار غزه ایجاد شود.
هاکان فیدان اخیرا در تماس تلفنی با علی باقری از وی برای حضور در این نشست دعوت کرده بود.
در این نشست، درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین گفتگو خواهد شد. اقدام جمعی برای کمک به پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به عنوان محور اصلی این نشست اعلام شده است..
انتظار می‌رود کشور‌های عضو دی-۸ که این گروه را در سال ۱۹۹۷ میلادی با هدف تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی بین خود تاسیس کرده و برای نخستین بار نشستی برای بررسی یک مسئله سیاسی مانند مسئله فلسطین برگزار می‌کنند، در پایان این نشست یک اعلامیه مشترک و محکم در مورد تحولات غزه به تصویب برسانند.
باقری در حاشیه این نشست با وزرا و مقامات شرکت کننده دیدار و گفتگو خواهد کرد. ابتکار ایران برای برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره غزه هم از جمله مباحث مورد گفتگو در این دیدار‌ها خواهد بود.
سازمان دی هشت در سال ۱۳۷۶ با عضویت هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته