دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1403 - 09:44
با حضور هیئت‌ دولت در جنوب کشور صورت گرفت؛

افتتاح۲۸طرح مهم برای رفع محرومیتِ سیستان و بلوچستان به ارزش ۳۷ همت/ آغاز رهایی سیستان و بلوچستان از پدیده قاچاق سوخت

افتتاح۲۸طرح مهم برای رفع محرومیتِ سیستان و بلوچستان به ارزش ۳۷ همت  آغاز رهایی سیستان و بلوچستان از پدیده قاچاق سوخت
چند پروژه گازرسانی به جنوب شرق کشور با سفر امروز هیئت دولت به ریاست سرپرست ریاست جمهوری به سیستان و بلوچستان به بهره برداری می‌رسند که با این اتفاق، رهایی این استان از پدیده قاچاق سوخت مایع کلید خواهد خورد.
کد خبر : 915511

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروز پنجشنبه ۱۷ خرداد هیئت دولت در سفری به سیستان و بلوچستان قرار است پروژه‌های مهمی از جمله گازرسانی به شهر‌های این استان را با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره برداری برساند.

وزیر نفت: شهید آیت الله رئیسی پیگیر گازرسانی به سیستان و بلوچستان بود

جواد اوجی وزیر نفت نیز دیروز چهارشنبه ۱۶ خرداد در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: پروژه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری افتتاح می‌شود.

وی افزود: خدا آیت‌الله رییسی را رحمت کند با حمایت و پیگیری‌های ایشان می‌توان به جرأت گفت در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان طی دوران فعالیت دولت سیزدهم انقلاب بزرگی اتفاق افتاده است.

وزیر نفت اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در بخش گازرسانی محروم و مغفول مانده بود که خوشبختانه تعداد زیادی از شهرستان‌ها و روستا‌های این استان، همچنین نیروگاه‌ها و صنایع آن در این دولت به شبکه گازرسانی متصل شده است.

حل مشکل قاچاق سوخت مایع در جنوب شرق کشور با گازرسانی به واحد‌های صنعتی و کشاورزی

این در حالی است که سیستان و بلوچستان طی سال‌های گذشته در برخی موارد با مشکل کمبود سوخت به دلیل قاچاق سوخت مایع در این استان مواجه بود که با اجرای گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحد‌های گلخانه‌ای، دام و طیور، کوره‌های آجرپزی و...، ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، سبب رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد شد.

جزئیات افتتاح‌های امروز پروژه‌های گازی سیستان و بلوچستان با حضور سرپرست ریاست جمهوری به این شرح است:

خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار

در پروژه خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار در ۴ قطعه به طول ۲۹۰ کیلومتر که امروز بهره برداری می‌شود شرکت ملی گاز ایران پیمانکار بوده و قرارگاه خاتم به همراه چند شرکت بخش خصوصی پیمانکاران این پروژه در هر یک از قطعات ۴ گانه آن بوده اند.

اجرای این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و فرآیند تزریق گاز به هر ۴ قطعه از ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ عملیاتی شده بود.

برای اجرای پروژه گازرسانی به چابهار از ایرانشهر ۴۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده که با افتتاح آن علاوه بر رفع محرومیت از استان سیستان و بلوچستان، ایجاد رونق اقتصادی و افزایش اشتغال زایی و توسعه گازرسانی به صنایع و همچنین تامین گاز شهر و نیروگاه‌های چابهار و کنارک، مجتمع پتروشیمی مکران، صنایع مستقر در منطقه و گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های مسیر که از سال‌های گذشته برای مردم جنوب سیستان و بلوچستان مورد انتظار بود، عملیاتی شده است.

خط انتقال گاز سربیشه - دشتک - نهبندان

از دیگر پروژه‌های گازی امروز که با حضور سرپرست ریاست جمهوری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، ۸۰ کیلومتر انتهایی فاز اول خط لوله ۳۶ اینچی انتقال گاز سربیشه-دشتک- نهبندان به طول ۱۷۸ کیلومتر (مجموع کل پروژه) در شمال سیستان و بلوچستان تا خراسان جنوبی است.

این پروژه را شرکت ملی گاز ایران با پیمانکاری بخش خصوصی از اسفند ۱۴۰۱ کلید زد و اسفند سال گذشته به اتمام رساند که در حال حاضر تزریق گاز به این ۸۰ کیلومتر آغاز شده و لوله‌گذاری مابقی خط در سال جاری به اتمام می‌رسد.

از دیگر موفقیت‌های دولت سیزدهم می‌توان به رکوردزنی شرکت ملی گاز در تکمیل این ۸۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز ظرف کمتر از یک سال و با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیون دلاری اشاره کرد که با اجرای آن، «رینگ سیستم تامین گاز در محور شرق و افزایش پایداری و تامین گاز شبکه شرق و شمال شرق کشور و افزایش انعطاف پذیری و تقویت سیستم انتقال گاز محور شرق کشور» تکمیل شده است.

احداث ۲.۳ هزار کیلومتر خط لوله گاز در سیستان و بلوچستان طی کمتر از ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم

همچنین محمدرضا میرشکاری مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان پیش از این اعلام کرده بود: ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا نیز در حال اجراست.

به گفته این مقام مسئول استانی، مجموعا ۵ هزار و ۵۸۶ کیلومتر شبکه گاز نیز در سیستان و بلوچستان احداث شده که ۲ هزار و ۳۱۵ کیلومتر آن در دولت سیزدهم انجام شده است.

هیئت دولت با حضور در سیستان و بلوچستان قرار است پروژه‌های مهمی از جمله گازرسانی به شهر‌های این استان و ۲۸ طرح آبرسانی و برق رسانی استان سیستان و بلوچستان با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان را با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره برداری برساند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهاد آب رسانی برای روستا‌های محروم در دستور کار قرار گرفت و تامین آب موردنیاز مردم استان سیستان و بلوچستان که تا پیش از این دولت با مشکل مواجه بوده و وابستگی تامین آب به حق آبه هیرمند همواره مشکلات آبی برای مردم این خطه از کشورمان ایجاد کرده، از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار رفت.

این رویکرد دولت مردمی در رونق اشتغال کشاورزی و توسعه زیرساخت‌های تامین آب شرب و روستایی سیستان و بلوچستان بوده است؛ اجرای طرح‌های کلان در سه مرحله از جمله تأمین آب شهر‌های سیستان و، زاهدان انتقال آب از مرز‌های شرقی به زاهدان، تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان و جهاد آبرسانی به یک هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام‌های مهم و بزرگی است که در این مسیر برداشته شد.

طرح جامع تامین آب سیستان و زاهدان طرح اولویت دار دولت

این طرح به همت همه دست اندرکاران در حوزه آب و برق وزارت نیرو با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد تومان شامل احداث خطوط انتقال آب برق و کارخانه آب شیرین کن در آستانه بهره برداری قرار دارد.

با توجه به کاهش منابع آبی در منطقه سیستان و شهر زاهدان و ضرورت تأمین آب شرب با تکیه بر منابع سرزمینی این طرح با تأمین آب از منطقه دشتک از سال ۱۴۰۱ آغاز شد تا نیاز آبی ساکنان را تأمین کند. طرح انتقال آب از آبخوان شرقی استان با اجرای بیش از ۲۶۰ کیلومتر لوله گذاری بخشی از کمبود آب شرب زاهدان را رفع خواهد کرد.

بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی

طرح جامع تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک با بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن فرا ساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و بهره برداری از ۷۳ حلقه چاه ۹۵ کیلومتر خطوط انتقال آب ۱۱۰ کیلومتر خط برق بابت رفع مشکل کمبود آب زاهدان و سیستان با اعتبار ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

با افتتاح بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تامین آب شرب پایدار برای مردم منطقه سیستان و شهر زاهدان به ارمغان خواهد آمد. بر این اساس چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب شرب این مناطق آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا با جمعیت ۳۳ هزار نفر در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی، تلنگ پلان و، پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش جمعیت ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش ۵ هزار نفر به بهره برداری می‌رسد.

جهاد آبرسانی به ۴۰۱ روستا در ۳۳ ماه فعالیت دولت

طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور در دولت سیزدهم از دیگر طرح‌های اجرایی در این استان به شمار می‌رود؛ این طرح در راستای ارتقای شاخص‌های آب شرب روستایی کشور آغاز شد که ۲۵ درصد از روستا‌های هدف به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

در قالب سه طرح محرومیت زدایی مجمع خیرین وزارت نیرو و ملی قرار است کلیه روستا‌های تحت پوشش از نعمت آب شرب بهره‌مند شوند که در این راستا از ابتدای شروع به کار این طرح ۴۰۱ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر ۱۴۸ هزار نفر آبرسانی و رفع تنش آبی شدند.

آبگیری یک سد و تامین آب روستا‌ها از دو سد مهم

سد کهیر در جنوب سیستان و بلوچستانی به عنوان بزرگترین سد سیستان و بلوچستان از جمله طرح‌های مهم و زیربنایی استان است؛ این سد که طی سال گذشته آبگیری شد، تأمین آب شرب شهر‌ها و روستا‌های پایین دست تا چابهار را بر عهده دارد. انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهر‌های مهرستان سوران و هیدوچ با روند اجرایی خوبی در حال تکمیل عملیات لوله گذاری و تصفیه خانه است که تاکنون آب به هیدوچ و تعدادی از روستا‌ها رسیده و در ادامه آبرسانی به شهر‌های مهرستان و سوران در سال جاری وارد مدار خواهد شد.

در همین راستا سد شهری کور آبگیری می‌شود؛ این سد برای مهار آب‌های سطحی منطقه نقش به سزایی را ایفا میکند و میتواند سبب توسعه اشتغال و کشاورزی در منطقه و تأمین آب شرب روستا‌های پایین دست شود.


تأمین آب با کیفیت برای ۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان

همچنین بهره برداری از تصفیه خانه آب ۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت؛ این سامانه که از چهار فیلتر رفع کدورت سیستم هوادهی بک‌واش و تجهیزات الکترومکانیکال لازم برای حذف کدورت و تصفیه فیزیکی آب تشکیل شده و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

طرح‌های صنعت برق

امروز در سیستان و بلوچستان نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر شامل ۲۰ توربین بادی ۲.۵ مگاواتی با اعتبار ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان) واحد‌های گازی زاهدان (۱ الی (۳) به ظرفیت ۴۲ مگاوات و در مجموع ۱۲۶ مگاوات تولید نیروی برق به بهره برداری می‌رسد.

همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان شامل احداث خطوط اسپکه نیکشهر (قطعه دوم (و خاش به خاش ۲، خط ارتباطی پست سردرگان و احداث پست ۲۰.۶۳.۲۳۰ کیلو ولت پست سردرگان احداث خط -فنوج کتیچ و پست سیار ۲۰.۱۳۲ کیلو ولت، کتیچ توسعه پست گلمورتی، خط ۲۳۰ کیلوولت تنگه -سرحه فنوج و پست ۱۳۲.۲۳۰ کیلو ولت، فنوج، خط ۲۳۰ کیلوولت تغذیه پست پارود و پست دائم ۲۰.۲۳۰ کیلوولت، پارود احداث خط ۲۳۰ دشتک و احداث پست ۲۰.۶۳.۲۳۰ دشتکمورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

توسعه پست، زرآباد احداث پست سیار ۲۰.۲۳۰ کیلوولت میرجاوه احداث پست سیار و توسعه فیدر پست ۲۰.۱۳۲ کیلوولت پیشین توسعه فیدر ۲۰ کیلوولت) در پست‌های لاشار، سیرکان و محمدآباد) توسعه فیدر انتقال و فوق توزیع در پست‌های سراوان بهره خاش و چاهان)، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی سراوان، دامن سرباز جالق، چابهار ۲۳۰ جبرآباد میل نادر، زابل ۱، زابل ۲ کھیر، نیروگاه گازی زاهدان و نصب بانک‌های خازنی در سطح پست‌های فوق توزیع استان (۷۶) مگاوات و توسعه فیبر نوری خطوط استان از دیگر پروژه‌های افتتاحی استان سیستان و بلوچستان
است.

امروز همچنین در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه‌ای طرح‌ها و پروژه‌های توزیع برق شامل برق رسانی و توسعه شبکه برق روستایی با بهره مندی ۵۴۹۲ خانوار، اصلاح و بهینه سازی و رفع افت ولتاژ و برق رسانی به چاه‌های آب طرح اضطراری چاه‌های آبخوان‌های شرقی بندان و دشتک جمعاً با اعتبار ۲۹۲ میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته